Jump to content

Skarpsliping av propellblader, har det noen positiv effekt?


xr4ti

Recommended Posts

Hehe... Det er fort gjort å trø litt feil når det gjelder propeller. Hender ofte jeg surrer med tall og nummer også. Spesielt når det gjelder disse mindre propellene. Dessuten snakker vi fort forbi hverandre også når kommunikasjonen foregår skriftlig på forum som dette. Jeg trodde først du hadde en alu-propell, og foreslo litt lettvindt å bare skifte propell i stedet for å begynne med vinkelsliper og flatfil. Normalt leverer man heller ikke alupropper inn til rep eller tuning da det fort koster det samme som en ny. En ny alupropell er overkommelig. Stålpropper er jo litt dyrere. Nå er jeg usikker. Er du på jakt etter stålprop, eller er en ny aluprop aktuellt?

 

Anyway: Du har en propell på 14" i diameter. Disse 14"erne (for 4,25" gearcase) er ofte beregnet for Suzuki - d.v.s. opptil DF140. Jeg tror disse blir for grove for din 70hk Johnson. Så en propell i området 13-13,5" i diameter er nok mer riktig, selv om en 14" ikke er helt på jordet gitt girutvekslingen. Kan også ha noe med torque-kurven 2t/4t å gjøre.

 

Hvis jeg har forstått det riktig:

- Du ligger 2-300rpm under optimal toppturtall (5500rpm@wot)

- Du har litt for høy manøverhastighet (altså laveste hastighet i gear)

- Båten er litt treig i plan/opp i turtall

 

Da er du overproppet.

-Diameter: For stor diameter kan gjøre det tyngre for motoren. Som ivar nevner: Å gå ned i diameter kan gi mer turtall og raskere aks uten å forandre stigning.

-Stigning: Å gå ned i stigning gir mer turtall og gir normalt bedre aks.

Som alltid: Det vil alltid være unntakstilfeller, men å gå ned på både pitch og diameter vil nokså sikkert hjelpe på din situasjon.

 

Stål eller alu? Ikke godt å si hva du skal gjøre. Pris er jo også en faktor. Jeg hadde kanskje bare gått for en aluprop hvis toppfart og en knop fra eller til ikke er avgjørende.

 

Link to post
xr4ti skrev for 1 time siden:

La inn 600 kg og fikk opp 13"x19-21" 

Selv med 400 kg så er den ikke over 13 1/2 i diameter.

 

Mer vekt krever normalt større skyvkraft, dvs mer bladareal/diameter, og lavere stigning

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Solseng skrev for 8 timer siden:

Hvis jeg har forstått det riktig:

- Du ligger 2-300rpm under optimal toppturtall (5500rpm@wot)

- Du har litt for høy manøverhastighet (altså laveste hastighet i gear)

- Båten er litt treig i plan/opp i turtall

 

Da er du overproppet.

-Diameter: For stor diameter kan gjøre det tyngre for motoren. Som ivar nevner: Å gå ned i diameter kan gi mer turtall og raskere aks uten å forandre stigning.

-Stigning: Å gå ned i stigning gir mer turtall og gir normalt bedre aks.

Som alltid: Det vil alltid være unntakstilfeller, men å gå ned på både pitch og diameter vil nokså sikkert hjelpe på din situasjon.

 

Stål eller alu? Ikke godt å si hva du skal gjøre. Pris er jo også en faktor. Jeg hadde kanskje bare gått for en aluprop hvis toppfart og en knop fra eller til ikke er avgjørende.

 

Takk for bra svar. Du har forstått meg riktig.

I et naivt øyeblikk trodde jeg at en 13,2 x 19 propell slik som kalkulatoren sier ville løse alle problemer, særlig siden det er en helt ny alu.prop til salgs på FINN for 1000kr. Men om jeg da skjønner deg rett så vil trolig det å øke Pitch/stigning med 2" ikke være gunstig selv om jeg går 0,8" i diameter? Ser ikke ut som om det var så enkelt å finne en med lavere Pitch/stigning enn 17" som er brukt/eller på FINN/eBay.

Ser ikke noen vits i å betale flere tusen kr mer for en high perf.stål-propell kun for å få et par-tre flere knop, båten er for undermaskinert til det det skal gå fort uansett.

Er heller ikke sikker på vekten, er totalvekt det menes eller båtvekt i slike kalkulatorer? For bruttovekt inkl 2 pers er nok kanskje 800 kg:

-båt 350 kg iflg boat.no http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=17883&mid=26593

- motor med utstyr ca 150 kg

- bensintank, full, 100 kg

- 2 personer inkl personlig utstyr, 200kg.

tot.vekt ca 800 kg.

 

ivar skrev for 8 timer siden:

 

Mer vekt krever normalt større skyvkraft, dvs mer bladareal/diameter, og lavere stigning

Båten motoren stod på før var en 18-foter som kun ble brukt til fiske av en eldre herremann. 

