Guest Avmønstret# Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Midtpinne skrev 1 time siden: Man kan jo være vrang og kverulerende om man vil, men rett får man ikke. Høyre fot er nå høyre fot uansett hvordan du ser det. Problemet oppstår når noen andre enn deg selv skal skal mene det samme som deg :-) Personlig vil jeg at de fortsetter med "Pasientens høyre fot" på sykehuset. Link to post
Midtpinne Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Pinkvin skrev 4 minutter siden: Problemet oppstår når noen andre enn deg selv skal skal mene det samme som deg :-) Jupp, helt rett. Hva betyr setningen under? Vi passere ham på styrbord side. Den er akkurat like problematisk som den amputerte høyrefoten, selv om vi brukte ordet styrbord. Hvem sin styrbord var det? Uansett hva du svarer kommer jeg til å si at det var den andre. Her trengs det tilleggsord eller mer informasjon for å være helt sikker. Link to post
PiperBill Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Da vi fikk slep av RS for noen uker siden så brukte mannskapet utrykkene «høyre» og «venstra» mens jeg bruke BB og SB da vi diskuterte hvor og hvordan de skulle få båten min på plass i båsen. Mulig de gjøre dette konsekvent fordi de feste ikke forstår BB og SB men jeg syntes det va litt rart. And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
quantumduck Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 2 hours ago, Pinkvin said: I artikkelen fra juristene i New York gjorde de ett anslag på opp mot 3% "never" amputasjoner. Da handler det selvsagt ikke om bare å amputere feil fot, arm osv, men om det i det hele tatt skulle vært amputert. --- Men greit, du mener altså at det ikke skjer forveksling av høyre- venstre i helsevesenet som kan være katastrofale for pasient? Godt du er sterk i troen om høyre- venstre begrepet sin uovertrufne nøyaktighet og presisjon. Bare tull å si "pasientens" før hver gang de sier "høyre/venstre" på sykehus da? Å si "høyre fot" er ikke til å misforstå? Du vil føle deg trygg om du bare sier "skjær av høyre finger på venstre hånd" når du kommer til sykehuset. Greit for meg, kjør på og lykke til :-) Akkurat som det skjer forveksling av styrbord og babord til sjøs skjer det forveksling av høyre og venstre i helsevesenet, og begge deler kan få katastrofale følger. Nå har du jo dokumentert et anslag på 3% feilamputasjoner, og la oss da feks anta ut av lufta at 1,5% av disse igjen er forårsaket av høyre-venstre-forvirring. Antall ulykker til sjøs som skyldes styrbord-babord-forvirring bør da være vesentlig lavere, hvis dine teorier holder stikk. Så kan du gjerne dokumentere at det forholder seg slik, eller la være. Hvis du setter en sånn høyre-venstre-relativist, som det sikkert fins noen av, i en båt, så må man uansett forklare at sidene, uavhengig av hva man velger å kalle dem, nå alltid er relative til båten, og ikke noe annet. Link to post
shipahoy Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 (redigert) Xtian skrev for 7 timer siden: Skal innrømme at vi faktisk vasker opp bestikket og ikke skaffetøyet ombord hos oss, men det er fordi vi har en liten båt med kun kartbord. Jeg har så liten båt at jeg kan føre bestikk med den ene hånden på kartbordet mens jeg vasker opp bestikket med den andre Midtpinne skrev for 5 timer siden: Tok nettopp en test på min 12 år gamle datter som tilfeldigvis gikk forbi og hun sa at høyresiden av båten vår var den siden rattet stod på. Slik lærte jeg høyre og venstre, høyre var styrbord når du kikker mot baugen, og styrbord er selvfølgelig den siden du styrer på. Å huske at venstre var den hånden klokka var på ble for komplisert, for jeg gikk sjelden med klokke Redigert 18.Juli.2019 av shipahoy (see edit history) Link to post
Olevine Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Hva er det som er så Hokus Pokus med BB og SB at det ikke er tvil om hva som menes? Det kan vel ikke være noe mer spesielt enn at det er sjøens høyre og venstre? Prøv nå å tenke en gang til dere som mener at SB og BB er så entydig. Vikeplikt for båt fra høyre eller SB blir vel det samme. Også rød lanterne på venstre side eller på BB side, hva er forskjellen? Men hva med hvilken side den grønne staken skal passeres på? Her er verken det ene eller andre nok. Leias retning må bestemmes for å få svaret, så heller ikke her hjelper det å kunne forskjell på BB og SB. Men det er jo klart at når flere og flere landkrabber og folk uten forhold til sjøen skaffer seg båt, så må det bli begrepsforvirring med to ulike navn på samme sak. Selvfølgelig ville nok bedre opplæring hjelpe, f.eks noe ala førerprøven for bil, men det er kanskje en annen diskusjon. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Hvordan står det til med resten av sjøveisreglene om en ikke klarer å lære sb og bb. Vil Det I det hele tatt være mulig å lære nok til å føre en båt? Link to post
Popeye70 Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Obligatorisk opplæring før man får lov å føre båt kunne kanskje være på sin plass. Gjør båtførerprøven obligatorisk for alle båtførere, uten unntak. Det vil hjelpe noe. Slik jeg ser det er det også et poeng at all litteratur forholder seg til SB/BB, og det samme gjør resten av verden. Nå som verden blir mindre og mindre er det et poeng at vi forholder oss til de samme ord og uttrykk i så stor grad som mulig. Plutselig kommer man over en engelskspråklig bok, eller til og med en lovtekst. Da er der greit å vite hva styrbord, starboard, steuerbord osv er for noe. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
