Jump to content

Raymarine E 120, kurs opp går litt til siden


btt

Recommended Posts

Har en Raymarine  E 120, jeg liker å ha kurs opp men plotter vil ikke helt det, går ofte litt til siden alltid , noen som kjenner til hva som er /jeg har gjort feil ? 

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Raymarine E 120". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

 

Link to post
Share on other sites

Mulig at orieneringen av kartet baseres på autopilotens magnetkompass. Eventuell misvisning vil da medføre at det ikke er samsvar mellom kartorienteringen og heading basert på GPS. 

 

Jeg er enig med @Nerdy, nord opp er det som gjelder. Men jeg opplever noe av det samme med nord opp om magnetkompasset hikker, da vil baugen på båt-symbolet i kartbildet peke en annen retning enn faktisk retning på båten. Dette er en gammel Raymarine C120 med ettermontert autopilot for to år siden. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 7 timer siden:

Mulig at orieneringen av kartet baseres på autopilotens magnetkompass. Eventuell misvisning vil da medføre at det ikke er samsvar mellom kartorienteringen og heading basert på GPS. 

Hadde lik plotter for noen år tilbake, og det er riktig som det skrives over.

Husker ikke helt hva jeg gjorde, men var enkelt. Typ allign autopilotens kompass mot gps-kurs elns...

Link to post
Share on other sites

Tore B skrev 31 minutter siden:

Mulig at nord opp er mest riktig innstilling, men for meg er den riktigste innstlling den som gjør at jeg er mest komfortabel med navigeringen og gjør at sjansen for at jeg tar feil er så liten som mulig, og det er kurs opp!

 

Men da gjør du der litt vanskelig for deg selv om du må hive deg over et papir kart i en situasjon   

Det er bare en tilvenning...

Nord opp er det beste i lengden..

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 13 minutter siden:

 

Men da gjør du der litt vanskelig for deg selv om du må hive deg over et papir kart i en situasjon   

Det er bare en tilvenning...

Nord opp er det beste i lengden..

Sikkert bare tilvenning, men hvor vanskelig er det å snu et papirkart rundt til det viser kurs opp? Siden 2006 har jeg ikke hatt behov for å kaste meg over pairkart da jeg har backup løsninger, så i lengden så har ikke nord opp vært best for meg?, men dette er en avsporing fra det trådstarter egentlig lurte på.

Link to post
Share on other sites

Sjøkaptein skrev for 17 timer siden:

Vil tro du kan justere båtens senterlinjen "baug opp" under avanserte instillinger når radarbildet er presentert. Om senterlinjen ikke er riktig vil det nok påvirke i head UP og North UP moder også. 

 

Så jeg må aktivere radar også justere båtens senter linje ? 

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme problem. Jeg Koblet fra kompasset, og alt virker som det skal.

Kompasset må kalibreres,  og så leste jeg nettopp om at det kunne kjøres en GPS alignment for å få det til å vise likt som COG.

 

Men hvorfor i alle verden nord opp skal være rett på en plotter skjønner jeg ikke. 

Det må da være en fordel å orientere kartet etter terrenget?

Link to post
Share on other sites

Hvilken mode som benyttes north up, head up eller cours up må være opp til hver enkelt navigatør å velge og hva man er mest komfortabel med. Alle modene har sine fordeler og ulemper utifra hvilket farvann og hastighet man opererer i.

Oftest blir det benyttet North up og trur dei fleste foretrekker det,  et eksempel er det enklere å avgjøre på hvilken side du skal passere et kardinal merke på nord,sør,øst eller vest siden mm.

Hurtigbåter som går i trange farvann i høy hastighet  operere ofte i head up for enklere kunne overføre det dei ser ut til kartet.

 

Om du har kun en kartplotter med GPS input vil alltid kursen som blir representert være kurs over grunn, altså den veien båten beveger seg påvirket av fart strøm og vind. Baugen kan i virkeligheten peke i en helt annen retning enn det som blir vist på plotteren. Normalt sett på mindre båter vil dette ikke ha så mye å bety siden påvirkningen blir relativ liten om du har litt fart, i sakte fart kan det bety mer. Alt dette blir mye mer aktuelt nå fartøyet blir større og får mer vindfang..

