Sjøbliss Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 LALUNA II skrev 15 minutter siden: Det heter ikke frunk men trunk ;-) Helt enig @LALUNA II at bagasjerom heter trunk på engelsk. Men så har Tesla et "bagasjerom" under panseret også, slik som de gamle porchene. Dette har de døpt til frunk. Å legge varer "i panseret" høres bare dumt ut så underbevisst har det ofte blitt lagt "i baugen" som ruller lettere av tungen. Men om frunk får et norsk ord skal jeg forsøke å konvertere. Av TS respekt kan jeg si at jeg synes det har en sjarm at ting har egne navn. La oss kose oss med maritime uttrykk på sjøen, ungene har ikke vondt av å lære de. Har man med noen som trenger oversettelse og forenkling så blir man vel ikke bannlyst om man sier høyre eller venstre. Bare man husker å ta inn fendere underveis, selvsagt. Så nå skal jeg komme meg ned under dørken av køyebunnen i skuta for å suge ut noe vann fra mannhullet til dieseltanken. La oss håpe at tanken har kjøl som @Knude har sagt så skal det gå bra. Tanken er jo omtrent midtskips, litt aktenfor tvers så kjølen er jo ikke på sitt bratteste. Er på tynn is på mange uttrykk selv ? Husk, vi er på sjøen for å kose oss, ikke krangle om benevnelser og uttrykk ??? Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
janet Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 LALUNA II skrev for 1 time siden: Det heter ikke frunk men trunk ;-) ---- ja og jeg har lyst til å legge til, det heter manifold, ikke manifoil som flere på bp liker å skrive V8 rules. Link to post
Langs land Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 ...og genua ikke genova... Link to post
Mouche Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Og man skal heller ikke knyte en knute på uteliggeren! Frunk har blitt et etablert ord for eiere av Tesla og brukes på slike fora som f.eks elbilforumet. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 LALUNA II skrev for 4 timer siden: Det heter ikke frunk men trunk Det heter frunk. Front trunk. Har en på min i3. Link to post
bellen Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Og det heter heller ikke baugspyd, men baugspryd. Link to post
Johannes Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Nope, det heter Baugspyd ! Baugspryd er vel en sammenblanding av engelsk og norsk. Link to post
bellen Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Johannes skrev Just now: Nope, det heter Baugspyd ! Baugspryd er vel en sammenblanding av engelsk og norsk. https://snl.no/baugspryd Link to post
Johannes Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 På det allvitende internettet finnes det rikelig med gode argumenter for både spyd og pryd. La meg sitere en kar fra Skipperposten som ville slå et slag for baugsprit - ankerdram inntatt helt fremst på fordekket. Eller dram som inntas etter endt kjøretur, sittende på taket helt fremme. (For disse høyre & venstre aktivistene ) Link to post
bellen Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Ikke pryd, men spryd. Det heter baugspryd... Baug-spryd... Link to post
Mouche Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Spryd av det hollandske ordet spriet og at det er i baugen, eller i fronten som ugla vel kaller det, er det vel ingen uenighet om? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ugleseth Svart 19.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 LALUNA II skrev for 7 timer siden: rask forklaring på den ugleseth Fergene bytter all lanterneføring når de bytter retning men usikker på hvordan mannskapet holder styr på styrbord og barbord ombord annet enn de vet det er det veien som baugen (forover) peker når de går Da blir det litt ullent. Styrbord og babord er ikke faste retninger på fergene. Styrbord blir babord når fergen snur kjøreretning. De som er avhengige å bruke disse utrykkene må omstille seg for hver tur.. ...styrbord på fremturen er babord på tilbaketuren. Link to post
Korsfjord Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Ugleseth skrev 34 minutter siden: Da blir det litt ullent. Styrbord og babord er ikke faste retninger på fergene. Styrbord blir babord når fergen snur kjøreretning. De som er avhengige å bruke disse utrykkene må omstille seg for hver tur.. ...styrbord på fremturen er babord på tilbaketuren. Det takler nok mannskapet helt utmerket, skal du se? Link to post
bellen Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Ugleseth skrev Just now: Da blir det litt ullent. Styrbord og babord er ikke faste retninger på fergene. Styrbord blir babord når fergen snur kjøreretning. De som er avhengige å bruke disse utrykkene må omstille seg for hver tur.. ...styrbord på fremturen er babord på tilbaketuren. Det er absolutt ingen problem. Mannskapet på fergene har stålkontroll på styrbord og babord og har ingen problem med å omstille seg mellom hver tur. Har du kontroll på styrbord og babord? Link to post
Mouche Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 1 hour ago, Ugleseth said: Da blir det litt ullent. Styrbord og babord er ikke faste retninger på fergene. Styrbord blir babord når fergen snur kjøreretning. De som er avhengige å bruke disse utrykkene må omstille seg for hver tur.. ...styrbord på fremturen er babord på tilbaketuren. Denne type innlegg tyder på at været ikke er på din side og at du kjeder deg. Har du et annet og ikke maritimt ord for ferge? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
paxo Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Stor båt. (Kjeder meg jeg også) Link to post
Ugleseth Svart 19.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 bellen skrev for 4 timer siden: Det er absolutt ingen problem. Mannskapet på fergene har stålkontroll på styrbord og babord og har ingen problem med å omstille seg mellom hver tur. Har du kontroll på styrbord og babord? Fergen tok feil av styrbord og babord og navigerte på feil side av staken. https://www.tk.no/nyheter/ferge/samferdsel/kan-bli-straffet-av-rederiet-etter-fergegrunnstoting/s/5-51-340875 Link to post
Mouche Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Og relevansen til tråden er hva da? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bellen Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Ugleseth skrev Just now: Fergen tok feil av styrbord og babord og navigerte på feil side av staken. https://www.tk.no/nyheter/ferge/samferdsel/kan-bli-straffet-av-rederiet-etter-fergegrunnstoting/s/5-51-340875 Joda.. Men med litt velvilje så tror jeg også du skjønner at dette ikke skjedde på grunn av at navigatøren ikke viste hva som var styrbord eller babord. Eller er du trang i nøtta? Link to post
Recommended Posts