Brumm Startet 16.Juli.2019 Del på Facebook Startet 16.Juli.2019 Min Yanmar LH STE 222 hk sender ut for mye grå røyk synes jeg. Røyken blir heller ikke borte med en gang, slik vanndamp gjerne gjør, men blir heller hengende litt i lufta før den forsvinner. Hva kan dette komme av? Motoren går her på bare 2350 omdr, da har vel turboen akkurat slått inn. Topp kjørbart turtall for denne motoren er forøvrig 3200 omdr. Her er et klipp fra en video. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Tette dieselfilter kan føre til grå røyk, jeg ville startet der. Det andre tenkelige er at fortenningen er litt feil eller injectorene begynder å bli utslitt. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Filterne er nylig byttet, så kan ikke være dem. Lurer på om det går an å justere tenninga på 222 hk. Gikk ikke på den andre LH motoren jeg hadde (165 hk). Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 tenningspunkt kan justeres på alle 4LH serie motorene, her bør du begynne med å få sjekket/overhalt dyser, sjekke justere ventiler, så justere timing dieselpumpe, samme som tenningspunkt, så bør du sjekke eksosbend og turbo, hadde vært fint om du kunne lagt ut en liten film av hvordan lyden er på motoren, litt lettere for oss å komme med en forklaring på hva det kan være, men jeg har en liten mistanke om at du har for liten flow på sjøvannet til kjøling, det kan komme av tett varmeveksler, tett kjøling på intercooler, grodd/tært eksosbend, når du først har tatt fra hverandre eksosbend så sjekk også eksos slange så den ikke har delaminert rett under bendet, noe som har skjedd en del på dem her 4LH motorene når dem ikke er fulgt opp skikkelig på timene eller årlig sjekk, det som skjer er at kjølevannet kan sprute tilbake inn i eksos side turbo Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Det innlegget der var interessant Andor. Jeg hadde tidligere i samme båt en LH 165 hk, og den slapp også ut en god del grå røyk som ingen fant noe særlig ut av. Ved bytte til litt nyere LH 222 hk for et par år siden, det er den vi snakker om nå, ble eksosbend og eksosslange frem til potta byttet, men den gamle eksospotta beholdt. Jeg skulle gjerne visst hvordan jeg legger ut video her. Må kilden lastes opp i Youtube eller kan jeg bruke en vanlig skytjeneste f eks Google Drive? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 (redigert) Enkleste er å legge ut video på YouTube , men du kan merke den "ikke oppført". Da vil du kunne dele video her på forumet , men den ligger ikke tilgjengelig for søk på YouTube. Edit: skytjenester ofte ikke videoen om til flere versjoner som kan deles med folk avhengig av deres båndbredde/ internettilgang. Redigert 16.Juli.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Brumm Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 (redigert) Skjønner, takk. Redigert 16.Juli.2019 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 jeg har aldri vært borte i at det har kommet noe grå røyk, men eksos blandet med damp blir også grå og holder seg litt lengre i lufta, men da snakker vi om damp som blir borte etterhvert, jeg hadde det problemet også, der var det grodd eksosbend pga delaminert eksosslange, skiftet eksosslange, rengjorde lyddemper og eksosbend, borte vart den grå dampen, det siste ikke noe på temperatur på motor eller noe når eksosslange var delaminert, regner med at du har skiftet lyddemper når du skiftet til større motor, når 222 hp krever større lyddemper, større slange, kran og sjøvanns filter til kjølevann bør også monteres pga 222 krever større flow på kjølevann fra sjøen Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 17.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 Interessant info igjen Andor. Takk. Da har jeg fått noe å snakke med en mekaniker om etterhvert. Men foreløpig får jeg nyte den korte sommeren med båten, røyk eller ikke. Det kan vel ikke være så store problemer at motoren kneler etter noen timers kjøring mellom skjæra. Temp er normalt, oljetrykk normalt, oljen ser normal ut, den bruker ikke kjølevæske. Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 17.Juli.2019 Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 Ikke svar på hva du spør om, men som Sandvik-eier selv så er jeg meget nysgjerrig på se Sandviken i 15knop og oppover, så ta gjerne en film fra akterdekket og hekkbølge og legg ut på feks. Youtube! Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Martine29 Svart 8.Februar.2022 Del på Facebook Svart 8.Februar.2022 Hvordan endte denne historien? Blir så kjedelig å bruke tid på tråder som ikke konkluderer. BP skal jo være til hjelp og ikke til frustrasjon, mener nå jeg. Hvorfor jeg spør? Har så å si samme motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.