 

Har du en plotter med tilkoblet autopilot vil du ha mulighet til å få presentert en kurs fra et kompass HDG eller HDT.  Det som da blir vist på plotteren vil være COG fra GPS og HDG/HDT fra autopiloten/kompasset. Om ikke autopiloten sitt kompass ikke er riktig kalibrert vil objektet som bli presentert av fartøyet ditt  forflytte seg sideveis i forholde til reell fartsretning. Kalibrering av autopiloten justering av kompass er svært individuelt utifra hvilken modell man har. Personlig har jeg kun erfaringer med Raymarine EVO og smartpiloter på fritidsfartøy.

 

Etter mine erfaringer for å få riktig kurs på en EVO pilot sammenlignet jeg kursene fra GPS og autopiloten under seilas i god hastighet på stevn mot en fast objekt. Ser jeg det var differanse på eks 4 grader justerte jeg kompasset ved å dreie EV sensoren 4 grader til stb/bb etter jeg kom i havn og vel fortøyd.

 

På smart pilotene til Raymarine har du mulighet til å overføre kursen fra GPS til autopiloten for kalibrering "Alligne heading" . En enkel måte å for å få kursen til å stemme med kartet. Det som er mindre bra i systemet til smartpilotene er som regel et fluxgate kompass som er mindre stabilt enn EV sensoren til nyere Raymanine piloter. Magnetisme som er fast kan håndteres ved å kjøre ny kalibrering men det blir stadig påvirket av magnetisme som vi flytter på om bord. Oppdatering hastigheten på et fluxgate kompass er heller ikke det beste. Jeg har selv et fluxgate kompass og på en seilas må jeg "Alligne heading" flere ganger underveis for å få det til å stemme med kartet. Skal bytte til GPS kompass når anledningen byr seg.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er forskjell på baug opp og kurs opp.

Har klippet inn beskrivelsen under, det kan kanskje forklare noe av det du opplever. (I baug opp må kursendringen bli større enn 10 grader før kartbildet korrigeres).

Anbefaler at du legger på vektor for både kurs over grunn (COG) og kursen fra kompasset (HDG).

Da får du et bra bilde på avviket mellom kompasskurs og sann kurs.

 

OBS: Korrigering av kurslinje i avansert radaroppsett skal du kun utføre hvis radar må justeres, ikke for å korrigere kart/kompass.

 

Ellers vil jeg anbefale deg å forsøke Nord opp, true motion og COG heading.

Kartbildet blir myyye roligere. :smiley:

 

Baug Opp (BAUG)

Baug Opp modus viser kartet med båtens styrte kurs oppover. Når båtens kurs forandrer seg vil båtsymbolet stå stille mens kartbildet vrir seg. Merk:

1.For å unngå at kartet vinkler fra side til side når båten har mange små kursendringer fra side til side (i dårlig vær) vil ikke bildet vri seg før båten har forandret kursen med mer enn 10 grader.

2. Det er ikke nødvendig å velge baug opp når bevegelsesmodus er satt til true motion.

Kurs Opp (KURS)

I Kurs Opp modus vil bildet dreies slik at den kursen båten skal holde vises opp på skjermen. Når båten dreier i forhold til denne kursen vil båtens symbol dreie. Hvis du velger en ny kurs du skal følge vil bildet dreie slik at valgt kurs er opp på skjermen. Hva Kurs Opp bruker som referanse er avhengig av den informasjonen som er tilgjengelig for øyeblikket i følgende prioritetsrekkefølge:

1. Peiling fra opprinnelsessted til et mål (den kurs du skal holde til et punkt)

2. Låst kurs fra en autopilot.

3. Peiling til et veipunkt.

4. Kursen båten holder.

Hvis kursdata forsvinner mens du er i dette modus vil det komme opp en melding og plotteren vil bruke 0 graders kurs og relativ motion.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...