quantumduck Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 4 hours ago, REMA said: Hvis man som båtfører ikke kan forskjellen på styrbord og babord, burde man heller ikke føre båt. Det er da alltid motsatt, så det er lett som en plett! Link to post
Kjetil1 Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 (redigert) Vi kan i samme slengen begynne å innføre i språkbruken at vi rygger båten inn og parkerer den. Nye ord for å beskrive båten er konsekvent: Spissen (under båten)= kjølen Tuppen= baugen Bakpå= akter Gulv= dørk Kjøkken= byssa Stuen= cockpit/dinette Stanga= akslingen Pinnen= masta Styringen= roret Sidelysene= lanterner Ballonger= fendere Listen kan nok bli lang. La oss gjøre det enkelt for folk i båt å ferdes (u)trygt på sjøen. Kanskje campingbil ikke er så ille likevel? Redigert 17.Juli.2019 av Kjetil1 (see edit history) Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Midtpinne Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Jeg regner egentlig med at dersom man begynner med generiske utrykk for sidene i en båt så forholder men seg fortsatt til sidene i forhold til båten. Akkurat slik man gjør med andre ting. Det burde ikke føre til forvirring, det er vel heller en forenkling. At man slipper spesialutrykk er en bra ting i min verden. Link to post
Ugleseth Svart 17.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Kjetil1 skrev 1 minutt siden: Listen kan nok bli lang. La oss gjøre det enkelt for folk i båt å ferdes (u)trygt på sjøen. Kanskje campingbil ikke er så ille likevel? Ja det er viktig å ikke gjøre det vanskeligere enn det er. Jeg tror det er langt mer krevende å kjøre campingbil enn å føre en fritidsbåt. Nå bruker man ikke styrbord babord kjørebane eller stb/bb blinklys/lykt og speil eller at styrbord hjul akter har lavt lufttrykk...det ville ta bort konsentrasjonen. Link to post
janet Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 skjønte ikke det med at høyre/venstre ikke er like presist som styrbord/babord jeg, slik jeg ser det er høyre/venstre bare andre ord for samme sak greit nok det å gå over til høyre/venstre om det blir enklere for folk og leder til færre ulykker men da må det gjøres grundig og over hele fjæla høyre/venstre må inn i all maritim utdanning, både for liten og for stor det må inn i handelsflåten og sjøforsvaret forskriftene til Sjofartsdir må revideres, ut med styrbord / babord inn med høyre / venstre tilsvarende på fly og flykontroll, utdannelse regelverk og bruk kan ikke ha det slik at det heter høyre på noen båter og styrbord på andre båter V8 rules. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Kjetil1 skrev 24 minutter siden: Vi kan i samme slengen begynne å innføre i språkbruken at vi rygger båten inn og parkerer den. Nye ord for å beskrive båten er konsekvent: Spissen (under båten)= kjølen Tuppen= baugen Bakpå= akter Gulv= dørk Kjøkken= byssa Stuen= cockpit/dinette Stanga= akslingen Pinnen= masta Styringen= roret Sidelysene= lanterner Ballonger= fendere Listen kan nok bli lang. La oss gjøre det enkelt for folk i båt å ferdes (u)trygt på sjøen. Kanskje campingbil ikke er så ille likevel? Forstår at du ikke mener dette, men må si at jeg er litt uenig. SB/BB har en spesifikk annen betydning ifht Høyre/Venstre, en forskjell som er vesentlig og forenkler språket. Om noen sier gulvet i stedet for dørken, eller bak i stedet for akter osv spiller ikke noe særlig rolle. En trenger ikke å høres ut som en sjømann og pynte seg med ramsalte maritime uttrykk ;-) -- Men vi har da flere eksempler, det enkle er da å gå over til seilbåt. For å kunne fungere ombord under seiling så må man kunne ett minimum av uttrykk som rett og slett ikke har noen relevans "på landjorden". En må vite hva fokkeskjøte er vs storseilskjøte om en skal kunne hjelpe til, altså må man kunne forskjellen på fokke og storseil. Eller enkle begrep som å falle av, eller loffe, eller lo og le. Det gjør rett og slett alt mye enklere om en lærer seg noen uttrykk som sier veldig mye med ett ord i stedet for at en må bruke mange ord og setninger for å forklare, og så kan det fortsatt misforstås. Blir jo jævla klønete om en må... "dra i tauet som går til seilet foran masta".... Eller sier "styr til høyre helt til du ser noe som ligner på en blære i maling foran på det hvite tøystykket foran den stanga som står midt på båten" i stedet for "kan du loffe litt", eller "litt høyere". Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 janet skrev 3 minutter siden: skjønte ikke det med at høyre/venstre ikke er like presist som styrbord/babord jeg, slik jeg ser det er høyre/venstre bare andre ord for samme sak Satser på at du er ironisk, ikke sant? :-) Link to post
