Jump to content

Hvorfor er det forskjellige fargenyanser på de svenske flaggene?

Tore B

Recommended Posts

Tore B skrev 53 minutter siden:

Fargenyanser på nasjonalflagg er ikke akkurat valgfritt...

Det gjelder i aller høyeste grad det norske flagget også som jeg har sett i forskjellige farge nyanser.
Aftenposten hadde en sak på det i fjor.
https://www.aftenposten.no/verden/i/wEb4pG/Norske-flaggprodusenter-UD-anbefaler-feil-farger-i-det-norske-flagget?fbclid=IwAR0lxvuzJMT4tYO_p0Lgtb_k6v-OzyAQIFSmE0B6PDTxGHl36akEm5YfuHY
Dessverre bak betalings mur men noe kan leses.

Flaggfabrikken er forbannet på UD og myndighetene vedrørende farge nyanser i det norske flagget.
https://www.flaggfabrikk.no/flagg-og-vimpler/fargene-i-det-norske-flagget/

Vi hadde en tråd om det norske flagget og UD før:

Ifølge en uttaleles fra UD kan du velge en farge du selv synes er passe. . . .

Har ellers lagt merke til at Warholm har sluttet å misbruke det norske flagget etter målgang. Følger han med på Bp . .? :flag:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Tore B skrev On 19.7.2019 at 18.06:

De fleste svensker har de med lys gulfarge og lys blåfarge, men mange har flagg i mye «varmere» farger? Er det noen som vet hvorfor? Fargenyanser på nasjonalflagg er ikke akkurat valgfritt...

Kan sikkert finnes produsenter med forskjellige nyanser av fargene i utgangspunktet, det vet jeg ikke så mye om. Men, kan det rett og slett tenkes at mange flagg er solbleket? Mitt flagg (som forøvrig er dansk, da vi bor i Danmark) er hvertfall det, og ser ut som at det var originalt med båten i -81. Tror det er mange som har det sånn..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Tore B skrev On 19.7.2019 at 18.06:

De fleste svensker har de med lys gulfarge og lys blåfarge, men mange har flagg i mye «varmere» farger? Er det noen som vet hvorfor? Fargenyanser på nasjonalflagg er ikke akkurat valgfritt...

Her kan du lese litt om svenske flaggan, farger osv.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sveriges_flagga

det er riktig som du skriver lys gul/gull farge og lys mellomblå.......det er den riktige flaggen.....den kom 1906

innen dess hadde man en mørkere blå farve, og litt varmare gul farve.

fritidsbåter trenger ikke å ha nasjonsflagg i aktern iflg noen lov. i Sveriges farvann

så du finner både Bohusläns flagga, Sameflagg, Unionsflagg, splittflagg (2-tunger), sjørøverflagg osv .....

(splittflagg 3-tunger er forbeholdt militær og kongehus......ingen annen får føre 3-tunget splittflagg)

sen beror det sikkert på produsenter av flagg,  er de produsert utomlands, så er man vel ikke så nøye

med rett fargenyanse......man ser alle mulige nyanser, da det kommer til svenske gjesteflagger,

og en del er jo bare trykk, ikke sydde

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...