Jump to content

Mercruiser tilter kun inn, ikke ut. Trailerknappen fungerer.

andjohansson

Recommended Posts

Hei. Litt ny i båtverden så "bare with me". :) 

Har nylig kjøpt en Askeladden Beetle 2002 modell. Der har jeg litt trøbbel med tilt på gasshåndtaket, dvs jeg får tiltet motor ned på bryter men ikke opp. Trailer knappen fungerer dog så jeg får løftet drevet.  Hvor skal jeg starte feilsøkingen? I bryter på gasshåndtak eller på noen givere på drevet? Er også slik at indikatoren på panelet hopper veldig opp og ned når jeg benytter tilt funksjonene, så den kan jeg pt ikke benytte. 

På forhånd takk 

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Tilt på mercruiser". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

Sånn som jeg forstår det så har du innenbordsmotor med drev, og da høres det ut som problemet ligger i trim limit sensoren på belghuset til drevet. Det er 2 "klokker" der, en på hver side som ser helt lik ut. Trim limit og trim sender. Når du tilter drevet uten å trykke inn trailer knappen så går strømmen via trim limit sensor, men når du trykker inn trailer knappen så går strømmen direkte til trim pumpen. Siden trim fungerer når du trykker inn trailer, så vil det si at du ikke har problemer med trim knappen.

Da er det enten noe galt med selve trim limit sensoren eller ledningene til denne.

Siden trim instrumentet hopper så indikerer det at du og har problemer med trim sender giver eller ledninger/ instrument. 

Ja som Svendis sier tipper jeg også det er trim limit og trim sender -enhetene (klokkene på siden av drevet) som er gåene da disse er er kjent for å ikke vare så lenge. (min sender varte 9 år)

Her er hvor man kjøper de, og her er hvordan de byttes.

Til jobben som du kan se i videoen over, trenger du hinge pin tool, ny sleeve og verktøy til å sette inn ny sleeve med.

Teoretisk trenger du en spesiell stav til å sette i hullet og banke på sleeve-verktøyet med, men den er dyr og går også fint med en trekloss. (den skal bare inn, kan ikke gjøre mye feil, bare føl med fingeren at den sitter jevnt rundt)

Også obs på at hinge pin kan sitte skikkelig fast, så finn en lang stang å dra med. Når du skal skru de inn igjen, skal du også dra til like skikkelig (203 Nm på Bravo Three -modellen).

Se på denne 2 dels-videoen for mer detaljer rundt det å ta av drev osv.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg også kontaktet forhandler eller fabrikanten av båten for å finne ut hvor høyt trim limit (avstand mellom trimboltene) er satt fra fabrikken og ikke bruke standardmål som de gjør i videoen over, da det er farlig å ha for høyt trimmet drev (hos meg var det f.eks. helt andre verdier).

Redigert av Duppe (see edit history)

Wow, imponerende svar her. Masse å sjekke når jeg kommer hjem, siden det fulgte med nye slike trim klokker er det nok en anledning til det. Men siden båt ligger på vann kjører jeg ut sesongen slik det er men er forsiktig med trim opp med Trailer knappen. Reller kan jeg jo sjekke uansett samt se at kabler er tilkoblet som de skal. 

Igjen, sykt bra, takk for svar :) 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...