xr4ti Startet 18.Juli.2019 Del på Facebook Startet 18.Juli.2019 (redigert) Som emnetitlen sier, har det noe positiv effekt å slipe propellblader skarpe? Jeg har en 17 fots V-bunnsbåt med en eldre 70hk totakter. Mangler ca 300 rpm for å få den opp til oppgitt maks effektuttak iflg produsenten. Motoren er tilsynelatende frisk. Fikk i går tips fra en på brygga om å skarpslipe propellbladene. "De" gjorde alltid det når de var guttunger for å få jollene til å gå fortere. Iflg "bryggemannen" så vil jeg merke stor forskjell da propellen "skjærer" bedre i vannet og derfor få mer turtall og fart. Har det noe for seg eller er det bare tull på en standard alu.propell. Ser for meg at det kan gi en kortvarig effekt da de skarpe kantene vil slites mye raskere enn de butte kantene som er på en original propell? Er det bare tull å bruke tid på sliping og mer fornuftig å bruke 3000kr på en ny propell med mindre stigning eller diameter? Redigert 18.Juli.2019 av xr4ti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 (redigert) Gjør du det feil så kan resultatet bli at du får mer turtall pga økt kavitasjon. Men mindre fart pga dårligere grep. Winrace kan finjustere propeller om du feks mangler litt turtall. Har hatt inne etpar der med godt resultat. Har nå forresten en relativt dyr og fancy yamaha stålprop i samlinga. Fremkant av bladene er ikke skarp der heller. Men bakkanten er. Redigert 18.Juli.2019 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
xr4ti Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 (redigert) Takk for svar @ivar. Så det er ikke bare å slipe i vei? Kan det sammenlignes med fks et huggjern, det må slipes kun på en side for å kunne skjære optimalt. Blir det slik med en propell også? Og hva mener du med fremkant, bladsiden som vender fra propellakselen? Propellen jeg har er i rimelig god stand uten hakk eller bulker så kanskje et emne til å sende inn til omsliping. Har du kjennskap til noen som har gjort det? Edit: lagt inn link til Winrace om noen har interesse for slikt https://winrace.no/produkter/ Redigert 18.Juli.2019 av xr4ti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 1 hour ago, xr4ti said: ...Fikk i går tips fra en på brygga om å skarpslipe propellbladene. "De" gjorde alltid det når de var guttunger for å få jollene til å gå fortere. Iflg "bryggemannen" så vil jeg merke stor forskjell da propellen "skjærer" bedre i vannet og derfor få mer turtall og fart. Propellen på den stakkars 15hk Evinrude'n min fikk opptil flere omganger med sliping av mitt 16-årige jeg.. :-D 6500-7000rpm gjorde at man hørte når JEG var på tur, for å si det slik. Hvilken forskjell det gjorde på toppfarten er jeg usikker på (var ikke mye smartelefoner med GPS i 1980), men båten kom vesentlig raskere opp i plan. Naturligvis kan du ende opp med kavitasjon, samtidig er aluminiumspropellene på gamle påhengsmotorer ganske grovt laget så det bør jo være potensiale for forbedring. Er alternativet ditt å likevel kjøpe nytt til 3000 koster det jo ikke noe å prøve dette først...? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
dieselfan Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 Les elementær hydrodynamikk. Studer hvilken skrogform som har minst motstand i vann. Les litt om bulb baug på skip... og som Ivar sier Yamaha sin ypperste serie er ikke skarpe i framkant. Har noen propeller fra Rolla - ikke akkurat amatører det heller. De er ikke skarpe i framkant de heller. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 Altså, pent rundet i forkant og skarpe i bakkant av bladene burde bli best? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
ivar Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 Ellers om man skal modde propeller for fart , så er det nok heller formen på tupp og bakkant av bladene som har mest å si. Rett utført så kan det feks gi mer løft i båten, og dermed mindre motstand og mer fart Mercurymarine.com har endel bra info om dette Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ivar Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 xr4ti skrev 1 time siden: Og hva mener du med fremkant, bladsiden som vender fra propellakselen? Propellen jeg har er i rimelig god stand uten hakk eller bulker så kanskje et emne til å sende inn til omsliping. Har du kjennskap til noen som har gjort det? Framside, kanten som treffer vannet først. På utenlandsk, leading edge. Som jeg skrev, har selv hatt alu propeller inne hos winrace for rep. og litt tuning. Og veldig fornøyd med resultatet. Hvaslags båt, motor, propell, fart og turtall? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
xr4ti Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 Båten er en Sommerfun 17. Bygd på Clipper/Egda 17 skroget. Likt skrog som denne https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=152390601 Motoren er en OMC (Johnson) 70hk 2-takt fra 2000. Maks turtall 6000 og maks dreiemoment på 5500. Jeg får kun 5100 - 5200 rpm ved kjøring med 2 personer i båten og ellers liten last. Propellen er 14x17. Føles som den er litt for stor for den går også fort på tomgang og motor kveles noen ganger når den settes i gir, selv ved varm motor. Er litt lumsk å legge til med når det er trangt slik den er nå da båten beveger seg så fort på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 Såvidt jeg husker så er de motorene ganske lavt giret, 2.42 i utveksling. Så da burde ikke 17" være for mye stigning å dra på. Men mistenker 14" diameter kanskje er litt i overkant - mener det er propeller å få til disse i 13 og 13.5" også... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
