Kjellg Posted July 17, 2019 Share Posted July 17, 2019 Tenkte å begynne med fridykking. XXL sier at en 4/5 drakt holder men jeg ser flere plasser at man anbefaler en 7mm drakt. Blir å dykke i området rundt tromsø vår, sommer og høst når det er mellom 3 og 8-9 grader i vannet og i starten kanskje et par timer av gangen. Hva mener dere, holder det med en 5mm drakt? Noen drakt som er anbefalt? Quote Link to post
Ida Marie III Posted July 18, 2019 Share Posted July 18, 2019 (edited) Minst 7 mm....selv det er kaldt i den tempen...kommer an på hvor godt du tåler kulden.. XXL er bra sportsbutikk...men ikke gå der når du skal ha skikkelig våtdrakt...og gjerne også få gode råd... Gå til en dykkerbutikk... Edited July 18, 2019 by Ida Marie III (see edit history) Quote Link to post
aleksbe Posted July 18, 2019 Share Posted July 18, 2019 (edited) Ville minst hatt 7 mm. Bruker sjølv 9 mm høst/vinterstid på vestlandet, det fungerer greit. Dei eg dykkar saman med har 7 mm, og dei klarar seg og greit. Ulempen med tjukkare drakt er at du må ha meir bly, og du blir mindre bevegelig. Men med 7 mm er det ikkje noko problem. Frivannsliv er ein anerkjent butikk som har god peiling på dette. Der finn du open-cell våtdrakter med god kvalitet. Ville nok gått for enten 7 eller 9 mm i denne. Sender du ein mail til dei får du nok bekreftelse på både tjukkelse på drakt og størrelse.. https://www.frivannsliv.no/blog/vatdrakt-til-fridykking-og-undervannsjakt her kan og lese meir om våtdrakt. Lykke til! Edited July 18, 2019 by aleksbe (see edit history) Quote Link to post
Kjellg Posted July 21, 2019 Author Share Posted July 21, 2019 Takk skal dere ha gutter. Da var nok mine antakelser at 5mm er lite, riktig. Skal sjekke mere ut frivannsliv Quote Link to post
omikk Posted October 26, 2019 Share Posted October 26, 2019 (edited) Har våtdrakt fra europris...er det god ide å prøve den ved 8C i vannet?...) Hvor mye vekt må ha fridykkere på beltet? Jeg har cca 80kg ..kropplengde spiller vel ikke rolle tror jeg... Edited October 26, 2019 by omikk (see edit history) Quote Link to post
Erik Posted October 28, 2019 Share Posted October 28, 2019 Våtdrakt fra Europris vil i tillegg til dårlig passform være ganske tynn (2-3 mm)? MÅ du bade (tau i propell etc) så er det bedre enn ingenting, men for hobby og kos er det for kaldt. Jeg har en selv som jeg tar på når 7mm beynner å bli for varmt på forsommeren. Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Framtia Posted October 30, 2019 Share Posted October 30, 2019 Jeg har en 7 mm Large drakt, passer folk rundt 180cm, 80 kg, selges veldig rimelig til noen på BP. Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
omikk Posted October 31, 2019 Share Posted October 31, 2019 OK. Takk... Og hvor mye bly på belte? Tenker slik: 80kg kropsvekt, 7mm våtrdakt.. . Quote Link to post
Kapt Skuteløs Posted October 31, 2019 Share Posted October 31, 2019 Jeg ville tatt utgangspunkt i dette : https://www.frivannsliv.no/blog/hvor-mye-bly-skal-jeg-bruke-nr-jeg-fridykker og så prøvd meg fram. Quote Link to post
Erik Posted November 1, 2019 Share Posted November 1, 2019 Jeg mener jeg har 7 Kg, 7mm neopren, 105 kg tung. Ser av tabellen at de anbefaler mer, men jeg synes det holder for min del. Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
SamH Posted November 1, 2019 Share Posted November 1, 2019 13kg bly, 7mm opencell drakt, 85kg kropp. Begynner å bli kaldt nå med 7mm om jeg skal være uti lenge, temp ned mot og under 10C. Forøvrig stor forskjell på open- og closed cell-neopren. Open-cell suger seg bedre til kroppen og slipper langt mindre vann inn, dermed også vesentlig varmere tykkelsen sammenliknet. Quote Link to post
Båteksperten123 Posted April 28, 2020 Share Posted April 28, 2020 Jeg ville valgt minst 7mm drakt, det minsker det innvendige trykket betraktlig og dykkeopplevelsen din vil bli mye bedre enn hva den hadde blitt med en tynnere drakt - Båteksperten Quote Link to post
Recommended Posts