OddArild Startet 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2019 Hei. Akter har jeg en Quick ankervinsj som er montert av forrige eier. Når batterier er toppladet så virker den en stund, men fikk trøbbel når jeg skulle dra opp ankeret, det bare klikker i releet og vinsjen går hverken opp eller ned. Sjekket kabler og ser at det er 25mm2. I mitt hode er det alt for tynne kabler men husker ikke helt hvordan jeg regner det ut. Jeg har hatt tull med den siden jeg kjøpte båten men aldri brydd meg med det da den ble lite brukt, men nå vill jeg begynne og bruke den og ha den iorden. Kablene er ca 4m lange. Det er stålbåt så vinsjen er jordet i skroget og har en pluss kabel for opp og en for ned. På forhånd takk Odd Arild Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Hilsen denne: https://www.solar-wind.co.uk/info/dc-cable-sizing-tool hvia du ønsker max 2% effekttap må du opp på 70mm2 men jeg tror nok at et tomt batteri er tomt uansett hvor tykke kabler du har. kanskje se på et nytt (og evt større) batteri? Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 19.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 (redigert) Jeg har 2 stk startbatteri på 140ah, og en forbruksbank på ca 1200ah, så skal ikke være noe problem med for lite strøm. Alle batteriene er nye og forsåvidt. Har prøvd vinsjen på forbruksbank og begge startbatteriene. Takk for tips, da blir det større kabler. Virker som jeg får for mye spenningstap på de som er nå? Redigert 19.Juli.2019 av OddArild (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 19.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Skal skru opp og måle spenning på vinsjen i morgen når jeg prøver og kjøre den. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 20.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 Du kan også legge en egen minuskabel, så sikrer du deg mot dårlig fobindelse gjennom skråget. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
bellen Svart 20.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 Det er hvertfall ikke kabeltykkelsen som gjør at vinsjen ikke går. 25mm2 burde være mer en nok til å dra opp ankeret så lenge det ikke står bom fast. Det er kun i det ankeret skal brekkes fra bunn at vinsjen trenger kraft, og det er snakk om bare noen få sekunder Ellers går en ankervinsj stort sett på tomgang og hadde helt sikkert klart seg med 6mm2 eller mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 De siste to metrene har jeg 6 kvadrat. Min Vetus 1000 W går så det griner. Strøm nedstrøms relèet er 16 kvadrat, også et par meter ned til batteriet. Du har garantert en annen feil enn kabeltversnitt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 bellen skrev 31 minutter siden: Det er hvertfall ikke kabeltykkelsen som gjør at vinsjen ikke går. 25mm2 burde være mer en nok til å dra opp ankeret så lenge det ikke står bom fast. Det er kun i det ankeret skal brekkes fra bunn at vinsjen trenger kraft, og det er snakk om bare noen få sekunder Du må gå over alle kontakter og egen minus kan være løsningen. Hvorfor en bruker vinsjen til å "brekke " løst ankret og få den til å knele noen ganger er ikke lurt. Stram opp og la båtmotoren brekke løs ankret. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
OddArild Svart 20.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 Hei. Supert, da bytter jeg ikke kabler. Takk for tips. Jeg får skru opp vinsjen og se nærmere på det. Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Har nå sjekket releet, lagt opp jording fra batteri, målt batterier. Alt ser bra ut. Så nå får jeg plukke ut motoren og se inni hvordan den ser ut. Var nede nå og kjørte vinsjen en del frem og tilbake, og helt ut av det blå så vill den ikke mer. Bare klikker i releet, jeg prøvde og tvangskjøre på releet også men virker ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Sbe011 Svart 21.April.2021 Link til dette innlegget Svart 21.April.2021 Fant du ut av det, OddArild? Jeg har samme problemet med min ankervinsj. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.