Jump to content

Trykk i hydraulisk styring Penta D4


Tottitt1

Recommended Posts

Volvo Penta D4 med DPH-drev

Har byttet styresylindere etter grunnstøt, men sliter med att det lekker ut av lufteskruen på toppen av rattstammen. 

Virkes ut som att det er veldig høyt trykk i rattet. 

Lekkasjen øker iforholde til turtal.

Ellers virker ting normalt. 

 

Noen som har erfaring eller opplevd lignende? 

 

Link to post
Share on other sites

Om du har byttet styresylinder, tar det erfaringsvis lang tid før absolutt all luft er ute av systemet. Da jeg byttet styresylindre, luftet jeg av og til i etpar uker før all luft var ute. Og, med luft i systemet opplever du litt støtvis lekkasje når du vrir på rattet med litt turtall. Vet ikke hva slags båt du har, men det finnes to typer propper til rattpumpa; en med lufting og en uten. De brukes vanligvis i kombinasjon på båter med to styreposisjoner (flybridge). Da brukes tett propp nede og luftepropp oppe. Om du har kun en styreposisjon er det oftest levert rattpumpe med luftepropp. Jeg vet at Volvo Penta verksteder bruker å bytte lufteproppene med tette propper om man har store lekkasjeproblemer. Jeg gjorde det og det ble helt tett.

Link to post
Share on other sites

Skulle ikke forundre meg om dette har med lufting av systemet å gjøre. Skiftet mine i våres også, men har autopilot i tillegg. Måtte kjøre autopilot i auto, vri på autopilotknappen for å styre 100 grader til babord og så styre til motsatt side for å opprettholde samme retning. Likedan motsatt.  Dette for å lufte autopiloten. Lakk fortsatt litt fra knappen som du skriver om. Måtte repetere mange ganger nærmeste dagene/par-tre uker. 

 

Er litt usikker på hvordan du ellers lufter hvis du ikle har autopilot. Typisk er det å vri mange ganger att og frem med fullt utslag, evnt holde litt trykk mot den ene siden, usikker her....

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev 7 minutter siden:

... Er litt usikker på hvordan du ellers lufter hvis du ikle har autopilot. Typisk er det å vri mange ganger att og frem med fullt utslag, evnt holde litt trykk mot den ene siden, usikker her....

 

Lufting gjøres ved å åpne proppen i rattpumpen og vri rattet langsomt fra endeposisjon til endeposisjon og etterfylle olje når luftbobler kommer ut og nivået synker. For å gjøre dette litt lettere finnes det en spesiell trakt med slange som har gjenger som proppen. Erfaringsvis tar det lang tid før all luft er ute av systemet om man f.eks. har skiftet styresylindre på drevene. Et tips da er å fylle sylindrene med ølje FØR man monterer dem. Du monterer slangene til sylindrene, suger opp olje fra en bøtte gjennom å pumpe med stempelstanga og så monterer du sylindre med slanger. Da behøves mindre lufting.

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev for 7 timer siden:

@Bonus jeg har lett etter en slik flaske med gjenger for å gjøre denne luftingen. Har du sett denne i delenummer noe sted? Fikk det for meg at noen hadde fått deg med når de kjøpte ny hydraulikk olje men har ikke klart å finne det. 

 

 

Jeg likte formuleringen din "noen hadde fått deg med når de kjøpte ny hydraulikk olje" :lol:

 

Vet ikke hvor du kjøper en slik flaske / trakt. Hadde planer om å lage det, men kom aldri så langt. Googlet litt og fant fylleslange til Baystar, men jeg vet ikke om det er samme gjengene på proppen.

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev for 2 timer siden:

... En slik, tenk om den passer Volvo Penta også! Det hadde vært noe :) 

 

Har en nabo som har en slik VP flaske. Har hjulpet ham med diverse båtutfordringer. Nå skal han selge båten. Kanskje jeg kan arve denne flasken? Da kan du få med meg når du kjøper ATF olje :lol:

Link to post
Share on other sites

Takk for svar folkens. 

