Jump to content

Molybdendisulfidfett MoS2 til impeller


Peter-

Recommended Posts

Skal skifte impeller og alle filter på min motor i morgen, og kunne se at de forslår man smører sin impeller med glycerins så den ikke brænder af...

 

Købte noget Molybdendisulfidfett MoS2 i sidste uge som gjorde absolut vidunder for alle mine vinsj - kan jeg bruge dette til min impeller også? Har ikke Glycerine..

 

Tænker nøglen er at det ikke må være petroleum baseret, og MoS2 er vel litiumbasert

 

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post

Det kommer an på kjemien i impellermaterialet og hvor lenge pumpen blir stående før start. At du har hatt flaks en gang gjør ikke flaksen til en universallov. Spesielt ikke når en del leverandører leverer glyserin sammen med impellerene de selger. Samme for meg, går sikkert bra, ingen reklamasjon ingen retur :-)

Link to post

Da er jeg nok enig med Hulda.
Når pet står lenge på gummien vill den løse noe fra overflaten.

Glyserin eller noe fra nattbordet går nok an å brukes, er jo ikke feil heller.
Men grunnen er ikke å hindre at impelleren brenner seg fast, det dreier seg om å kunne montere den enklere.
Er den på plass da er nok jobben av denne smøringen gjort.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hvad så med oliven olje/smør - det er vel ikke petroleum baseret eller endnu bedere kokos olje.. jeg har alle delene :)

 

Den kommer nok til at stå nogle uger inden jeg sejler en længere tur med den..

 

Kan dog starte moteren ret efter montering og lade den kører en 10 minutters tid...

 

Hvad med seal - kan jeg bruge MoS2 der?

 

Mvh,

Peter

Link to post
Joerg Becker skrev 7 minutter siden:

Men grunnen er ikke å hindre at impelleren brenner seg fast, det dreier seg om å kunne montere den enklere.

 

Feil.

Glyserinen skal holde en smørende hinne til vannet når impelleren. 

Får en først fastbrendt gummi i hus eller lokk slites ny impeller raskt og pumpen kapasitet reduseres. 

 

I tillegg har Glyserinen som funksjon å lette montering. 

Link to post
dieselfan skrev 3 minutter siden:

 

Feil.

Glyserinen skal holde en smørende hinne til vannet når impelleren. 

Får en først fastbrendt gummi i hus eller lokk slites ny impeller raskt og pumpen kapasitet reduseres. 

 

I tillegg har Glyserinen som funksjon å lette montering. 

 

Så du foreslår altså at jeg køber dette. Hvad produktnavn går det under? Jeg kan ikke finde det på maritim.no...

 

Mvh,

Peter

Link to post
dieselfan skrev 9 minutter siden:

 

Feil.

Glyserinen skal holde en smørende hinne til vannet når impelleren. 

Får en først fastbrendt gummi i hus eller lokk slites ny impeller raskt og pumpen kapasitet reduseres.

Teoretisk riktig.
Praktisk vet jeg ikke om såååå veldig mange som tar impelleren ut før oppstart om våren for å smøre den.
Men du har i grunnen rett.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Ok da bruger jeg lidt vaselin :)

 

2 spørgsmål mere...

 

#1: Skal man stenge for salt-vandet inden man skifter impelleren?

 

#2: Mange af de skruer jeg har på moteren / båden sidder utroligt godt fast (fx fuel filter skruerne). Kan jeg give dem lidt Molybdendisulfidfett? Jeg må bare bruge det fett haha det virkede så godt på mine vinsj's :lol:

 

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post

Det finnes nok ingen som tviler på det du sier, eller din kilde, dieselfan.
Men er det viktig for deg slik at ordet blir tatt for alvor da kan jeg nevne at jeg har jobbet
(mekanisk, før jeg ble spesialisert på elektrik-trikk) med båtmotorer fra <1986 - 2001
og var bl.a. direkte forhandler til Marine Power (Mercury/Mercruiser/Mariner).
I den tid skrudde jeg i tillegg til de jeg skiftet ved service på våre motorer 
bl.a. impeller i 5 havner like rundt "eget" havn som tilhørte skipsverftet jeg hadde min plass i.
Det var nok et større antall impellere som jeg har montert på både små påhengsmotorer og oppover til 1500kW klasses.
Så, skikkelig flaks at ingen av dem brente seg fast i alle år frem til idag? :smiley:

Men for all del, smøring er bra de fleste steder der ting beveger seg på eller i noe annet. :smiley:

:fishing:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Skal du ha bedre utvalg enn hos Biltema kan du prøve deg hos Maritim på Mariero (rett på siden av Power og OBS Bygg).

