Peter- Startet 16.Juli.2019 Del på Facebook Startet 16.Juli.2019 (redigert) Skal skifte impeller og alle filter på min motor i morgen, og kunne se at de forslår man smører sin impeller med glycerins så den ikke brænder af... Købte noget Molybdendisulfidfett MoS2 i sidste uge som gjorde absolut vidunder for alle mine vinsj - kan jeg bruge dette til min impeller også? Har ikke Glycerine.. Tænker nøglen er at det ikke må være petroleum baseret, og MoS2 er vel litiumbasert Mvh, Peter Redigert 16.Juli.2019 av Peter- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Går bare helt fint, blir uansett vasket bort etter en liten stund. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Litium er også petroleumbasert. Er du bange, bruk oppvaskmiddel (Zalo, eksempelvis). Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Jeg brukte petroleumsbasert grease når jeg monterte min impeller for to år siden. Den er fortsatt like fin, og det er ingen spor av grease på vingene nå. Så jeg tviler på at det tar noe som helst skade. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Det kommer an på kjemien i impellermaterialet og hvor lenge pumpen blir stående før start. At du har hatt flaks en gang gjør ikke flaksen til en universallov. Spesielt ikke når en del leverandører leverer glyserin sammen med impellerene de selger. Samme for meg, går sikkert bra, ingen reklamasjon ingen retur :-) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Da er jeg nok enig med Hulda. Når pet står lenge på gummien vill den løse noe fra overflaten. Glyserin eller noe fra nattbordet går nok an å brukes, er jo ikke feil heller. Men grunnen er ikke å hindre at impelleren brenner seg fast, det dreier seg om å kunne montere den enklere. Er den på plass da er nok jobben av denne smøringen gjort. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Peter- Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Hvad så med oliven olje/smør - det er vel ikke petroleum baseret eller endnu bedere kokos olje.. jeg har alle delene :) Den kommer nok til at stå nogle uger inden jeg sejler en længere tur med den.. Kan dog starte moteren ret efter montering og lade den kører en 10 minutters tid... Hvad med seal - kan jeg bruge MoS2 der? Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Joerg Becker skrev 7 minutter siden: Men grunnen er ikke å hindre at impelleren brenner seg fast, det dreier seg om å kunne montere den enklere. Feil. Glyserinen skal holde en smørende hinne til vannet når impelleren. Får en først fastbrendt gummi i hus eller lokk slites ny impeller raskt og pumpen kapasitet reduseres. I tillegg har Glyserinen som funksjon å lette montering. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 dieselfan skrev 3 minutter siden: Feil. Glyserinen skal holde en smørende hinne til vannet når impelleren. Får en først fastbrendt gummi i hus eller lokk slites ny impeller raskt og pumpen kapasitet reduseres. I tillegg har Glyserinen som funksjon å lette montering. Så du foreslår altså at jeg køber dette. Hvad produktnavn går det under? Jeg kan ikke finde det på maritim.no... Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 ps: bør man rense hus ved skift af impeller? Hvis ja - med hvad? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Du kan bruke vaselin til å ha på leppene... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 @Peter. Fett basert på molybdensulfid er et generelt petroleumbaset smøremiddel, utmerket sådann, beregnet for å redusere friksjon mellom metaller. Det er ikke et generelt smøremiddel for gummi. Det er ikke et generelt tetningsmiddel. Smør det på brødskiva, utmerket mot knirkende kjever. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 (redigert) Om du ser fastbrendt gummi ville jeg fjernet det, prøv deg fram på lokket om noe sitter fast der. Zalo og 3M matte er en metode Ikke lag riper i huset. Redigert 16.Juli.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 dieselfan skrev 9 minutter siden: Feil. Glyserinen skal holde en smørende hinne til vannet når impelleren. Får en først fastbrendt gummi i hus eller lokk slites ny impeller raskt og pumpen kapasitet reduseres. Teoretisk riktig. Praktisk vet jeg ikke om såååå veldig mange som tar impelleren ut før oppstart om våren for å smøre den. Men du har i grunnen rett. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
dieselfan Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 .. Min kilde jobbet som teknisk sjek hos Johnson Pumps og traff ham på sjølyst i - 79 han hjalp meg senere med 3 mariniseringsprosjekter. Meget flink, snill og hjelpsom... Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 17.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 (redigert) Ok da bruger jeg lidt vaselin :) 2 spørgsmål mere... #1: Skal man stenge for salt-vandet inden man skifter impelleren? #2: Mange af de skruer jeg har på moteren / båden sidder utroligt godt fast (fx fuel filter skruerne). Kan jeg give dem lidt Molybdendisulfidfett? Jeg må bare bruge det fett haha det virkede så godt på mine vinsj's Mvh, Peter Redigert 17.Juli.2019 av Peter- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.Juli.2019 Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 (redigert) Det finnes nok ingen som tviler på det du sier, eller din kilde, dieselfan. Men er det viktig for deg slik at ordet blir tatt for alvor da kan jeg nevne at jeg har jobbet (mekanisk, før jeg ble spesialisert på elektrik-trikk) med båtmotorer fra <1986 - 2001 og var bl.a. direkte forhandler til Marine Power (Mercury/Mercruiser/Mariner). I den tid skrudde jeg i tillegg til de jeg skiftet ved service på våre motorer bl.a. impeller i 5 havner like rundt "eget" havn som tilhørte skipsverftet jeg hadde min plass i. Det var nok et større antall impellere som jeg har montert på både små påhengsmotorer og oppover til 1500kW klasses. Så, skikkelig flaks at ingen av dem brente seg fast i alle år frem til idag? Men for all del, smøring er bra de fleste steder der ting beveger seg på eller i noe annet. Jørg Redigert 17.Juli.2019 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Hulda Svart 17.Juli.2019 Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 1# Steng vannet. 