Jump to content

Balmar mc614 ladeproblem, trenger tips


Framtia

Recommended Posts

har en Balmar 165 amp dynamo med mc-614 regulator som skal fylle 300ah winston LFP. Dette har fungert bra tidligere, men i ferien mistet jeg plutselig ladingen fullstendig. Feilsøkning viste at den ene hovedstrømbryteren hadde gått i stykker, slik at det ikke kom spenning til kontrollpanelet til motoren. Har nå koblet bort denne bryteren og motoren lader igjen. Men jeg klarer ikke få ladestrømmen over ca 60 amp. Tidligere har jeg ladet opp mot 130 amp. Belt load manager står på 3, og jeg er ikke begrenset av temperatur på dynamo eller batteri. Har gått igjennom alle innstillinger uten å finne noen feil. Har også prøvd å resette regulatoren ved å bytte batteritype, for så å gå tilbake til standard ufp innstillinger. Noen som har tips/råd?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Hei igjen.
Forutsatt at ikke dynamoen fikk en smell (diodene) da bryteren rykte
kunne du prøve og kjøre "full field" for å sjekke om dynamoen arbeider som vant i det hele tatt.
Det betyr at du lager kortvarig (!) en bro mellom RØD og BLÅ  på regulatoren.

HUSK på at dynamoen da gir maks....., dvs. alt den kan inkl. maks strøm ift. turtall og ubegrenset spenning
(Stikkord BMS, bly, mm.).

Ser du at det ikke skjer mer enn observerte 60A,
på tross litt turtall og tomme batterier/større forbrukere som kan spise strøm,
da er enten dynamoen blitt skadet, eller det er noe feil i fordelingen / batteriene.

Sjekk først det, så videre.
NB: Bruk uavhengig Tangamperemeter og Multimeter ved test,
monitorer kan også vise feil.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Testen er ren field test.
Det kan du også gjøre uten at noe (4-kontakt) er tilkoblet regulatoren,
som også Balmar foreslår i manualen.

Ved denne testen er uansett ikke noe annet aktivert.

#2 er RØD og strømforsyning til regulatoren.

Av fabrikken er den sikret med 10A sikring.

#4 er BLÅ og er feltledning mot dynamo.

 Ved å lede spenning fra #2 direkte til #4 uten å ha regulatoren imellom
gjør at F / Field får maks, uregulert strøm = maks Field.

_______________________________________

Rart det du observerer at den leverer 100A og så 80A
Reim og stramming er ok?
Reimhjul er fast?
Sikker at batteriene er ok, dvs. ikke noe problem med BMS mm.som lurer deg?
Du kunne kjøre noen større forbrukere parallell, f.eks. noe 2kW luftvarmer via inverter eller
noe liknende som gir konstant belastning.

Etter problemet med bryteren burde man kanskje bruke et oscilloskop
og sjekke diodene (AC) mens dynamoen går.
 

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...