 

Enda bedre utvalg har de hos tidligere Skruegården, nå Industrisalg i Sandnes (Gamleveien 85). Der kan du velge i de særeste dimensjoner og gjengetyper, og de har et stort utvalg av spesielle skruer og mutrer man knapt finner nå til dags. Tar du med deg den gamle skruen måler de den for deg.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Joerg Becker skrev for 2 timer siden:

Det finnes nok ingen som tviler på det du sier, eller din kilde, dieselfan.
Men er det viktig for deg slik at ordet blir tatt for alvor da kan jeg nevne at jeg har jobbet
(mekanisk, før jeg ble spesialisert på elektrik-trikk) med båtmotorer fra <1986 - 2001
og var bl.a. direkte forhandler til Marine Power (Mercury/Mercruiser/Mariner).
I den tid skrudde jeg i tillegg til de jeg skiftet ved service på våre motorer 
bl.a. impeller i 5 havner like rundt "eget" havn som tilhørte skipsverftet jeg hadde min plass i.
Det var nok et større antall impellere som jeg har montert på både små påhengsmotorer og oppover til 1500kW klasses.
Så, skikkelig flaks at ingen av dem brente seg fast i alle år frem til idag? :smiley:

Men for all del, smøring er bra de fleste steder der ting beveger seg på eller i noe annet. :smiley:

:fishing:
Jørg

 

Jørg - hverken jeg eller noen jeg vet om her inne setter din kunnskap i tvil her inne. Heller det motsatte.

 

Vertikale impellere er ofte selvdrenerende men er beregnet for nedsenket drift, som feks 99% av påhengere.

Horisontale impellere er ikke selvdrenerende og står med vann i impellerhuset eller tar inn vann etter svært kort tid. De er ofte montert under eller nær sjøvannsnivået. 

Mitt inntrykk er at det blir vanligere å ta ut impeller på innenbordsmotorer om høsten for de som setter båten på land om vinteren.

Da varer impelleren enda lengre, men man tømmer impellerhuset for vann som normalt vil smøre ved oppstart...  derfor ser jeg for egen del oftere fastbrendt gummi i impellerhusene som følge av manglende smøring (vann eller glyserin) fordi mange starter motoren på land uten vann... da gjør smøring av impeller/hus en stor forskjell...

Du vet hva du holder på med og jeg er overbevist om at du ikke ville finne på å gjøre nettopp det og dermed kanskje heller ikke ser det som like nødvendig.

 

Mitt ønske er å dele informasjon som jeg mener er viktig for sikkerheten på havet for mine frender på Forumet.

Har selv opplevd å havarere en impeller på et farlig sted i svært dårlig vær med familie i båten. (det var pga blåskjell, og hadde ikke med manglende smøring å gjøre) hadde ikke min impellerpumpumpe ligget så fint til og motorrommet hatt så god plass hadde jeg ikke rukket å bytte og vi hadde blitt knust mot bråttene, jeg glemmer det aldri og våkner enda om natten pga fæle drømmer. Derfor er jeg kanskje litt ekstra sår mht dette temaet. Jeg har lest det jeg har skrevet og står for det. Det er direkte, ja men det er min mening. 

Jeg unner ingen den samme opplevelsen og jeg gjør det jeg kan for å opplyse om farene og spare andre for å komme i samme situasjon.

 

Jeg ser av siste setning i ditt siste innlegg (i fet skrift) at vi er ganske så enige. Jeg setter strek her, Jørg.  :thumbsup:

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...