Tom Rør Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Skremmende at det å surfe på nettet er miljøfiendtlig. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 (redigert) Sahara skrev for 1 time siden: At noen fremdeles klarer å påstå at CO2 ikke er forurensing er fullstendig hårreisende Så lenge vi ikke får tildelt hver vår kvote, etter alt "nødvendig" har fått sitt, har jeg liten tro på at politikerne mener noe med dette, eller har forstått hva de snakker om. Vi bør jo snart få se tall på tåkepratet. Ønsket utslipp og status nå. Lurer fælt på hvor mye det blir til hver av oss. Redigert 17.Juli.2019 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 2 hours ago, Tom Rør said: Skremmende at det å surfe på nettet er miljøfiendtlig. https://forskning.no/energi-innovasjon-okonomi/bitcoin-produksjon-bruker-mer-strom-enn-hele-danmark-men-forbruket-kan-kuttes-med-9999-prosent-ifolge-forskere/1322795 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Havarita Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Sahara skrev for 4 timer siden: At noen fremdeles klarer å påstå at CO2 ikke er forurensing er fullstendig hårreisende Sannheten kan være hårreisende noen ganger. CO2 som vesentlig driver for global temperatur er vitenskapelig tilbakevist som falsk. Verden oppfører seg rett og slett ikke slik som IPPC og media (sannhetsmineteriet) skremmer oss med. Båtskam? Ja, fordi det er synd at en verdifull gjenstand brukes så lite. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Nå prater du tull Havarita. De som i dag går rundt og tror at menneskeskapt klimaendring er tull er ignorante. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Seilerslask Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Havarita skrev 49 minutter siden: Sannheten kan være hårreisende noen ganger. CO2 som vesentlig driver for global temperatur er vitenskapelig tilbakevist som falsk. Verden oppfører seg rett og slett ikke slik som IPPC og media (sannhetsmineteriet) skremmer oss med. Jeg ser frem til å se kildene til disse påstandene dine. Har popcorn og øl. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Havarita skrev 1 time siden: Sannheten kan være hårreisende noen ganger. CO2 som vesentlig driver for global temperatur er vitenskapelig tilbakevist som falsk. Verden oppfører seg rett og slett ikke slik som IPPC og media (sannhetsmineteriet) skremmer oss med. Båtskam? Ja, fordi det er synd at en verdifull gjenstand brukes så lite. Havarita. Vi som tilhører de ignorante kan trøste oss med at vi er på lag med mange av verdens mest anerkjente vitenskapsmenn innen realfag. I mellomtiden får vi nyte båtlivet og det gode klimaet mens de mindre ignorante bekymrer seg . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Framtia Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 (redigert) Det er bare å vise til noen vitenskapelige publikasjoner som er skrevet av disse dere velger å tro på... Eller kanskje de bare er noen som "mener" at det er slik...? Ps, finnes ikke en oppegående klimaforsker som tviler lenger. Og slik var det for 20 år siden også. Redigert 17.Juli.2019 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mouche Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 1 hour ago, Havarita said: Sannheten kan være hårreisende noen ganger. CO2 som vesentlig driver for global temperatur er vitenskapelig tilbakevist som falsk. Hvem andre enn Donald og Carl Ivar har du som kilde til denne påstanden? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sahara Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Verden har dessverre blitt sånn at mange heller tror på en konspiratorisk YouTube video enn seriøs forskning... Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Selv om ja, vask/vedlikehold på båten, og bunnstoff tærer på miljøet, men... Mye bedre for miljøet å kjøre ute med båten, grille, drive litt strandrydding med barna og ta med skjell og kaste andres søppel. Tenk å ta taxi til flyplassen, fly 5 timer og bade i oppvarmet basseng og kjøpe plastdritt til barna som vi tar helt med hjem i fly og kaster til slutt. Jeg eier ingen skam Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Jeg synes ingen typiske båtbrukere skal føle skam for å bruke båten sin. Men alle kan gjøre litt for å redusere sitt eget forbruk, det tjener både miljøet og lommeboka på. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