Fylte sylinderene med olje før montering. 

Har rattet som en gud for å få ut luft, rart att det skal være så trøblete. Er vi helt sikre på att man kan lufte systemet med lufteskruen åpen?. Har prøvd begge deler nemlig. Dette er en Penta D4 med Dph. Slik jeg ser så sitter det hydraulisk servo pumpe på motoren, kan denne forårsake problemer? 

Link to post
Share on other sites

Tottitt1 skrev 19 minutter siden:

... Er vi helt sikre på att man kan lufte systemet med lufteskruen åpen?. ... Penta D4 med Dph. Slik jeg ser så sitter det hydraulisk servo pumpe på motoren, kan denne forårsake problemer? 

 

Jeg hadde båt med to D4’er på DPH drev. Med servopumpe til styringen, drevet av den ene motoren. Helt standard installasjon. Som jeg har lest meg til, gjennomføres luftingen av styringen nettopp ved å åpne proppen i rattpumpen og dreie rattet langsomt fra side til side mens man etterfyller olje etter behov. Gjerne med motor igang for å dra servopumpen. Det har fungert bra for meg i de 12 - 13 år vi hadde slik installasjon.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei, igjen ? 

 

Har luftet og luftet.

Føles ut som att all luft er borte, men akkurat som att det bygger seg opp trykk slik att den lille reservebeholderen blir fullstappet med olje og den begynner å lekke. 

Det trykker seg også olje opp i rattdtammen, noen som har en ide?. 

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Vær oppmerksom på at det er samme olje på høytrykk systemet. Om det har blitt lekkasje fra servo krets via ventilene  kan det bygge opp trykk i rattsystemet.  Merkes med at beholder i motor rom alltid fylles opp og trykk fortsetter via lufte slange til topp styreklokke.

 

Link to post
Share on other sites

Et lite tips til å bli kvitt den siste resten av luft i systemet.

 

Med motor avslått vrir du rattet til endeposisjon. Fortsett å tvinge rattet rundt etter endestopp er nådd. Drei rattet rundt et par runder. Drei tilbake til ca midtstilling og åpne lufteskrue forsiktig. Man hører gjerne et lite puff når den den åpnes og luft evakuerer. Fyll olje til nivået er synlig i hullet. Sett på lufteskrue og gjenta dreie prosessen. Fortsett til olje er synlig når du tar av lufteskrue. Da er systemet skikkelig luftet ifølge Volvo installasjon manual.

Da jeg jobbet med motor installasjon brukte vi en  olje tank fra Volvo som vi koblet til på T-kobling bak ved motoren. Kjørte drill på rattpumpa og systemet ble fylt på et blunk med 4-5L olje. I grunnen samme prinsipp som å koble flaske på rattpumpe, bare raskere og enklere. Tok så alltid å presset drevene frem og tilbake fra endestopp til endestopp med tanken montert. Fikk da presset litt ekstra luft ut av styresylindrene. Satte på ratt og kjørte prosedyre som beskrevet over, for å tvinge ut siste rest av luft.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Heisan! Har lest igjennom denne tråden og åpner den opp i håp om å få svar :) 

Jeg har samme problem som tråd skriver, reservebeholderen på maskinen er stappfull og ja, det er nylig byttet styresylindere. Det renner ut fra rattet, men slik jeg ser det, lekker det fra ratt akslingen og ikke via proppen på toppen...

Nettopp kjøpt båten, fikk den i går, den har 2 x D6 med DPH drev. Hvorfor blir den lille beholderen stappfull og hvilken betydning har dette?? 

Når det gjelder lekkasjen, klarer jeg ikke helt å se om den kommer fra proppen eller selve akskingen, men ser ikke spor etter olje under proppen.. Men når jeg leser her inne så  skriver alle at det er proppen.. Noen som har opplev at feilen ligger på akslingen?

Åpnet opp proppen, ser ikke spor etter olje, den ligger under på teaken...

Trenger noen gode råd her :)

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...