Ugleseth Startet 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2019 Nå viser det seg at det hersker full forvirring om begrepene styrbord og babord. Hva er hva? Jeg har forøvrig aldri brydd meg om å bruke uttrykkene. Høyre og venstre i fartsretningen er mye bedre og lettere og forstå for alle ombord. Færre misforståelser . Grønn lanterne er alltid på båtens høyre side https://www.tv2.no/nyheter/10702865/ Link to post
bellen Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Jeg er sjømann og sier alltid styrbord og babord. Og jeg driter faktisk i om noen sier høyre eller venstre så lenge alle forstår hverandre. Link to post
REMA Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Hvis man som båtfører ikke kan forskjellen på styrbord og babord, burde man heller ikke føre båt. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Ut fra debatten i sosiale media så virker det faktisk som veldig mange ikke kjenner til den faktiske forskjellen på høyre-venstre og styrbord- babord. Det er egentlig ganske skremmende. Hvordan kan man i det hele tatt sammenligne to helt ulike begrep hvis man ikke forstår forskjellen? Virker som mange tror styrbord- babord "bare" er høyre- venstre på "sjømannspråk" :-) --- En digresjon, som forsåvidt er relevant, bruker ikke flygere også styrbord/babord? Mener jeg har hørt flyvertinner bruke det også, som jo gir fullstendig mening når de går frem og tilbake i maskinen, og forøvrig også. Link to post
Mouche Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Ugler kan fly, men det er de gode på. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
dieselfan Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 (redigert) ...nå klarer jeg ikke holde tryta igjen... er det mindre skremmende at det er 40 stykker pr uke som spør om "kan min 9.9 eller 15 trimmes" uten å fortelle hva motoren heter...... Redigert 17.Juli.2019 av dieselfan (see edit history) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Ugleseth skrev 23 minutter siden: Nå viser det seg at det hersker full forvirring om begrepene styrbord og babord. Hva er hva? Jeg har forøvrig aldri brydd meg om å bruke uttrykkene. Høyre og venstre i fartsretningen er mye bedre og lettere og forstå for alle ombord. Færre misforståelser . Grønn lanterne er alltid på båtens høyre side Eh, ja om en ferdes i en småbåt der alle ombord sitter bak båtfører så er jeg kanskje, bare kanskje med på at en av og til likegodt kan bruke høyre-venstre i perioder. Men den tanken rakner forsåvidt i samme øyeblikk som feks noen på utsiden av båten sier "sving til høyre", eller noen våger seg frem i båten, snur seg mot båtfører og sier "sving til babord". Hvordan du mener det kan føre til færre misforståelser å bruke høyre/venstre, det skjønner jeg ikke. Men som sagt, i en liten båt med alle bak båtfører, uten å snakke med andre på sjøen eller på annen måte kommunisere noe som har med kurs og retning å gjøre... ja da går det vel forsåvidt. Link to post
dieselfan Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Pinkvin skrev 2 minutter siden: Hvordan du mener det kan føre til færre misforståelser å bruke høyre/venstre, Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 dieselfan skrev 2 minutter siden: ...nå klarer jeg ikke holde tryta igjen... er det mindre skremmende at det er 40 stykker pr uke som spør om "kan min 9.9 eller 15 trimmes" uten å fortelle hva motoren heter...... At 16 år gamle gutter ikke er så flinke å kommunisere på ett gammeldags forum er ikke så rart. Gammeldags forum med regler opp og ned og et brukergrensesnitt som i praksis døde ut en gang før år 2000, hvor det er nær umulig for noen født etter 2000 å få til å feks poste ett bilde, ja da går det trått for de unge. Den dagen BP blir kompatibel med Snap, eller hva som gjelder akkurat da, så skal du se at 16 åringene klarer å gjøre seg forstått. Hvorfor er det nesten bare gamle gubber her inne? ;-) Link to post
dieselfan Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 ...men kan vi ikke gjøre et forsøk da... neste uke så innfører vi at alle sier høyre og venstre vi teller hvor mange flere enn vanlig som holder styrbord i leia... så lar vi en politiker som helst ikke har båt eller har vært på sjøen om å ta avgjørelsen... Vakke det lurt ??? Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 En venn av meg sier at obligatorisk båtførerprøve ville være lurt ;-) Link to post