xr4ti Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 (redigert) Den propellen som står på nå går nesten oppi kavitasjonsplata så noe større går i hvert fall ikke. Ikke at det er aktuelt heller men kjekt å vite for noen som leser dette senere. Gir ratio er 12:29 som gir 2,4166, så ja ivar, du har helt rett. Er det mye å gå ned til 13" ? Redigert 18.Juli.2019 av xr4ti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 Yamaha kjører 13.25" diameter på sine alu 17" og 13 på 19 tommeren. Så da burde vel du også kunne gå ned. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 Jeg tror propellen er "feil" type. Propellene deles inn i kategorier etter girhusets størrelse. Typisk for motorer mellom 40-60hk er 3,5" gearcase og diameter på propell er ofte rundt 11,5"-12". Neste størrelse er for motorer med 4 1/4" gearcase - typisk 75-115/140hk. Der er ofte diameteren 13"-13,5". Noen propeller i denne serien er laget for Suzukimotorene og er på 14" diameter. Litt usikker på denne 70hk Johnsonen. Samme blokk som 60-hesteren hvis jeg ikke husker feil. Neste motor var vel de 4-sylindrede 90 og 115hk med 4 1/4" gearcase. Lurer på om ikke denne 70-hesteren er en 3,5" gearcase? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 (redigert) Lurer på om ikke de 3syl 60/70 har 4.25" huset. ..? Og 2syl 60hk 3.5". Og virker som at omc gjerne har kjørt litt mer diameter enn de andre merkene for en gitt motorstr? Redigert 18.Juli.2019 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
xr4ti Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 Samme blokk som 60-hesteren, undervannshuset også. Hvordan ser/finner jeg ut om det er et 3,5 eller 4,25" "hus" da? Motoren føles tung å dra opp i turtall. Nesten som om det er mange om bord. Men når den først kommer opp i turtall så går den bra, dog maksturtall som tidligere nevnt. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 Arne Henriksen skrev for 6 timer siden: Altså, pent rundet i forkant og skarpe i bakkant av bladene burde bli best? burde gå an å tenke flyvinge her Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Solseng Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 Godt mulig. Den lave giringen kan jo tyde på det. Disse online propellfinnerne har gjerne disse dataene inne. Siden en 14" faktisk passet på motoren tyder det på at du har rett ivar. Enig at det burde gå fint å finne en litt mindre propell på 13-13,5" diameter. Kanskje 1" ned i pitch også. Tror jeg ville gjort det fremfor å begynne å slipe på kantene. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 Jeg plottet inn denne motoren i Solas sin propellfinner, og fikk opp 13,5" for en 3-blads 15" alupropell. Så da er det nok 4,25" gearcase på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 Tror jeg ville prøvd samme stigning først. Mindre diameter burde gi mer slipp før den får turtallet opp, samt generelt mindre motstand i vannet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
xr4ti Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 @ivar Kan en 13-1/4 x 17 være en forbedring? Solseng skrev 17 minutter siden: Godt mulig. Den lave giringen kan jo tyde på det. Disse online propellfinnerne har gjerne disse dataene inne. Siden en 14" faktisk passet på motoren tyder det på at du har rett ivar. Enig at det burde gå fint å finne en litt mindre propell på 13-13,5" diameter. Kanskje 1" ned i pitch også. Tror jeg ville gjort det fremfor å begynne å slipe på kantene. Gå ned til 16" i stigning samtidig med en reduksjon til 13 - 13-1/2 ? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 (redigert) Ja, tror jeg ville gjort det. Burde få opp toppturtallet, litt mindre og bedre manøverfart og lettere for motoren å spinne opp turtallet/aks på båten. Redigert 18.Juli.2019 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 (redigert) Hadde jeg hatt mer erfaring med forskjellene på hva en 1/2 eller 1" i diameter eller stigning utgjør så skulle jeg nikket og vært enig med deg Solseng, men jeg bare nikker . Tror jeg sjekker FINN og ser om jeg finner noen billige propeller og prøver. Kjøper ikke en stålpropell til mange tusen kr for så å måtte selge den for halvparten igjen senere. Edit: hvilke motorer har samme hub/akseldeling som en slik OMC jeg har? Redigert 18.Juli.2019 av xr4ti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 Bare husk å være litt forsiktig på Finn. Det er veldig viktig at huben i propellen passer til motoren. Mener å ha lest at noen av OMC-motorene hadde en litt egen greie med hvor dypt (eller lange) disse rillene/splinesene var. Så du må finne enten en OMC-propell eller en propell med "OMC-hub". Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 Mener disse har sin egen splines ja..? 13? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
xr4ti Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 Takk for advarselen. Skulle være som vanlig med båt dette, ikke lett, hehe. Skal ta propellen av og sjekke antall splines og lengde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.