Peter- Startet 17.Juli.2019 Del på Facebook Startet 17.Juli.2019 Har set nogle videoer og læst manualen så burde gå ganske nemt. Dog nogle praktiske spørgsmål: 1. Vandseperatoren burde gå nemt da tanken sidder over separatoren og jeg burde bare kunne åbne for diesel efter skifte og fylde filteret op automatisk, ikke sandt? Manuel-pumpen sidder efter det første filter så tænker at den vil være ganske ueffektiv + den har et stort volumen. Alternativet er at jeg kan fylde filteret med diesel før montering vel.. 2. Næste filter er fin-filteret på motoren. Kan man fylde dette med diesel før motering for at spare tid, og hvis ja er det så i midten af filteret man hælder dieslen eller hvordan? Vil ikke have skitt ind i min motor. 3. Kan se at der er noget der hedder "Fuel strainer" i manualen som man bør rense. Har denne et seal? Hvis ja, da vil jeg ikke rense den denne gang da jeg ikke vil kunne bruge motoren uden seal obviously ... 4. Tænker at det går an at pumpe indtil der kommer diesel ud af toppen på fine filter og så starte moteren ikke sandt? Eller skal man pumpe til injektorene. 5. Ikke nævnt nogle steder, men tænker måske at det kan være en god ide at lade moteren køre sig varm inden man skifter filter så den er varm og starter bra efter skifte af filter. 6. Andre ting/tricks der kan gøre processen nemmere / hurtigere? Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 17.Juli.2019 Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 Jeg kan forklare hvordan jeg gjør det. Jeg har kombinert filter/vannseparator og den er utstyrt med en liten pumpe (Racor). Den fyller jeg først og lufter. Det vil ikke renne inn i din vannseparator av seg selv om ikke avstengningskranen står lavere enn dieselnivået i tanken. Uansett går det nok sakte og du bør hjelpe til med fødepumpen. Finfilteret fyller jeg aldri med diesel fordi dieselen man fyller ikke er forfiltrert. Etter montering av finfilter pumper jeg til all luft er ute. Etter dette starter jeg min motor (VP TMD41A) og da fusker den litt, men går så rent. Alternativt åpner jeg litt på røret inn på høytrykkspumpen og pumper litt til luft er ute før jeg starter. Mellom høytrykkspumpe og dyser må jeg vanligvis ikke lufte. Jeg skifter filter og lufter med kald motor. Du kan selvfølgelig koble fra slangen inn på fødepumpen og suge frem diesel med en liten oljelensepumpe. Men det blir mye søl før du får koblet det sammen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 17.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 Det lyder til at jeg bare må prøve mig frem. Ingen fuel i finefilter... - ok - det kommer til at tage lang tid at pumpe min gamle md-11c tror jeg :) Har ingen pumpe på min vandudskiller så må nok skrue slangen af og fylde den med diesel manuelt.. Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.