quantumduck Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 42 minutes ago, janet said: kan ikke ha det slik at det heter høyre på noen båter og styrbord på andre båter Sånn er det allerede, uten at jeg ser det store problemet. Link to post
bellen Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Om dere går inn i et trangt sund og plutselig ser Kielferga komme rett mot dere. Kielferga roper dere opp på VHF'en og ber dere om å gå "Styrbord-styrbord". Hva gjør dere da? Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 quantumduck skrev 23 minutter siden: Sånn er det allerede, uten at jeg ser det store problemet. Så lenge en bruker høyre- venstre på avtalt måte, at høyre alltid er styrbord side av båten, og venstre alltid er babord, så blir det "same- same". For da har en i praksis gjort høyre- venstre om til det samme som styrbord- babord. Det jeg lurer på om dere mener at "flytende" høyre- venstre, dvs at det kommer an på retningen den som sier det ser i hva det betyr er det dere bruker, eller er det "avtalt" at høyre er styrbord side av båten, venstre er babord? Å skifte selve ordet gjør jo ingenting så lenge funksjonen og bruken er lik. Må gjerne kalle styrbord for eple og babord for banan for min del, så lenge vi er enige om hvilken side av båten som er Eple og hvilken som er Banan. ------- Så hva er det dere mener egentlig. At det er ok å bare kalle det for noe annet, eller kaster dere selve funksjonsforskjellen i begrepene på båten i samme slengen? Link to post
hegra Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Hva med Horten-Moss ferja og tilsvarende ferjer. Kjør bilen til babord????? Kommer an på om jeg kjører ombord i Horten eller Moss eller??? På slike fartøy er jeg sannelig ikke sikker på hva som er best, men mannskapet har nok rutiner for det forhåpenligvis. Link to post
bellen Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Bilfergens bildekk er faktisk en forlengelse av vegen du kjører på og du skal da følge normale trafikkregler. Av dirigenten på ferga får du beskjed om å kjøre til høyre, venste eller i midten. Link to post
quantumduck Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 53 minutes ago, Pinkvin said: Så lenge en bruker høyre- venstre på avtalt måte, at høyre alltid er styrbord side av båten, og venstre alltid er babord, så blir det "same- same". For da har en i praksis gjort høyre- venstre om til det samme som styrbord- babord. Det jeg lurer på om dere mener at "flytende" høyre- venstre, dvs at det kommer an på retningen den som sier det ser i hva det betyr er det dere bruker, eller er det "avtalt" at høyre er styrbord side av båten, venstre er babord? Å skifte selve ordet gjør jo ingenting så lenge funksjonen og bruken er lik. Må gjerne kalle styrbord for eple og babord for banan for min del, så lenge vi er enige om hvilken side av båten som er Eple og hvilken som er Banan. ------- Så hva er det dere mener egentlig. At det er ok å bare kalle det for noe annet, eller kaster dere selve funksjonsforskjellen i begrepene på båten i samme slengen? Mener du at de som har bakovervendt togsete går av på togets venstre side når det ropes opp avstigning på høyre side? At det er venstrekjøring i Norge når man sitter bakovervendt på bussen? Blir man kjevhendt av å gå baklengs? Var det korrekt bruk av høyre/venstre i eksempelet med turistbuss-guiden ovenfor her? Har aldri lært at høyre og venstre skal brukes annerledes enn styrbord og babord. Hvor står det at en skal gjøre det? Det ér jo åpenbart noen som praktiserer det slik, men hvordan ting skulle bli klarere for dem bare ved å skifte navn på begrepene er for meg litt uklart. Link to post