quantumduck Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 1 hour ago, Popeye70 said: Obligatorisk opplæring før man får lov å føre båt kunne kanskje være på sin plass. Gjør båtførerprøven obligatorisk for alle båtførere, uten unntak. Det vil hjelpe noe. Slik jeg ser det er det også et poeng at all litteratur forholder seg til SB/BB, og det samme gjør resten av verden. Nå som verden blir mindre og mindre er det et poeng at vi forholder oss til de samme ord og uttrykk i så stor grad som mulig. Plutselig kommer man over en engelskspråklig bok, eller til og med en lovtekst. Da er der greit å vite hva styrbord, starboard, steuerbord osv er for noe. Godt poeng, hvis man av en eller annen grunn skulle avskaffet sb/bb måtte det vært på internasjonal basis. Men siden de ulike språkene har ulike ord for sb/bb er jeg usikker på hvor godt. Da har jeg mer trua på å gjøre feks engelsk til internasjonalt sjøfartsspråk slik man har gjort innen luftfarten. Link to post
Popeye70 Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 14 minutes ago, quantumduck said: Godt poeng, hvis man av en eller annen grunn skulle avskaffet sb/bb måtte det vært på internasjonal basis. Men siden de ulike språkene har ulike ord for sb/bb er jeg usikker på hvor godt. Da har jeg mer trua på å gjøre feks engelsk til internasjonalt sjøfartsspråk slik man har gjort innen luftfarten. Alle våre nære naboland bruker en eller annen forståelig variant av «styrbord», så vidt jeg vet. Fra og med Nederland i vest, via de britiske øyer og til og med Polen i øst bruker de forståelige varianter av styrbord. Det dekker vel det området der størstedelen av den norske fritidsflåten beveger seg. Babord varierer i større grad, men der er det vi som er særingene. Veldig mange av de nordeuropeiske landene bruker en forståelig variant av «port», så også det ordet bør nordmenn kunne. Selv Finland, med alle deres rare ord og uttrykk bruker tildels forståelige varianter av «starbord» og «port». SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
quantumduck Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 2 hours ago, Popeye70 said: Alle våre nære naboland bruker en eller annen forståelig variant av «styrbord», så vidt jeg vet. Fra og med Nederland i vest, via de britiske øyer og til og med Polen i øst bruker de forståelige varianter av styrbord. Det dekker vel det området der størstedelen av den norske fritidsflåten beveger seg. Babord varierer i større grad, men der er det vi som er særingene. Veldig mange av de nordeuropeiske landene bruker en forståelig variant av «port», så også det ordet bør nordmenn kunne. Selv Finland, med alle deres rare ord og uttrykk bruker tildels forståelige varianter av «starbord» og «port». Men så har du handelsflåten da. Hva er styrbord på somalisk? Ikke at det spiller noen rolle .... Link to post
PiperBill Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 (redigert) Off topic men.... (Port)wine is red so I was taught to think "There is no port left. Port, left and red being the key words. When I had to relearn all this in Norwegian I used the phrase "Buy port(wine) in the ba(rbord). Prolly only make sense to me though :-) Redigert 18.Juli.2019 av PiperBill (see edit history) And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Ugleseth Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Å føre en båt er vel noe av det enkleste man kan føre . Man har god plass, farten er vanligvis lav og reglene svært enkle å forstå. Så er det noen som vil gjøre det litt vanskeligere enn nødvendig og tviholder på de maritime uttrykkene for høyre og venstre som de uerfarne har store problemer med. Ekspertisen påstår at det er mange uhell pga uttrykkene stb/bb. Nå tror jeg neppe det er mange uhell ved å bruke høyre og venstre hvis det I hele tatt er noen. Her kan det være en sikkerhetsgevinst å hente. Snart kan vi si fronten istedenfor baugen, støtfangere istedenfor fendere....... og dashbordet kjøkkenet gulvet terrassen ...sjøen for alle blir dekkende uttrykk. Vi har jo ingen nedre aldersgrenser for å føre en båt og man kan ta seg en øl eller to. Link to post
Midtpinne Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Hva heter forresten dashbordet i en båt? Link to post
Ugleseth Svart 19.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Det må bli panel eller førerbord det vel. Hva er styrbord og babord på en ferge som kjører fram og tilbake uten å vende som har en styreposisjon som man retningsstiller. . Hva er baug når fergen er lik I begge ender. Når vet om fergen kjører fremover og når den bakker ? Link to post