PerUlv Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Det er, etter min mening, viktige ting som bør ettergåes i regnestykkene som refereres: hvor mange timer brukes båtmotorene egentlig, og på hvilke omdreininger? Hva annet er med i regnestykket? Med andre ord - i hvilken grad henger regnestykket sammen? Bensin er så dyrt at jeg tviler på at noen av oss kaster det bort. Det hevdes i artikkelen at båter på 24-28 fot med 200-300 hk skal godt gjøres å få under 2 liter på milen. Jeg har båtplass i gåavstand fra huset, jeg har en 25 fots båt med 350hk som jeg, med 5 i båten og masse pikkpakk ombord pluss groe under får til å gå med 1.4 på milen i grei planefart på rundt 30 knop. Øker jeg farten mot 39 knop øker såvidt jeg husker forbruket til 1.6 på sjømilen. Båten reiser korteste vei, lange bene strekk mot målet. Joda, motoren kan bruke 98liter på timen, men jeg kjører ikke motoren slik. Etter min mening er det lite hensiktsmessig, forbruket er for høyt og motoren får unødvendig belastning. Dessuten ligger jeg da på 50knop, og det er fort, for fort synes jeg. Mulig alle andre kjører 300hesteren på full spiker hele tiden, men jeg tror ikke det. Det ser heller ikke slik ut når man kjører i skjærgården. Jeg var forleden ute på en tur der jeg syntes jeg kjørte motoren relativt lenge og på nokså bra turtall, dels fordi batteriene var nokså tomme og laderen gir 40amp.... dels fordi jeg skulle et stykke. Det var 3-4 motortimer (oppløsningen på telleren er i hele timer...), og etterpå fylte jeg under noen og 90 liter. Det gir ca 20-30 liter i timen. Det er langt fra 2 liter på milen. I tillegg: motoren min ble benyttet 45 timer i fjor. Alt for lite såklart, men det er nok klart det var noen timer der på tomgang der. Tomgangstimer kan regnes inn og øke antall (desi)liter på milen.... Hvor mange timer kjøres gjennomsnittmotoren? Jeg tror kanskje et sted rundt 50timer. Det er viktig for debatten at korrekte tall genereres og benyttes før beslutninger taes på feil grunnlag. Med forbehold om at noen av tallene huskes feil, det er tross alt en dag siden jeg var i båten. PS Jeg er fullstendig klar over at mitt forbruk ikke er noen fasit, men min erfaring er kanskje gyldig i forhold til påstanden om forbruk på store utenbordsmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Jeg synes nok de med svære cabincruisere som sluker 50-100 liter diesel i timen og mer bør se på om det ikke finnes andre og mer bærekraftige måter å frakte mann og kone til og fra Strømstad (eller tilsvarende) på. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Er "skam" riktig begrep da? Blir det ikke mer sånn at folk syns det er "teit" når svære dieselsslukere med kolossalt forbruk presser seg gjennom sjøen med røykteppe bak seg på vei til Strømstad for å kjøpe bacon? Litt som om røyking kunne være kult før, men nå skjønner en at alle ser på en som en taper hvis en blir sett røykende. Litt som at det å kjøre en Hummer var "kult" i ca 3,5 minutt, så syns alle plutselig at en ser ut som en idiot, og antar at en er en idiot. Pendelen svinger fra "Hot" til "Not". I Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Framtia skrev 47 minutter siden: Ps, finnes ikke en oppegående klimaforsker som tviler lenger. Og slik var det for 20 år siden også. Sikkert ikke om det er du som skal avgjøre hvem av dem som er oppegående.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Klimadiskusjonen er ikke relevant. "Æsj, båten lukter dritt jo, hva er all den røyken som kommer ut bak der, hvorfor bråker det sånn?" Dere må huske at nåværende generasjon vokser opp uten dieseleksosspyende kjøretøy rundt seg. ------ Dette handler ikke om hvem som har rett eller ikke, det er bare tidene som forandrer seg, de unge som tar over og gamle gubber som stritter litt i mot. For det er ikke særlig "kult" å bli "ukul". Men klart, en kommer bedre unna hele problemet med en seilbåt. