Framtia Startet 16.Juli.2019 Del på Facebook Startet 16.Juli.2019 har en Balmar 165 amp dynamo med mc-614 regulator som skal fylle 300ah winston LFP. Dette har fungert bra tidligere, men i ferien mistet jeg plutselig ladingen fullstendig. Feilsøkning viste at den ene hovedstrømbryteren hadde gått i stykker, slik at det ikke kom spenning til kontrollpanelet til motoren. Har nå koblet bort denne bryteren og motoren lader igjen. Men jeg klarer ikke få ladestrømmen over ca 60 amp. Tidligere har jeg ladet opp mot 130 amp. Belt load manager står på 3, og jeg er ikke begrenset av temperatur på dynamo eller batteri. Har gått igjennom alle innstillinger uten å finne noen feil. Har også prøvd å resette regulatoren ved å bytte batteritype, for så å gå tilbake til standard ufp innstillinger. Noen som har tips/råd? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Joerg Becker Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 (redigert) Hei igjen. Forutsatt at ikke dynamoen fikk en smell (diodene) da bryteren rykte kunne du prøve og kjøre "full field" for å sjekke om dynamoen arbeider som vant i det hele tatt. Det betyr at du lager kortvarig (!) en bro mellom RØD og BLÅ på regulatoren. HUSK på at dynamoen da gir maks....., dvs. alt den kan inkl. maks strøm ift. turtall og ubegrenset spenning (Stikkord BMS, bly, mm.). Ser du at det ikke skjer mer enn observerte 60A, på tross litt turtall og tomme batterier/større forbrukere som kan spise strøm, da er enten dynamoen blitt skadet, eller det er noe feil i fordelingen / batteriene. Sjekk først det, så videre. NB: Bruk uavhengig Tangamperemeter og Multimeter ved test, monitorer kan også vise feil. Jørg Redigert 16.Juli.2019 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Framtia Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Etter en stund så jeg drøyt 100amp netto inn, det ved ca 1500 rpm. Når jeg gir på til 2500 sank strømmen til ca 80amp. Så da funker det på et vis, men ulikt det jeg er vamt. Skal teste litt mer når det passer. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 @Joerg Becker Mener du at jeg skal lage en bro mellom 2 og 4 på bildet under?. Hva med de to andre kontaktene, trenger ikke de være tilkoblet når jeg tester? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Joerg Becker Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Testen er ren field test. Det kan du også gjøre uten at noe (4-kontakt) er tilkoblet regulatoren, som også Balmar foreslår i manualen. Ved denne testen er uansett ikke noe annet aktivert. #2 er RØD og strømforsyning til regulatoren. Av fabrikken er den sikret med 10A sikring. #4 er BLÅ og er feltledning mot dynamo. Ved å lede spenning fra #2 direkte til #4 uten å ha regulatoren imellom gjør at F / Field får maks, uregulert strøm = maks Field. _______________________________________ Rart det du observerer at den leverer 100A og så 80A Reim og stramming er ok? Reimhjul er fast? Sikker at batteriene er ok, dvs. ikke noe problem med BMS mm.som lurer deg? Du kunne kjøre noen større forbrukere parallell, f.eks. noe 2kW luftvarmer via inverter eller noe liknende som gir konstant belastning. Etter problemet med bryteren burde man kanskje bruke et oscilloskop og sjekke diodene (AC) mens dynamoen går. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.