Redigert av xr4ti (see edit history)
Link to post

La inn 800 kg i propellkalkulatoren til Solas og fikk dette.

Ser da iflg denne at 14x17 ikke er helt optimalt. 14" er da oppgitt til maks  11" i Pitch mens 13.75" er oppgitt til maks 13" i pitch .

Trur dere at det blir helt feil å prøve den 13,2x19 propellen (som faktisk for øvrig er en Solas Amita 3, lik den i kalkulatoren) eller blir det like tungt som den 14x17 jeg har i dag?

Hva sier magefølesen, skal jeg kontakte en proff som fks Winnerrace og handle propell der før jeg kjøper en billig en og prøver meg frem ?

Ser nå at det jeg i utgangspunktet spurte om ikke vil fungere på min båt men at å slipe litt på propellbladene kan ha en positiv effekt om man vil finjustere litt eller tilpasse en propell.

 

propell2.PNG

propell3.PNG

Redigert av xr4ti
lagt inn tabell for stål.prop til sammenligning. (see edit history)
Link to post
xr4ti skrev 1 time siden:

Ser da iflg denne at 14x17 ikke er helt optimalt. 14" er da oppgitt til maks  11" i Pitch mens 13.75" er oppgitt til maks 13" i pitch .

 

Det er fordi de fleste propellprodusentene ikke tilbyr så mange diametre i hver stigning i dette propellsegmentet.  Feks skal du ha 11" stigning så tar de for gitt at du trenger stor diameter da den sannsynligvis skal på en stor, tungdrevet båt

 

Ellers enig med solseng om å prøve 17" først 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Solseng skrev 19 minutter siden:

Ofte er det vanskelig å forutsi nøyaktig hva som skjer når man bytter propell. Jeg fant en aluprop 13,25 x 17 på Finn. Samme pitch men mindre diameter. Jeg ville kanskje prøvd den.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=151621685

 

Det er ikke sikkert at turtallet går nok opp, men det bør være et steg i riktig retning.

Kikket på den men så at det var noe adaptergreier og ble usikker om den passet? Har sett at E-techene også har 13 spline men om de passer vet jeg ikke?. Med tanke på at maks.rpm er 6000 på motoren (sperra på CDI er 6700 iflg boka) så tenker jeg at å det å få 5500 rpm med to i båten er bra, og at den går opp mot nærmere 6000 rpm med lett last er ok.

Båten skulle nok hatt en 90 hester, det hadde gitt en mye bedre båtopplevelse.

 

dieselfan skrev 16 minutter siden:

Hørte med en kjenning i canada og han sa propellene til 70hk var 13 5/8 x 17 alu til lett båt, men det er ferskvannsoppsett....

Er ikke langt unna min det. Men har det noe å si om det er ferskvann da? Eller er det at det h.o.h som er avgjørende?

 

ivar skrev 8 minutter siden:

 

Det er fordi de fleste propellprodusentene ikke tilbyr så mange diametre i hver stigning i dette propellsegmentet.  Feks skal du ha 11" stigning så tar de for gitt at du trenger stor diameter da den sannsynligvis skal på en stor, tungdrevet båt

Skjønner. Jeg forstår nå at det ikke er bare å taste seg frem på nett for å finne rett propell. Kan ikke si at min er spesielt tungdrevet heller. Når jeg omsider får den opp til ca 5100-5200 rpm og riktig til så har den for lengst sluppet og den "føles" lett og fin, men motoren jobber i skikkelig "oppoverbakke"

Link to post

Jeg vil tro at denne propellen (13,25x17) vil passe. Denne spaceren er bare en avstandsskive mellom selve propellen og mutteren som du bruker på motoren din også. Skulle ikke forundre meg om denne propellen er en Solas Amita 3 med Evinrude-hub, og da får du uansett tak i de skivene (spacer og thrustwasher) du trenger. Thrustwasheren er den innerste/bakerste skiven som ligger inn mot motoren. Denne er viktig at er rette type for motoren. Be om å få den med også. (Men kan kjøpes løst ved behov).

 

Av og til må man nesten bare prøve og se hvordan en propell fungerer. Det kan godt være at å gå ned til 16" stigning vil være enda bedre, men det finner man nesten bare ut ved å prøve seg frem steg for steg. Du kan se på det slik:

- en 13,25x17" vil være en litt lettere propell for motoren enn 14x17". Litt mer turtall og lettere å spinne rundt i startfasen.

- en 13,5x16" vil være en litt lettere propell for motoren enn en 13,25x17". Enda litt mer turtall og enda litt lettere å spinne rundt i startfasen.

 

Siden den propellen du allerede har er en stålpropell (hvis jeg har forstått det riktig), så ville jeg startet med 13,25x17" siden du kan få en brukt til grei pris. Kan godt være at det steget er akkurat passelig.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...