Ebb Startet 18.Juli.2019 Del på Facebook Startet 18.Juli.2019 (redigert) Tok opp båten i dag å oppdaget at den innderste propellen var full i bulker , så da var det å finne noe nytt / billig brukt tenkte kanskje å bytte til stål men her er jo 1000 sorter drevet er et 290 DP er det noen som har greie på dette kva so kan vere lurt legger ved et bilde med nr på den en propellen Redigert 18.Juli.2019 av Ebb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 Hvilket drev har du? Har du bensin eller diesel? Sitér dette innlegget Link to post
Ebb Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 (redigert) Det er en Volvo penta AD31p- A turbodiesel som står i en 21fot Coasthunter 6200 290 DP drev Redigert 18.Juli.2019 av Ebb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 (redigert) Da tror jeg A8 kan erstattes med C7 stål. Men det er en veldig lang bent propell... Selv om båten din er lett så er det ikke så mye hest. Kan drevet ha kommet fra en 4 syl bensinmotor? Vet du hvilken utveksling du har på drevet ditt? Hvilket turtall fikk du når propellen var hel? Redigert 18.Juli.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ebb Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 dieselfan skrev 12 minutter siden: Da tror jeg A8 kan erstattes med C7 stål. Men det er en veldig lang bent propell... Selv om båten din er lett så er det ikke så mye hest. Kan drevet ha kommet fra en 4 syl bensinmotor? Vet du hvilken utveksling du har på drevet ditt? Hvilket turtall fikk du når propellen var hel? Det er en Volvo penta AD31p- A turbodiesel som står i en 21fot Coasthunter 6200 290 DP drev dieselfan skrev 14 minutter siden: Da tror jeg A8 kan erstattes med C7 stål. Men det er en veldig lang bent propell... Selv om båten din er lett så er det ikke så mye hest. Kan drevet ha kommet fra en 4 syl bensinmotor? Vet du hvilken utveksling du har på drevet ditt? Hvilket turtall fikk du når propellen var hel? Veit ikkje noe mer om drevet kan sjekke i morgen den gikk med 20 knop på 3000 på fult gikk den på 4500 ca 30 knop Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 4500 på en AD31A-P er vel mye.. Skal sjekke tallene i morra. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.Juli.2019 Del på Facebook Svart 19.Juli.2019 Da har jeg fått tilgang til den lille gule og der står det at riktig propell-sett for deg er C7 Det er basert på: Volvo Penta propeller guide rev 2005 At din motor AQAD31A-P har maks turtall på 3900 omdr At ditt drev har normalgiringen for den motoren som er 2,30:1 At ditt propellsett A8 var riktig for ditt oppsett Beregningen gir 34 kn ved 3900 med 2 pers, polert bunn og halv tank C7 er et tøft sett og sliter mer på vulkingen enn noen andre i den serien. Oppfordrer deg derfor til å sjekke dette nøye før kjop av brukt sett. Sett gjerne to overett-merker med tusj over boss vulk og hus, for du kjører en tur demonterer og sjekker at strekene fortsatt står på linje... Håper dette hjelper deg på vei til å finne rett propell-sett Sitér dette innlegget Link to post
Ebb Svart 19.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2019 Takker for svaret ?? ble litt usikker på om eg skal gå for noe brukt ser det ligger et C7 brukt på Finn til 7k men er litt mye peng vist det ikkje passer så lure på om eg ikkje berre skal bestille nytt i alu som eg veit passer snakket Marinesenteret å han syntes det var rart at det var en A8 han skulle sjekke opp skulle helst hatt båten ut i dag men det ser dårlig ut ? takker igjen for utfyllende svar ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.Juli.2019 Del på Facebook Svart 19.Juli.2019 (redigert) Han er trolig ikke klar over at din motor er levert standard med 2.30:1 i utveksling. Har ikke noe problem med at du er skeptisk til beregningene mine men dersom A8 er riktig, så er C7 den riktigste. (men du oppgir som et eksempel 4500 omdr ved 30 knop, det turtallet er ikke mulig på den motoren.... det gjør at jeg må ta forbehold om at opplysningene du gir, er korrekte) Redigert 19.Juli.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ebb Svart 19.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2019 (redigert) dieselfan skrev for 1 time siden: Han er trolig ikke klar over at din motor er levert standard med 2.30:1 i utveksling. Har ikke noe problem med at du er skeptisk til beregningene mine men dersom A8 er riktig, så er C7 den riktigste. (men du oppgir som et eksempel 4500 omdr ved 30 knop, det turtallet er ikke mulig på den motoren.... det gjør at jeg må ta forbehold om at opplysningene du gir, er korrekte) Fått svar fra Maritim å de mener at A7 er det optimale for min båt A8 klarer de ikkje å skaffe 4500 kan være er feil (den husken ?) det er sjelden eg kjører på fult men den som ligger på Finn er det så enkelt at det er en C7 til et 290 DP drev så passer den ? Ser der er bare 3 blader på kvar Takker for svaret ?? ble litt usikker på om eg skal gå for noe brukt ser det ligger et C7 brukt på Finn til 7k men er litt mye peng vist det ikkje passer så lure på om eg ikkje berre skal bestille nytt i alu som eg veit passer snakket Marinesenteret å han syntes det var rart at det var en A8 han skulle sjekke opp skulle helst hatt båten ut i dag men det ser dårlig ut ? takker igjen for utfyllende svar ? Redigert 19.Juli.2019 av Ebb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.Juli.2019 Del på Facebook Svart 19.Juli.2019 Dersom du fikk 3800 omdr på topp med A8 propellene så er de riktige til din båt. Dersom du velger å gå over til stål så er det C7 som tilsvarer A8 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.