Jump to content

Koble Furuno GP-32 til NMEA 2000 nettverk


Sunmar

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å oppgradere nettverket i båten fra NMEA 0183 til NMEA 2000. Pr. i dag har jeg en Furuno GP 32 GPS, Furuno MFD 8 kartplotter og en Lowrance Link-8 VHF. Kartplotter og VHF har NMEA 2000 kontakter. Har kjøpt en Actisense NGW-1-ISO for å koble GPS inn på NMEA 2000 nettverket, men får ikke opp GPS-data i VHF og kartplotter.

 

Actisense_koblingsskjema-2.jpg.a3c1b137ef891c203eb7386bf04ef7aa.jpg

 

Ifølge manualen til Actisense (bilde) er GPS'en "Talker" og jeg kobler derfor svart kabel (B/-) til - fra GPS, og rød kabel (A/+) til + på GPS. Diodene på Actisense'n ser imidlertid ikke ut til å motta signaler på NMEA 0183-siden, og det ser heller ikke ut som den sender signaler ut på NMEA 2000 nettverket. Får ikke opp noe GPS-data på VHF og kartplotter? Er det noen som har tips her?

 

 

Actisense_koblingsskjema.jpg

Link to post
Share on other sites

Vad har du for Baud rate på Furuno-GPSn ?

 

Actisensen har som default-verdi 4800....... for vanlige talkers, og 38400 på AIS fra fabrik

Dette går att justere, men da må du anslutte Actisensen til en PC først

 

 

Jeg sjekke litt i manualen til Furuno 32 GP......

din GPS har 2 muligheter att sende ut data....

Data 1 = current loop

Data 2 = RS 232C ..... ved ev PC-tilkobling til serie port

 

Actisensen har mulighet for begge disse......se manualen

 

enklest Data 1 = current loop

koble som Pettersenmotor sier her over

 

(rød/svart fra GPSn er strømforsyning av GPSen)

 

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Sunmar skrev 4 minutter siden:

 

Jeg tror at VHF'en er satt opp med 4800 baud

 

 

Ikke VHF en......den og plotter skall ju få Lat/Long NMEA2000 i fortsettningen, var ikke det tanken?

 

det jeg tenkte på var GPSn vad den sender ut for baudrate.......Actisensen er innstillt på 4800 fra fabrikk

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Sorry, det var en "trykkfeil". Det skal selvfølgelig være GPS'en. VHF skal få Lat/Long fra NMEA2000 :-)

 

Jeg er temmelig sikker på at GPS er satt opp med 4800 baud. Det står ingen ting om akkurat dette i manualen, og jeg finner ikke noe om at man kan stille baud-rate i noen av menyene. Det eneste jeg finner er at man må stille baud rate til 4800 på PC hvis GPS skal kommunisere med denne, og da virker det logisk at den sender ut med samme hastighet?

Link to post
Share on other sites

Jepp det virker logisk.......

 

Jeg har 2 Actisenser ombord, en for Silva vind/logg/ekolodd og en for AISn, husker att det var litt ´mikkel´ innen 

jeg hadde koblet rett, men sen når det funker, har hatt disse ombord i flere år, så glemmer man :giggle:

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ja Actisense er koblet til 12v via NMEA2000-nettverket. Koblet sammen hele NMEA2000 kjeden med GPS-kartplotter og VHF for å teste før jeg fjerner ledningene i det et gamle nettverket. Koblet kun fra signalene fra GPS som ble koblet inn på Actisense'n. Lysene fra 0183 og 2000 siden av Actisense lyser opp som beskrevet i manualen når jeg starter opp, men så blir det stille på 0183-siden. Ifølge manualen skal diodene blinke regelmessig på 0183-siden for å indikere at den mottar signal.

Link to post
Share on other sites

Mine Actisenser får sin strøm fra Backbone /NMEA2000 nettverket.........

 

Som jeg tolker Furuno så er Data1 bare en talker.....sender

 

mens Data2 er både talker/listener.......sender og tar emot signaler

 

att bare koble Data1 burde funke, så skjønner ikke hvor feilet er.......

 

det jeg mener med Data2.....der ligger samma NMEA0183 signaler son Data1 men den porten klarer å ta emot signaler også

så du burde kunne koble som RS232- skjemat viser også....kunne ju vart vært å teste

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Vet du om Actisense er følsom i forhold til signalstyrke? Koblet meg inn på enden av originalkabelen fra gps. Dette funker for 0183-koblingene til kartplotter og vhf der enden av originalledningene er koblet inn på den samme sukkerbiten.  Men kanskje Actisense krever sterkere signal?

Link to post
Share on other sites

Har ikke peiling på signalstyrken, da jeg fikk mine, å fikk de til å funke, så ‘glemte’ jeg bort dem.....de har funket i flere år nå, og då skruer man ikke på noe som funker.

menjeg skall sjekke til uken hvilken type kobling, jeg gjorte på de begge.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har prøvd igjen med data fra både Data1 og Data2 utgangene på GPS'en, men det er ingen ting som funker. Actisense'n tar ikke imot data på 0183-inngangen så jeg begynner å lure på om det er denne det er noe feil med. Jeg får opp GPS-posisjon på kartplotter og VHF via NMEA0183 så GPS'en sender data.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...