Hakkannen Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Styrbord/babord er ikke bare høyre/venstre. Babordsiden av båten er babordsiden. Og motsatt med styrbordsiden av båten. Dette helt uavhengig av hvilken retning man står, om man står på hodet eller det er mørkt som natta. Babord er babord uansett. Det samme om akter/bak og forut/framme. Kan ikke vri rundt på det. Men sier gjerne «sving til høyre for staken» da det blir unaturlig å si «passer med staken på babord side av båten». Selv om det siste er mer presist og har mer udiskuterbart innhold. Tror mer opplæring må til ja, og mer aktiv bruk av språket. F.eks. burde medier som diskuterer saker bruke rett terminologi etter hva de diskuterer. Lurer folk på hva de mener kan de heller søke det opp og lære noen i samme slengen, de fleste går jo med Google i lomma. Å la være å bruke ord, uttrykk og terminologi knyttet til det man holder på med er fordummende, etter mitt syn. Og er svært lite presist. Da jeg fikk billappen lærte jeg å alltid ta på tråden før jeg trykket på play, så brukte jeg knappene på gulvet og pinnen med tall på før jeg brukte den runde styredingsen til styring. Link to post
Ugleseth Svart 17.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Jeg har kuttet helt ut å bruke de maritime uttrykkene. Høyre og venstre funker utmerket i en fritidsbåt hvor båtfører navigerer, styrer og bestemmer kjøreretning for båten. Det oppstår aldri misforståelser når vi skal legge til med høyre side til brygga. Da vet alle , selv barn at det er båtens høyre side når man ser mot baugen. Det enkle er ofte det beste, selv for de viderekommende som elsker alle de maritime uttrykkene. Det gir selvsagt litt prestisje å bruke gamle sjømannsuttrykk og gjøre noen knuter på brygga når amatørene står fulle av beundring og observerer. Link to post
Vesterskog Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Sånn at når de barna skal lære sjøveisregler og ta båtførerprøven sliter de stort med å forstå og lære dette. Og når de får beskjed om noe på VHF I en krisesituasjon (f. Eks av redningsskøyte eller helikopter) så skjønner de ikke noe. Feil er ikke "det enkle" og ihvertfall ikke det beste. Sånt er bare "folke-fordummende" Link to post
Fuglen Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Når jeg leser slikt, blir jeg en blanding av skuffa og forbanna. Ugler er jo skogsfugler... Hakkannen skrev 54 minutter siden: Å la være å bruke ord, uttrykk og terminologi knyttet til det man holder på med er fordummende Enig. Fordummende. Link to post
quantumduck Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 1 hour ago, Pinkvin said: 2 hours ago, Pinkvin said: Ut fra debatten i sosiale media så virker det faktisk som veldig mange ikke kjenner til den faktiske forskjellen på høyre-venstre og styrbord- babord. Det er egentlig ganske skremmende. Hvordan kan man i det hele tatt sammenligne to helt ulike begrep hvis man ikke forstår forskjellen? Virker som mange tror styrbord- babord "bare" er høyre- venstre på "sjømannspråk" :-) --- Og forskjellen er ... hva da? Link to post
quantumduck Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 (redigert) 2 hours ago, Ugleseth said: https://www.tv2.no/nyheter/10702865/ Hvis han tror han har seilt til Nordpolen så er det ikke rart han er forvirra. Men det tror han jo ikke, dette er en agurknyhet skrevet av en agurkvikar. Ps, kudos til ts for sommerunderholdning :0) Redigert 17.Juli.2019 av quantumduck (see edit history) Link to post
quantumduck Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 47 minutes ago, Ugleseth said: Det gir selvsagt litt prestisje å bruke gamle sjømannsuttrykk og gjøre noen knuter på brygga når amatørene står fulle av beundring og observerer. Særlig når det har blåst opp og det fancy pålestikket ikke er til å få opp igjen, hehe. Link to post
Ugleseth Svart 17.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Det er viktig at vi ikke gjør det vanskeligere enn det er nå da. Det er ingen stor prestasjon å føre en fritidsbåt og man må ikke sammenligne det med å føre en stor passasjerferge hvor uttrykkene er tilpasset. Link to post
quantumduck Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 1 hour ago, Hakkannen said: Styrbord/babord er ikke bare høyre/venstre. Babordsiden av båten er babordsiden. Og motsatt med styrbordsiden av båten. Dette helt uavhengig av hvilken retning man står, om man står på hodet eller det er mørkt som natta. Babord er babord uansett. Det samme om akter/bak og forut/framme. Kan ikke vri rundt på det. Men sier gjerne «sving til høyre for staken» da det blir unaturlig å si «passer med staken på babord side av båten». Selv om det siste er mer presist og har mer udiskuterbart innhold. Men blir det egentlig venstrekjøring i Norge sånn helt av seg selv om man tilfeldig vis sitter bakovervendt i bussen? "Domenespråket" som det kalles i mitt fag, er særdeles viktig, men av alle maritime uttrykk jeg kjenner er kanskje sb/bb det jeg ville droppet først om jeg ville droppet noe ... Link to post
