Jump to content

Ødelagt tankgiver..


index

Recommended Posts

Hei,

 

Var nede i båten i går for å skifte ut noen tvilsomme slanger og slangeklemmer. Et par av disse var til giveren til tankmåleren, som er montert utvendig på siden av tanken. Var også i tvil om giveren fungerte som den skulle, så jeg ville ha den ut for en liten rengjøring. Men under demonteringen av en godt rustet slangeklemme så klarte jeg naturligvis å knekke slangestussen nederst på tankmåleren :headbang::headbang::headbang: .

 

Bilde

 

Er det noen som vet om en måte å reparere denne på? Den er av plast, og relativt tykkvegget (kun selve stussen). Har fundert litt på å borre opp hullet til begge delene slik at jeg får presset inn en tynn rustfri rørbit, og så lime det hele sammen med Epoxy lim. Men tåler denne diesel? Eller er et annet limprodukt bedre egnet?

 

Bilde

 

Alternativet er jo å få tak i en ny giver. Men hvor får man tak i slike givere med slangetilkopling? har ikke sett dette noe annet sted enn i båten min, så jeg tror ikke det er så vanlig. Noen som vet hvem som forhandler disse? Eller noen som har et forslag til reparasjonsmetode. Testet giveren etter at jeg hadde ødelagt den, og den virket helt som den skulle :sad: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

... og husk 110% avfetting før liming!

 

Nippelen burde ha ru overflate utvendig for bedre feste av limet (f.eks. Araldit?). Bruk en fil eller smergelpapir.

 

Jeg ville også forsikre meg om at limet fester til den eksisterende plastnippelen ved et lite forsøk på forhånd. Epoxy fester ikke til all slags plast.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om en måte å reparere denne på? Den er av plast, og relativt tykkvegget (kun selve stussen). Har fundert litt på å borre opp hullet til begge delene slik at jeg får presset inn en tynn rustfri rørbit, og så lime det hele sammen med Epoxy lim. Men tåler denne diesel? Eller er et annet limprodukt bedre egnet?

Plastprodukter som er ment å være i kontakt med kjemikalier blir naturlig nok laget av plastmaterialer som tåler kjemikalier uten å reagere eller gå i oppløsning, Typiske plaster til slik bruk er Polypropylen og Polyethylene. Felles for slike kjemikalieresistente plaster er at de er nesten umulige å lime. Det finnes primere i handelen (Loctite bla.) som gjør de noe mer limbare, men er det en påkjent del eller en del hvor et senere brudd kan få store konsekvenser ville ikke jeg ha prøvd meg på å lime.

Kjøp nytt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Felles for slike kjemikalieresistente plaster er at de er nesten umulige å lime. Det finnes primere i handelen (Loctite bla.) som gjør de noe mer limbare, men er det en påkjent del eller en del hvor et senere brudd kan få store konsekvenser ville ikke jeg ha prøvd meg på å lime.

Kjøp nytt.

<{POST_SNAPBACK}>

Var vel litt redd for det ja! Og konsekvensene ved brudd er jo relativt store, da dette jo vil tømme hele dieseltanken ned i kjølen :eek: . Ikke noe å trakte etter med andre ord. Problemet blir vel helst å få tak i noe nytt, da jeg ikke aner hvem som produserer denne.

 

Jeg har fundert på å kjøpe en standard giver og instrument, og få lagd en hylse til denne i syrefast med nippel oppe og nede. Slik tanken er plassert så er det ikke lett å komme til for å borre hull til vanlig giver, og om tanken skal ut så må nesten motoren ut først! Så lettvint blir det ikke uansett...

 

Enkleste alternativ er jo en klar plastslange mellom de to niplene på tanken da, slik at jeg kan se nivået i denne. Er det noen som vet om det finnes slike som tåler å stå med diesel i over lengre tid? Det hadde i det minste vært en grei nødløsning inntil noe mer permanent kan ordnes..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bor opp hullet i det som er igjen av plastnippellen. Gjeng opp dette til passende rørstuss med tilsvarende gjenger. En god regel er at om du gjenger i plast bør gjengepartiet være minst dobbelt så langt som diameteren på hullet.

<{POST_SNAPBACK}>

Da må jeg i så fall finne en rørstuss med gjengeparti max 6mm og slangestuss på 7-8mm. Hvis jeg borrer større hull så blir nok plasten for tynn. Synes dette virker litt svakt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kan du ikke forskale rundt og støpe en god klosse rundt hele greia etter at du har gjenget den på??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...