Jump to content

Hvor tykk drakt til fridykking?


Kjellg

Recommended Posts

Tenkte å begynne med fridykking. XXL sier at en 4/5 drakt holder men jeg ser flere plasser at man anbefaler en 7mm drakt. Blir å dykke i området rundt tromsø vår, sommer og høst når det er mellom 3 og 8-9 grader i vannet og i starten kanskje et par timer av gangen. Hva mener dere, holder det med en 5mm drakt? Noen drakt som er anbefalt? 

Link to post
Share on other sites

Ville minst hatt 7 mm. Bruker sjølv 9 mm høst/vinterstid på vestlandet, det fungerer greit. Dei eg dykkar saman med har 7 mm, og dei klarar seg og greit. Ulempen med tjukkare drakt er at du må ha meir bly, og du blir mindre bevegelig. Men med 7 mm er det ikkje noko problem. 


Frivannsliv er ein anerkjent butikk som har god peiling på dette. Der finn du open-cell våtdrakter med god kvalitet. Ville nok gått for enten 7 eller 9 mm i denne. Sender du ein mail til dei får du nok bekreftelse på både tjukkelse på drakt og størrelse.. 

https://www.frivannsliv.no/blog/vatdrakt-til-fridykking-og-undervannsjakt her kan og lese meir om våtdrakt.

 

Lykke til! 

Redigert av aleksbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Våtdrakt fra Europris vil i tillegg til dårlig passform være ganske tynn (2-3 mm)?

 

MÅ du bade (tau i propell etc) så er det bedre enn ingenting, men for hobby og kos er det for kaldt.

Jeg har en selv som jeg tar på når 7mm beynner å bli for varmt på forsommeren. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

13kg bly, 7mm opencell drakt, 85kg kropp.
Begynner å bli kaldt nå med 7mm om jeg skal være uti lenge, temp ned mot og under 10C.

 

Forøvrig stor forskjell på open- og closed cell-neopren. Open-cell suger seg bedre til kroppen og slipper langt mindre vann inn, dermed også vesentlig varmere tykkelsen sammenliknet. 

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...