lasmarquezas Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Kjenner jeg skal være forsiktig med å ha for bastante meninger om hvordan folk gjør det. Tror det bl.a. kommer an på folk, kultur og vilje til å knytte disse sammen. Men også mye annet, som at man ikke har tid eller lyst til å velge det maritime. Uansett, ombord i S/Y Karma er styrbord styrbord, og babord babord. Sitter i Kirkwall og diskuterer dette nå. Presisjon kan vise seg å være viktig, svært viktig, uavhengig av vinkel, ståsted og perspektiv. Det viktigste i denne sammenheng er uansett at båtfører er trygg på at mannskapet kan gi, motta og forstå tydelige beskjeder også når det uler litt i riggen. Og det som verre er. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Ser for meg to eller flere flyverter som jobber seg bakover og/eller fremover i flyet og har alle tingene de går tom for i trillevogna fordelt på høyre og venstre side foran og bak i flyet uten å skulle presse seg forbi vogna for å hente noe. Hele tiden må de gi beskjed til hverandre om å hente noe på høyre eller venstresiden foran eller bak i flyet. Så står flyvertene ansikt til ansikt og den ene sier til den andre, "kan du hente tre ekstra kopper på høyre side?". Hva betyr det? Og hva kan man si i stedet for å gjøre det hele mye enklere og umulig å misforstå? --- Tilsvarende skjer hele tiden på båter. Tror de fleste har opplevd å ha en i baugen for å se etter grunner og skjær og så forstår en plutselig at en ikke har avtalt om den i baugen skal peke mot grunna eller mot dypt vann :-) Å bruke høyre/venstre er å ikke avtale på forhånd. VHA styrbord/babord så er det aldri noen tvil. Gode uttrykk som gjør språket mer konsist. Egentlig kan ikke høyre/venstre sammenlignes med styrbord/babord, de har helt ulike meninger. Der høyre/venstre i praksis kun er hva den som ytrer det måtte mene det er så er styrbord og babord bestemt. Link to post
Ugleseth Svart 17.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Vel, det finnes nok av klønete båtførere som har lært seg både sb/bb utenat men mangler praktisk sans. De kommer inn I trange havner men har glemt å informere kona om hvor og hvordan båten skal fortøyes. Andre ganger endrer båtføreren planene plutselig og fendere og tauverk er hengt ut på høyre side og båten legger til med venstre side. Kona står rådvill og blir forvirret av styrbord og babord , mangler båtshake og en løs fender for hånden i reserve som kan være gode hjelpemidler når det blir litt hektisk. Praktisk læring er nok bedre enn alle disse maritime uttrykkene som bare forvirrer og som hører hjemme på større båter/skip. Link to post
quantumduck Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 28 minutes ago, Pinkvin said: Ser for meg to eller flere flyverter som jobber seg bakover og/eller fremover i flyet og har alle tingene de går tom for i trillevogna fordelt på høyre og venstre side foran og bak i flyet uten å skulle presse seg forbi vogna for å hente noe. Hele tiden må de gi beskjed til hverandre om å hente noe på høyre eller venstresiden foran eller bak i flyet. Så står flyvertene ansikt til ansikt og den ene sier til den andre, "kan du hente tre ekstra kopper på høyre side?". Hva betyr det? Og hva kan man si i stedet for å gjøre det hele mye enklere og umulig å misforstå? --- Tilsvarende skjer hele tiden på båter. Tror de fleste har opplevd å ha en i baugen for å se etter grunner og skjær og så forstår en plutselig at en ikke har avtalt om den i baugen skal peke mot grunna eller mot dypt vann :-) Å bruke høyre/venstre er å ikke avtale på forhånd. VHA styrbord/babord så er det aldri noen tvil. Gode uttrykk som gjør språket mer konsist. Egentlig kan ikke høyre/venstre sammenlignes med styrbord/babord, de har helt ulike meninger. Der høyre/venstre i praksis kun er hva den som ytrer det måtte mene det er så er styrbord og babord bestemt. Det funker fint med høyrekjøring i Norge, der er ikke sånn at jeg idag syns høyre er på "den" siden og kjører deretter. Og drei til høyre betyr selvfølgelig alltid akkurat det samme som drei til styrbord. Akkurat som sving til høyre, eller vikeplikt fra høyre, ikke er noe relativt på landjorda. Det fins selvfølgelig noen som klarer å tolke disse begrepene relativt, og jeg har da ganske liten tro på at disse kan få med seg den angivelige distinksjonen mellom h/v og sb/bb. De trenger et grunnkurs i noe mer fundamentalt først ... Link to post
Einar Kjærstad Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 På de gamle vikingskip var det ett styrebord på høyre side, derav ble høyre styrbord.. styrevollen som var montert gjennom roret var stor og tung, slik at begge hender måtte brukes for å kunne styre, således at ror mannen ble stående med ryggen mot det som da het bak bordet, derav babord. Tar vi nå den engelske versjonen, så heter babord ( port side). Det skyldes at styrbordet ( roret) kunne bli skadet om styrbord side ble lagt mot kai..Selv om vi nå har styrebordet som oftes i senter, så heter det ennå starbord and port side.. Link to post
Recommended Posts