Jump to content

Yamaha 90HK 2-T 2001 sliter med at gnist forsvinner på cyl 2.


Snusmumrikken

Recommended Posts

Hei!

 

Kjøpte en billig 90HK fra 2001 med følgende el-problem. Cyl 2. tenner ikke. Kompresjon er bra. Har en komplett 75HK fra 98-00 som skal brukes som delemotor. Så har 2 av alt når det kommer til elnett, drivstoffsystemet og blokk generelt. 

 

Har noen av dere tips? 

 

Søkt litt på nett, og jeg mistenker at det er ECUen. Jeg skal få byttet over å testet når jeg får motor levert på pall imorgen tidlig. 

 

Forrige eier mente at den kunne gjerne kjøre på alle 3, for å så miste miderste cyl. Slik den står per nå, så tenner ikke miderste sylinder. Hjelper ikke å bytte om på plugghettene.

 

Googlet litt på nett og lest meg fram til litt diverse. Dersom motor har nok gnist til 2 sylindre, så er det mest sannsynlig ikke stator, men heller ECUen (dersom plugger/coilpack, plugghette og pluggledning er utelukket, som jeg vil si det er i og med at det å bytte om på pluggledningene ikke har noe å si).

 

Håper jo selv at det ikke er stator, for det er endel mer jobb enn å bare bytte ECUen. :pp

 

Takk for svar!

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Byttet over elnettet fra gml. Motor og nye startet rett opp. God kompresjon på 120 psi på alle 3 cyl. Tipper det var ECUen.

 

Restene fra gml. Motor er solgt. Ble under tusenlappen i mellomlegg fra defekt 75hk med rådebank, til en 90hk 01 mod. Sier meg fornøyd med det.?

 

Nå blir det bare å finne seg en båt man vil ha maskineriet bakpå. :-D

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 13 timer siden:

Hehe, er sikker på det dukker opp noe :) 

 

Hva ser du for deg? 

Null idé.. Egentlig det meste. :p

 

Argocat 18, Plancraft Sabre 17, Clipper 1700, Musling 490 eller en større, mer praktisk skjærgårdsjeep med et godt skrog. 

 

Tskjei skrev for 13 timer siden:

ECU er det litt problemer  med på denne generasjonen av disse motorene. Samme med en optisk sensor.

 

Da skrur jeg av sensoren på andre motoren, slik jeg har i tilfelle. Takk for tips!

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 1 time siden:

Vet ikke hvor gammel du er eller i hvilken livsfase du er men....

 

Argo 17 med 2T 90 Yamaha er det mest fantastisk morsomme jeg har kjørt...  Fy flate for en opplevelse å fly i krus sjø med en slik rigg....:saint:

19, begynner som elektrolærling til høsten.^

 

Derfor jeg tenker at et slikt leketøy hadde vært rått. Har jo tross alt blokk liggende nå som jeg kan sende inn ila. Vinteren om jeg vil litt mer enn std. Effekt ut av disse. :-p

 

Har jo en Uttern 6200CC m/130 e-tec som jeg kan bruke omtrent når jeg vil, så å ha et dedikert leketøy er jo noe som absolutt er mulig.

 

 

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

det er det, men trodde den var induktiv.  Iallefall optisk på OMC, hadde en motor der den var trøblete.   Får sjekke litt :) 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Argo 17 med trimma 90 yamaha <3 skal leite lenge etter en like liten båt, som går like fælt. 65knop i en 17foter med en trimma 90 er svær bra 

 

 

Synd argo18 er umulig og få tak i, i disse dager :( hørt noen rykter om at det kun blei støpt 6stk, jeg vet hvor 2 av de befinner seg, men er absolutt ikke til salgs for en fornuftig pris 

 

Denne ligger vist til 15 på Facebook

https://mobil.blocket.se/annons/stockholm/argocat_17/84471440

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev On 20.7.2019 at 9.04:

...da har du en unik sjanse til å ha det viiilllt og deilig på sjøen noen år før du må bli gammel, treig og "seriøs"....  ta den..... :wink:

Oh yes!!:cool:

 

Eika skrev for 13 timer siden:

Argo 17 med trimma 90 yamaha <3 skal leite lenge etter en like liten båt, som går like fælt. 65knop i en 17foter med en trimma 90 er svær bra 

 

 

Synd argo18 er umulig og få tak i, i disse dager :( hørt noen rykter om at det kun blei støpt 6stk, jeg vet hvor 2 av de befinner seg, men er absolutt ikke til salgs for en fornuftig pris 

 

Denne ligger vist til 15 på Facebook

https://mobil.blocket.se/annons/stockholm/argocat_17/84471440

 

Helt rått!

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...