Jump to content

Yamaha, 50hk 06 tilt virker ikke


mavi

Recommended Posts

For noen uker siden tiltet jeg motoren på båten opp og har ikke brukt den siden pga familieforøkelse.

Tenkte jeg skulle starte motoren igjen nylig, men fikk da ikke tiltet motoren ned.

Hører bare klikk i releet både opp og ned og om jeg bruker knappen på motoren eller på kontrollboksen.

vrir jeg på tenninga hører jeg at noe jobber litt, men får og bare ett klikk der når jeg vrir om.

Mistenker derfor at det er batterikabelen evt hovedstrømsbryteren som kan være synderen. Er det Ok å koble startkabler rett fra batteriet og til punktene der kablene er skrudd fast i motoren for å teste?

Batteriet er nyladet så tror ikke det skal være problemet. 

Motoren er en 2006 modell 50hk Yamaha 4 takter.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg og kun får ett klikk på startreleet så mistenker jeg at det er ett strømproblem. Har sjekket sikringene jeg fant og de så ihvertfall Ok ut. Byttet og til reservesikringene på de for sikkerhetsskyld om noen av de skulle være defekt uten st jeg klarte å se det uten at det hjalp.

Tenker jeg prøver å koble meg utenom hovedstrømmen ihvertfall og ser om det kan hjelpe.

 

Redigert av mavi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen hjelp med å koble seg rundt hovedstrømmen. 

Både start og trim relet klikker bare og sikringene ser ok ut. Hører og at bensinpumpen (?) går når jeg vrir nøkkelen til "on" posisjon. Tror jeg må kaste kortene her da jeg ikke er flink med strøm og heller får ringe noen som kan det.

 

Merkelig at det bare skulle skje da alt virket fint  år jeg tiltet opp motor og nå skal plutselig ingenting virke :( 

Lensepumpe virker helt fint men egne kabler til den.

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke starter heller slår inn så spørs det om ikke det er batteriet likevel. Fulladet sier ingenting. Du kan ha 13V men alt for lav Ahmp. Har bosset to batterier i det siste her med det problemet. Du bør først og fremst prøve med nytt batteri. Evt prøv å måle spenning med starter innkoblet. Alt under 9V her er defekt batteri.

Tilt-pumpen ryker gjerne med årene. Har skiftet 2 slike på Yamaha. De står MEGET utsatt til på Yamaha. Ebay er desidert billigst her....

Link to post
Share on other sites

Får låne ett ekstra batteri på mandag så får prøve det sammen med multimeter og se om det kan gi noe svar. Kjenner jeg elsker sånne el feil...

Med enn 14 dager gammel datter er det litt begrensa med hvor mye tid jeg har anledning til å bruke så om ikke det går får jeg nok prøve å ringe ett verksted og høre om de kan kikke på det. 

 

Skal prøve litt kakking og

Redigert av mavi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er nytt batteri testet uten at det hjalp. Har og målt med multimeter opp batteriet mitt og er såvidt det er noe dropp i spenningen (0,1V) når jeg prøvde å få tiltmotoren til å gå. Så nå har jeg kontakta ett par verksteder så får jeg se om de kan løse det. Ene hadde minst 3 ukers ventetid og da var jeg og avhengig av å få båten på henger og levert til de. Litt klønete når jeg ikke har henger eller får flyttet båten uten hjelp fra der den er nå.

 

Noen som vet om noen som har servicebil og skrur Yamaha i Bergen?

Link to post
Share on other sites

Jepp. Hjalp ikke det heller. Hjelper ikke om jeg får ned motoren uansett. Da og start releet og bare klikker. Uansett så skal det visstnok finnes en nødfunksjon på å få ned tilten så om jeg hadde fått noe annet enn klikk på starteren så hadde jeg i Worst case gjort det.

 

Fikk forøvrig snakket med en mekaniker i dag og han mistenkte en løs ledning ett eller annet sted i motoren, men han hadde ikke tid til å se på det før neste uke. 

Redigert av mavi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var verre en fryktet. Fikk spm fra mekaniker om motor hadde vært under vann....

Starter og tiltmotor er ihvertfall ødelagt. Han snakket og om at det var så svart ett sted, men har bedt om å få det skriftlig. Fikk beskjed om at dersom dette skal fikses hos de blir det dyrt om det i det hele tatt var verdt det. Hatt motor og båt i drøye 7mnd så dette var gøy.... 

sendt inn ett innlegg til Båtadvokaten så får se hva han svarer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...