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Diesel, seil eller batteri, en 50 åring vil aldri bli ansett som kul av ungdommen. De som ikke innser det, er de som er de aller mest ukule. Dessuten er jeg ikke opptatt av hva andre synes, jeg ønsker bare å ligge ute på holmer og skjær å nyte stillhet og solnedgang, slik som nå? Klimaendringene er ett faktum, og vi klarer/vil ikke stoppe det, jeg nyter de siste årene til fulle før apokalypsen intreffer. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Kaptein Plast Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Pah.. Båtbensin (og for så vidt diesel) burde vært på blå resept! Lite som gir nordmenn mer glede pr. gram CO2! For de som bekymrer seg for det, da. :D Jeg har alltid kjørt Honda 4-takt på joller, men forbruk og ytelse på min 115hk Evinrude e-tec er jeg mildt sagt imponert over! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Kaptein Plast skrev 2 minutter siden: Pah.. Båtbensin (og for så vidt diesel) burde vært på blå resept! Det kan jeg i grunnen være enig i, da hadde det blitt stille på fjorden :-D Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Havarita skrev for 4 timer siden: CO2 som vesentlig driver for global temperatur er vitenskapelig tilbakevist som falsk. Verden oppfører seg rett og slett ikke slik som IPPC og media (sannhetsmineteriet) skremmer oss med. Jeg er også nysgjerrig på hvor du har den informasjonen fra. Seilerslask skrev for 3 timer siden: Jeg ser frem til å se kildene til disse påstandene dine. Har popcorn og øl. Da forhåpentligvis øl uten kullsyre (CO2) Pinkvin skrev for 2 timer siden: Klimadiskusjonen er ikke relevant. Jo. Dette handler jo om klima. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
BØstrøm Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Det skrives mye rart. Jeg har seilbåt med stor forbrenningsmotor, flyr til utlandet 2-3 ganger i året, kjører bensinbil på jobben, og føler skam, om enn moderat, daglig. Det tenker jeg er ett sted å begynne. Skal utviklingen snus, må det endringer til på bred front. Min bestemor kjørte aldri bil selv. Hun var aldri lenger enn til Strømstad, og røyka sigaretter uten filter. Hennes værste miljøsynd var nok anskaffelsen av en Poplinsfrakk tidlig på 50 tallet, med innvevd polyester. På 35 år endte nok halvparten av den som mikroplast i havet, selv om den kun ble håndvasket. Det var alikevel en miljøsynd, og det er lite bærekraftig om 10 milliarder mennesker skal kle seg i plast, som vi bytter ut etter kort tid, og maskinvasker daglig. Er det bare jeg som synes det er skremmende når 2prosent av alle insekter forsvinner årlig, alle flyplasser er fulle av folk, og jordas befolkning stadig fjerner mer naturmangfold til fordel for dyrket mark og urbanisering. Leste en gang at det er flere fritidsbåter enn måker i oslofjorden, så litt skam kan vi vel koste på oss..... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 11 hours ago, DR_Nelson said: Tenk å ta taxi til flyplassen, fly 5 timer og bade i oppvarmet basseng og kjøpe plastdritt til barna som vi tar helt med hjem i fly og kaster til slutt. Jeg eier ingen skam Enig. Å ta et fly og reise i fem timer for bare å komme til et sted hvor det er så kaldt at man må varme opp bassenget midt på sommeren høres egentlig litt dumt ut. Hvor er dette stedet folk reiser til? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Havarita Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 (redigert) Mouche skrev for 11 timer siden: Hvem andre enn Donald og Carl Ivar har du som kilde til denne påstanden? Vel, her var det noen til: https://blog.friendsofscience.org/2019/07/03/italian-scientists-reject-anthropogenic-global-warming/amp/ Her er en norsk oversettelse: https://www.klimarealistene.com/2019/07/08/90-italienske-forskere-bagatelliserer-menneskeskapt-klima/ Redigert 18.Juli.2019 av Havarita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 (redigert) Jøss, nå er vi oppe i tre, ikke dårlig! Legger merke til bruk av f.eks; CONSIDERABLY LOWER than that estimated by the IPCC models. MODELS OVERESTIMATE the anthropic contribution and underestimate the natural climatic variability. Godt mulig begge deler er riktig, men de sier IKKE at dette bare er tull, eller? Redigert 18.Juli.2019 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.