R.O Svart 13.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2021 Hansa666 skrev for 5 timer siden: Heisan. Ved lufting, er det slik at man surrer rattet frem og tilbake med pluggen åpen eller er det et system for dette? Finnes det ikke en enklere vei å få ut luften på enn ukesvis med ratting frem og tilbake? Jeg ringte VP verkstedet, de anbefalte lufting med ratting. Lettete med slange som er vist over. Jeg opplevde at det lakk ut av pluggen, og etterhvert ut av overtykkstanken. Når jeg etter mye lufting også tømte litt ut av overtrykkstanken ble det tett… Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 13.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2021 Heisan! Takker for svar, forstår jeg bare må krype til korset, få tak i den ledningen, ta frem Nettflix og surre rattet frem og tilbake.. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 13.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2021 Snu rattet sakte fra side til side,du vil då sjå luft boblene i slangen Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2021 Med drev har du servopumpe på motoren, i alle fall den ene. Luft mens motoren(e) med servopumpe går, da trenger du ikke Netflix. Med to styreposisjoner antar jeg en må lufte på ‘taket’. Har selv prøvd å lufte (en motor/en styreposisjon/DPH) uten motor i gang - det var håpløst. Med motor i gang var det fort gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Noblige Svart 20.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2023 On 7/31/2019 at 5:37 PM, Tottitt1 said: Hei, igjen ? Har luftet og luftet. Føles ut som att all luft er borte, men akkurat som att det bygger seg opp trykk slik att den lille reservebeholderen blir fullstappet med olje og den begynner å lekke. Det trykker seg også olje opp i rattdtammen, noen som har en ide?. Hei Tottit. fant du ut av dette problemet? Min Høyttrykkslange fra pumpa røyk i vår. All olje i kjølen. Slitt veldig med luft etter bytte av slange og bygger seg opp trykk i beholder til Servo pumpe. Og blir mye hydraulikk resonans når jeg kjører og beholder er nesten full. D4 300 med DPH. Sitér dette innlegget Link to post
Noblige Svart 20.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2023 1 minute ago, Noblige said: Hei Tottit. fant du ut av dette problemet? Min Høyttrykkslange fra pumpa røyk i vår. All olje i kjølen. Slitt veldig med luft etter bytte av slange og bygger seg opp trykk i beholder til Servo pumpe. Og blir mye hydraulikk resonans når jeg kjører og beholder er nesten full. D4 300 med DPH. Litt historikk……Sliter med luft i styresystemet på båten min. Har servopumpe på motoren, Oljetank i hekken, pluss oljetank på styrepumpa. Når det er for mye olje på tanken i hekken, så vibrerer det og skikkelig hydraulikk resonans, men når jeg rører rattet så gir det seg litt. Kobler av hurtigkoblingen på tank lokket før jeg tømmer den lille tanken. Tapper jeg av olje fra tanken så funker styringa, uten noe Hydraulikk resonans, men etter hvert minker det tilsvarende på oljetanken på rattet/hellen, og blir meget lett på styringa….og oljenivået stiger dertil igjen i tanken bak i maskinrommet….. Det sirkulerer godt i tanken når jeg kjører på cruising speed, men akkurat som den ikke blir kvitt evt overtrykk…. Hadde et slangebrudd fra høyttrykkspumpa tidligere i vår, og tømte ALT i kjølen. måtte skru av koblinga på pumpa med tilhørende ventil og fjær. For å få av slangen. Har slitt litt med luft etc. men ser ut til at jeg har fått bort det meste. Påfylling i ratthelmen er med en flaske og en klar slange skrudd fast i helmen. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 28.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2024 Ok, så dette er en jobb jeg kan grue meg til med andre ord. (D4-260, DPH) Er det servopumpa som lager problemer? Jeg har fylt på olje på båt med aksel, men der går det rett på styresylinder på roret. Samme prosedyre men det ordner seg ganske raskt. På D4, skal det kun fylles på rattpumpa? Og ikke på den lille tanken bak? Og hvorfor går det en slange fra tank og tilbake til rattpumpa? Er det for å sende evt luft tilbake til rattpumpa slik at det luftes ut der? Ser for meg å bruke påfyllingstrakt man skrur fast i rattpumpa. Da vil det jo luftes samtidig som man kan etterfylle. Med kanneslangen det vises til, så får man vel ikke luftet og fylt på samtidig? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.