janet Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 forstår ikke dette snakket om at det er forskjell på høyre/venstre - styrbord/babord en båts høyre side er vel den samme enten båten rygger eller kjører fremover om sjåføren ser bakover så flytter vel ikke båtens høyre side over til den andre siden ------ en del bilmotor rep/service håndbøker inneholder uttrykk som tredje bolt forfra på høyre side det er den samme bolten enten man ser på motoren forfra eller bakfra høyre er regnet utfra der sjåfør sitter bak rattet, ikke hvor mekaniker ser fra V8 rules. Link to post
quantumduck Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 56 minutes ago, hegra said: Hva med Horten-Moss ferja og tilsvarende ferjer. Kjør bilen til babord????? Kommer an på om jeg kjører ombord i Horten eller Moss eller??? På slike fartøy er jeg sannelig ikke sikker på hva som er best, men mannskapet har nok rutiner for det forhåpenligvis. Det følger lanterneføringen, den siden hvor det lyser grønt er styrbord, altså sydvendt side fra Horten til Moss, og motsatt andre veien. Så det funker helt fint både for biler og annen skipstrafikk i mørke. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 janet skrev 7 minutter siden: forstår ikke dette snakket om at det er forskjell på høyre/venstre - styrbord/babord Styrbord er styrbord side av båten uansett hvilken vei en snur og vender seg. Høyre er høyre alt etter hvordan du snur deg. Det er to helt ulike begrep. janet skrev 7 minutter siden: en båts høyre side er vel den samme enten båten rygger eller kjører fremover Vel, det må du drøfte med andre som bruker høyre og venstre ombord i båt i stedet for styrbord og babord. janet skrev 7 minutter siden: om sjåføren ser bakover så flytter vel ikke båtens høyre side over til den andre siden Og når en står foran på båten, snudd mot deg og sier "sving til venstre" så er det ikke rom for misforståelser altså? janet skrev 7 minutter siden: ------ en del bilmotor rep/service håndbøker inneholder uttrykk som tredje bolt forfra på høyre side det er den samme bolten enten man ser på motoren forfra eller bakfra høyre er regnet utfra der sjåfør sitter bak rattet, ikke hvor mekaniker ser fra Ser stadig vekk at folk har behov for ekstraforklaringer i bruk av høyre og venster. Feks "bolten til høyre på motoren, sett forfra" osv. Og sånn må det være, høyre- venstre har sine begrensninger som styrbord- babord ikke har da det er bestemt hva som er hva på en båt, eller fly. Men dette er vel en selvfølge? Eller er det sånn at dere som mener at en kan bruke høyre og venstre i stedet gjør det basert på at dere ikke forstår forskjellen, eller faktisk bruker høyre- venstre som om det skulle være styrbord- babord? Link to post
quantumduck Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 3 hours ago, Midtpinne said: Jeg regner egentlig med at dersom man begynner med generiske utrykk for sidene i en båt så forholder men seg fortsatt til sidene i forhold til båten. Akkurat slik man gjør med andre ting. Det burde ikke føre til forvirring, det er vel heller en forenkling. At man slipper spesialutrykk er en bra ting i min verden. Enig, men man skal ikke forenkle det mye før man plutselig har navigatøren i oppvasken, og da kan man være ille ute :0) Link to post
quantumduck Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 7 minutes ago, Pinkvin said: Styrbord er styrbord side av båten uansett hvilken vei en snur og vender seg. Høyre er høyre alt etter hvordan du snur deg. Det er to helt ulike begrep. Vel, det må du drøfte med andre som bruker høyre og venstre ombord i båt i stedet for styrbord og babord. Og når en står foran på båten, snudd mot deg og sier "sving til venstre" så er det ikke rom for misforståelser altså? Ser stadig vekk at folk har behov for ekstraforklaringer i bruk av høyre og venster. Feks "bolten til høyre på motoren, sett forfra" osv. Og sånn må det være, høyre- venstre har sine begrensninger som styrbord- babord ikke har da det er bestemt hva som er hva på en båt, eller fly. Men dette er vel en selvfølge? Eller er det sånn at dere som mener at en kan bruke høyre og venstre i stedet gjør det basert på at dere ikke forstår forskjellen, eller faktisk bruker høyre- venstre som om det skulle være styrbord- babord? Du fremsetter hele tiden disse påstandene om hva høyre og venstre betyr, kan du dokumentere dette? Referanser? Når man skifter hjul er det vanlig å merke hjulene med plasseringen de har hatt. Dette må jo bli et mareritt for deg, særlig med tanke på at man ofte sitter "på tvers" når man skifter hjul. Høyre framhjul blir relativt til deg høyre bak, osv. Du får jo skrudd dem på igjen, men hva som havner hvor orker jeg ikke prøve å forstå en gang ... vurdert mc? Link to post