janet Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Ugleseth skrev 16 minutter siden: Det må bli panel eller førerbord det vel. Hva er styrbord og babord på en ferge som kjører fram og tilbake uten å vende som har en styreposisjon som man retningsstiller. . Hva er baug når fergen er lik I begge ender. Når vet om fergen kjører fremover og når den bakker ? lanternene vil jo vise høyre venstre og foran bak det der med frem-og-tilbake ferger og høyre/venstre - bak/foran er definert et eller annet sted norsk tillegg til sjøveisreglene? styrbord er høyre side når fergen er på vei, er definert et eller annet sted forover/bakover, samme som andre båter, dette signaliseres ikke, anybody's guess, inntil du kan se/måle det på¨radaren, detaljert AIS info burde kunne vise dette V8 rules. Link to post
Gunga Din Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Veldi enkelt står med feite svarte bokstaver på innsiden baugvisiret.......FORE i ene enden, AFT i den andre fullt synlig for alle Fastner du i en heis på veg opp til salongen, så sitter der en skilt hvilken heis du står i, SB eller BB, du trenger ikke o vite om fergen kjører forover eller bakker.......... Lanterner framgår av regel 50.......Fart mot normal fartsretning..... S/Y Gunga Din Link to post
Ugleseth Svart 19.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Høres ikke særlig troverdig ut Gunga at man må lese seg fram til hva som er hva. Normalt må man bestemme hva som er stb/bb /baug med meget korte tenkepauser. Ikke løpe rundt å iaktta lanterner eller merking av porter heiser ol. Stb/bb /baug er ikke helt definerte retninger/områder på kipp ferger. Likevel er sikkerheten ivaretatt. Høyre og venstre side I fartsretningen er klare og gode uttrykk og brukes kanskje? Link to post
Gunga Din Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Tror ikke besettningen trenger å lese noe som helst.....de har full pejling det er for Uggler som fastner i heisa, som trenger å kunne lese.......men sier du att du sitter i høyre heis, så finner de deg sikkert før eller senere....... S/Y Gunga Din Link to post
bellen Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Ugleseth skrev Just now: Stb/bb /baug er ikke helt definerte retninger/områder på kipp ferger. Likevel er sikkerheten ivaretatt. Høyre og venstre side I fartsretningen er klare og gode uttrykk og brukes kanskje? Styrbord, babord, baug og hekk er veldig godt definert også ombord i ei pendelferge. Mannskapet vet veldig godt hva som er hva. Passasjerer må mest sansynlig se på GA-planen, som henger mange plasser rundt om på ferga for å finne ut hva som er forr og akter (om det ikke er merket andre plasser). På vanlige båter går 0-spantet igjennom rorstammen og blir nummerert oppover mot baugen. Spant som ligger bak rorstammen blir kallet minus-spant. Pendelferger har 0-spantet igjennom senter av fergen, og da har du like mange spant forrover som akterover. Forrover mot baugen blir da pluss-spantene og akterover mot hekken blir minus-spantene. Om dere ikke trur meg, så se på GA-planen neste gang dere er ombord i Bastøfergen, eller hvilken som helst pendelferge. Link to post
LALUNA II Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Sjøbliss skrev for 22 timer siden: Som en liten digresjon sier jeg ofte etter et par uker på sjøen at jeg har lagt noe i baugen på bilen.... *host*. Har en Tesla med Frunk, eller bagasjerom også under panseret. Frunk er vanskelig så baugen er det som kommer opp ubevisst ? Det heter ikke frunk men trunk ;-) ---- Vi har vikeplikt fra( Høyre) STYRBORD akkurat som på land så hva er så vanskelig (ikke til deg Sjøbliss men andre kverulanter her inne ) De som ikke kan de obligatoriske sjøutrykkende som gjelder kurs og fart bør holde seg på land(landkrabber) til de har lært de ..........og ikke prøve å omvende verden til et kaos til sjøs ;-) Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Ugleseth Svart 19.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Det du forteller her sier kanskje at stb/bb er uviktige definisjoner da man ikke umiddelbart kan stadfeste hva som er hva ombord på slike ferger. Jeg ser det kan skape mer forvirring enn trygghet? Nå kjenner jeg ikke lanterne føringen for slike ferger men normalen er at fartøy fører rød og grønn forover I kjøreretningen og hvit bakover. Når man bakker tilbake vises rød/ grønn bakover og hvit forover. Er dette riktig? Link to post
Mouche Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 2 hours ago, Ugleseth said: Det må bli panel eller førerbord det vel. Hva er styrbord og babord på en ferge som kjører fram og tilbake uten å vende som har en styreposisjon som man retningsstiller. . Hva er baug når fergen er lik I begge ender. Når vet om fergen kjører fremover og når den bakker ? Når bakker (eller rygger som du vel mener man buyrde burde si, men selv ikke praktiserer åpenbart?) en ferge som er lik i begge ender? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LALUNA II Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 rask forklaring på den ugleseth Fergene bytter all lanterneføring når de bytter retning men usikker på hvordan mannskapet holder styr på styrbord og barbord ombord annet enn de vet det er det veien som baugen (forover) peker når de går Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Jannmar Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Ja det stilles store krav til fergemannskaper når det gjelder styrbord - babord. For ikke å snakke om u-båt mannskaper, som i tillegg må holde rede på opp - ned. Link to post
Recommended Posts