Jump to content

Hurley 22 prosjekt. Gammel seilbåt gjøres klar for langtur

nemo90

Recommended Posts

Hei. Jeg driver for tiden med oppussing av en gammel hurley 22 fots langkjølt seilbåt. Mye er gjort og enda mer gjenstår. 

Etter å ha sett berserk serien på YouTube, ble jeg ganske inspirert. Planen er å seile denne lille seilbåten noen år før jeg kjøper en ny og større seilbåt som skal brukes til jordomseiling. Tenker det er greit med litt erfaring før jeg legger ut på en så heftig tur. Jeg har seilt i 2 sesonger. Har hatt en junker 22 og motorbåt tidligere. Nå har jeg en albin viggen og hurly'en som jeg pusser opp. Planen er å seile til sør Frankrike i vinter hvis jeg får alt i stand til da. Noe som bør være enkelt. Men desverre så bestemmer lommeboka hvor fort jeg kan bli ferdig 

Det som skal gjøres:

Skroget skal pusses ned, behandles med epoxy primer og så stoffes. 

Sjekke Skroggjennomføringer.

Bytte kuleventiler.

Reparere gammel grunnstøting med duk og epoxy. 

Litt reparasjon av gelcoat over vannlinje

Noen div gamle hull her og der som må tettes

Døra må lages ny. 

Listverket og rammen rundt døra må også repareres for vannskader. 

Vinduer må sjekkes for lekasjer

Ror må sjekkes/overhales

Jekkene/winsjene er nylig overhalt og må monteres

Mast må sjekkes og tau byttes. Bomen har jeg nettopp smurt opp og overhalt. 

Seilen må vaskes evt fikses for slitasje. Skal kjøpe nye/brukte seil. 

Motorbrønn blir vasket og malt opp igjen

Installere plotter, Vhf,lamdstrøm, solcellepanel og batteri.   

Elektrisk anlegg vil bli byttet ut. Hovedsakelig til lanterner, Vhf, lensepumper og plotter. 

Toalettet pumper ikke inn vann og må repareres/byttes

Alt av puter og trekk mangler. 

Må ha ny sprayhood

Skal male med anti-skli maling på dekk

Innkjøp av ny honda bf10 lru. Skal også lade batteriene år den er i gang. 

Finner ingen kjølbolter. Er den da ballasten støpt inn i skroget? 

Alt av tips/triks/informasjon tas gledelig imot! Jeg er ung og uerfaren, så det setter jeg veldig pris på. 

Bildene legger jeg ut når jeg kommer hjem fra jobb. 

Ja trur kanskje det kan bli kult! Jeg satser på å være ferdig med skrog, ror og utsiden til neste helg. Riggen skal jeg være ferdig med noen dager etter at båten er sjøsatt. Har jeg litt flaks og hjelp fra andre skal nok det gå. Selvstyring skal jeg helt klart ha. Jeg er bare usikker på hva som passer en langkjølt seilbåt best. Har du noen forslag? 

Da har det blitt en del mer jobbing på den lille seilbåten! Jeg har påbegynt vask utvendig og malt en del man anti skli maling fra biltema. Veldig fornøyd med resultatet! Har begynt å vaske innvendig etter at det har stått vann i båten ca et halv år. Alle skrog ventiler og kuleventiler blir sjekket og evt byttet. Så lenge gjennomføringen virker solid, må jeg bytte den da? Litt rosa farge er det, men når jeg skrudde den av brukte jeg en del kraft, og den virker veldig solid. 

IMG_20190722_210711.jpg

IMG_20190720_123045.jpg

IMG_20190719_212307.jpg

IMG_20190719_195210.jpg

IMG_20190719_211501.jpg

Da var litt mer unnagjort på båten. Jeg har demontert og montert luka og dekslet over. Luka fikk seg en vask, litt maling og ny tetningsmasse. Nesten alle Skroggjennomføringene er ute og nye i kompositt skal monteres snart. I morgen håper jeg å bli ferdig med øynene over haikjeften, male meg ca 50% ferdig innvendig og bli helt ferdig i motorbrønnen med lys isolering

Masse mer er gjort, men det kommer senere

IMG_20190729_150057.jpg

IMG_20190724_121036.jpg

IMG_20190724_143504.jpg

Redigert av nemo90 (see edit history)
nemo90 skrev for 12 timer siden:

Hvorfor skal Skroggjennomføringene da byttes? Er dem ikke solide lenger? 

Hei, spennede og morsomt prosjekt. Har et tilvarende prosjekt selv, (legger ved link) men der har det vært stillstans pga utenlandsopphold og fordo vi har kjøpt hytte som har tatt det mest av ekstra tid og penger. 

Problemet med gjennomføringer i messing er at de kan bli utsatt for avsinking noe som gjør de sprø. Uansett er det lurt å ha treplugger som kan tette om noe skulle skje men også vurdere å bytte gamle gjennomføringer, om en slik ryker i et kritisk øyeblikk fylles skuta fort med vann.... 

Gøy prosjekt!

Treplugger i forskjellige størrelser får du ferdig hos Maritim. Tror jeg betalte 149 for dem i sommer. Var mange forskjellige størrelser. 

Hvor tenker du solcellepanelene? Hengende loddrett på rekka kanskje? Da er de ute av veien i alle fall. 

Hvis gjennomføringen er av bronse så er de nok gode i mange år til. Men jeg synes selv det er vanskelig å vite om det er bronse eller ikke. Jeg har en stor gjennomføring som er rødlig. Fikk beskjed om at det da nok var bronse, men vet ikke.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

• 2 måneder senere...

Treplugger ble kjøpt inn og gudselov så trengte vi dem ikke :) 

Solcellepanel droppa jeg da jeg putta inn 3x180 amperetimers batteri.det var mer en nok strøm for turen og vi behøvde haller ikke å lade. 

Jeg bytta alt av gjennomføringer og kuleventiler bare for å være sikker. 

Nå har jeg gått et nytt prosjekt som skal være klart til 2021.en 31 fots havseiler som jeg vil prøve og seile rundt jorda. 

Screenshot_20191013_131339_no.finn.android.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...