nie Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Ugleseth skrev for 11 timer siden: Nå viser det seg at det hersker full forvirring om begrepene styrbord og babord. Hva er hva? Jeg har forøvrig aldri brydd meg om å bruke uttrykkene. Høyre og venstre i fartsretningen er mye bedre og lettere og forstå for alle ombord. Færre misforståelser . Grønn lanterne er alltid på båtens høyre side https://www.tv2.no/nyheter/10702865/ Dette viser vel ingenting annet enn at agurktiden nå er offisielt igang i norske medier. Link to post
Xtian Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 5 hours ago, janet said: en del bilmotor rep/service håndbøker inneholder uttrykk som tredje bolt forfra på høyre side det er den samme bolten enten man ser på motoren forfra eller bakfra høyre er regnet utfra der sjåfør sitter bak rattet, ikke hvor mekaniker ser fra Akkurat det er faktisk ikke åpenbart, og jeg som ikke er mekaniker og derfor ikke kjenner til denne konvensjonen kunne godt funnet på å ta feil bolt om jeg stod foran et åpnet panser og klødde meg i hodet. Hadde det derimot stått styrbord... Christian Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
valvolainen Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 5 hours ago, janet said: forstår ikke dette snakket om at det er forskjell på høyre/venstre - styrbord/babord en båts høyre side er vel den samme enten båten rygger eller kjører fremover høyre er regnet utfra der sjåfør sitter bak rattet, ikke hvor mekaniker ser fra Veldig godt poeng. Dette klarer vi å bruke helt normalt i det daglig, kun ved bruk av høyre/venstre samt noe grammatikk. Sier jeg til kona (ingen av oss er mekanikere) 'Det er en bulk på høyresiden på bilen' så skjønner hun utmerket godt hvilken side det er. Ved å si 'Jeg legger til med høyresiden', blir det implisitt at det er båtens høyreside/styrbord side det er snakk om uten noe knussel. Når det er sagt så ser jeg ikke noe grunn til å gå bort fra å bruke styrbord / babord, og det er praktisk å ha et begrep som kun har en betydning. Link to post
Jannmar Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 (redigert) Til høsten er det kommunevalg, og jeg har lenge kjempet for at alle stemmelokaler skal ligge vendt mot samme himmelretning, da jeg er redd for at mange som egentlig vil stemme venstre stemmer høyre, om lokalet vender motsatt vei av det de er vant til. Redigert 18.Juli.2019 av Jannmar (see edit history) Link to post
Ugleseth Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Tror alle disse maritime uttrykkene blir vannet ut etterhvert og er det allerede blandt småbåtfolket. . Høyre og venstre i fartsretningen kan sjelden misforstås og forklarer veldig godt retningen. Stb og bb kan misforstå hvis man raskt skal styre unna et skjær eller en kajakk . Innen bilverden bruker man alltid høyre og venstre. Det er høyre endeledd foran....venstre bremsecaliper bak. Kanskje vi skulle begynne å bruke bremsecaliper akten for tvers babord. Maritime uttrykk flettes ofte inn I taler og humoristiske fortellinger for å sette en ekstra spiss på talen. Det er kanskje der mange av uttrykkene hører hjemme? Link to post
Jannmar Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Ugleseth skrev 24 minutter siden: Stb og bb kan misforstå hvis man raskt skal styreunna et skjær eller en kajakk . Hvorfor kan det misforstås? Link to post
Ugleseth Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Fordi det ikke er fortrolige og innarbeidede uttrykk og brukes for noen kun noen få dager i året, januar. Link to post
Recommended Posts