2# La motoren være i fred. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 17.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 (redigert) Hej Hulda Ok jeg stænger vannet. Jeg må skifte alle filtre på motoren da jeg ikke har gjort det endnu og manualen siger man skal gøre det hver 50 timer og jeg er nok nærmere 100 timer. Nogle af disse skruer er ganske gamle og er derfor jeg ville give dem lidt fett.. Mvh, Peter Redigert 17.Juli.2019 av Peter- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Juli.2019 Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 Ja, gjør det. Om skruene er i dårlig forfatning, vurder å sette inn nye. Litt fett på slike skruer er ok. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 17.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 Tak for svar Hulda Har utroligt dårlige erfaringer når det kommer til at skifte skruer.. vil sige at 9 ud at 10 gange så passer nyindkøbte skruer/bolter ikke med bådens gjenger/gevind. Utroligt irriterende... Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 17.Juli.2019 Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 kjøp deg skyvelære og gjengelære da blir det riktige skruer Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 17.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 alphaman skrev 14 minutter siden: kjøp deg skyvelære og gjengelære da blir det riktige skruer Det må være vejen frem ja - men hvor kan man købe skruer og mutter med mange forskellige gjenge? I biltema sælger de fx kun M-standard, M5, M6, M8 etc... Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.Juli.2019 Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 (redigert) Skal du ha bedre utvalg enn hos Biltema kan du prøve deg hos Maritim på Mariero (rett på siden av Power og OBS Bygg). Enda bedre utvalg har de hos tidligere Skruegården, nå Industrisalg i Sandnes (Gamleveien 85). Der kan du velge i de særeste dimensjoner og gjengetyper, og de har et stort utvalg av spesielle skruer og mutrer man knapt finner nå til dags. Tar du med deg den gamle skruen måler de den for deg. Redigert 17.Juli.2019 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.Juli.2019 Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 (redigert) Joerg Becker skrev for 2 timer siden: Det finnes nok ingen som tviler på det du sier, eller din kilde, dieselfan. Men er det viktig for deg slik at ordet blir tatt for alvor da kan jeg nevne at jeg har jobbet (mekanisk, før jeg ble spesialisert på elektrik-trikk) med båtmotorer fra <1986 - 2001 og var bl.a. direkte forhandler til Marine Power (Mercury/Mercruiser/Mariner). I den tid skrudde jeg i tillegg til de jeg skiftet ved service på våre motorer bl.a. impeller i 5 havner like rundt "eget" havn som tilhørte skipsverftet jeg hadde min plass i. Det var nok et større antall impellere som jeg har montert på både små påhengsmotorer og oppover til 1500kW klasses. Så, skikkelig flaks at ingen av dem brente seg fast i alle år frem til idag? Men for all del, smøring er bra de fleste steder der ting beveger seg på eller i noe annet. Jørg Jørg - hverken jeg eller noen jeg vet om her inne setter din kunnskap i tvil her inne. Heller det motsatte. Vertikale impellere er ofte selvdrenerende men er beregnet for nedsenket drift, som feks 99% av påhengere. Horisontale impellere er ikke selvdrenerende og står med vann i impellerhuset eller tar inn vann etter svært kort tid. De er ofte montert under eller nær sjøvannsnivået. Mitt inntrykk er at det blir vanligere å ta ut impeller på innenbordsmotorer om høsten for de som setter båten på land om vinteren. Da varer impelleren enda lengre, men man tømmer impellerhuset for vann som normalt vil smøre ved oppstart... derfor ser jeg for egen del oftere fastbrendt gummi i impellerhusene som følge av manglende smøring (vann eller glyserin) fordi mange starter motoren på land uten vann... da gjør smøring av impeller/hus en stor forskjell... Du vet hva du holder på med og jeg er overbevist om at du ikke ville finne på å gjøre nettopp det og dermed kanskje heller ikke ser det som like nødvendig. Mitt ønske er å dele informasjon som jeg mener er viktig for sikkerheten på havet for mine frender på Forumet. Har selv opplevd å havarere en impeller på et farlig sted i svært dårlig vær med familie i båten. (det var pga blåskjell, og hadde ikke med manglende smøring å gjøre) hadde ikke min impellerpumpumpe ligget så fint til og motorrommet hatt så god plass hadde jeg ikke rukket å bytte og vi hadde blitt knust mot bråttene, jeg glemmer det aldri og våkner enda om natten pga fæle drømmer. Derfor er jeg kanskje litt ekstra sår mht dette temaet. Jeg har lest det jeg har skrevet og står for det. Det er direkte, ja men det er min mening. Jeg unner ingen den samme opplevelsen og jeg gjør det jeg kan for å opplyse om farene og spare andre for å komme i samme situasjon. Jeg ser av siste setning i ditt siste innlegg (i fet skrift) at vi er ganske så enige. Jeg setter strek her, Jørg. Redigert 17.Juli.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.