Jump to content

Trykk i hydraulisk styring Penta D4


Tottitt1

Recommended Posts

Hansa666 skrev for 5 timer siden:

Heisan. Ved lufting, er det slik at man surrer rattet frem og tilbake med pluggen åpen eller er det et system for dette? Finnes det ikke en enklere vei å få ut luften på enn ukesvis med ratting  frem og tilbake?


Jeg ringte VP verkstedet, de anbefalte lufting med ratting. Lettete med slange som er vist over. Jeg opplevde at det lakk ut av pluggen, og etterhvert ut av overtykkstanken. Når jeg etter mye lufting også tømte litt ut av overtrykkstanken ble det tett…

Link to post

Med drev har du servopumpe på motoren, i alle fall den ene. Luft mens motoren(e) med servopumpe går, da trenger du ikke Netflix. Med to styreposisjoner antar jeg en må lufte på ‘taket’. Har selv prøvd å lufte (en motor/en styreposisjon/DPH) uten motor i gang - det var håpløst. Med motor i gang var det fort gjort.

Link to post
  • 1 år senere...
On 7/31/2019 at 5:37 PM, Tottitt1 said:

Hei, igjen ? 

 

Har luftet og luftet.

Føles ut som att all luft er borte, men akkurat som att det bygger seg opp trykk slik att den lille reservebeholderen blir fullstappet med olje og den begynner å lekke. 

Det trykker seg også olje opp i rattdtammen, noen som har en ide?. 


Hei Tottit. 
fant du ut av dette problemet? Min Høyttrykkslange fra pumpa røyk i vår. All olje i kjølen. Slitt veldig med luft etter bytte av slange og bygger seg opp trykk i beholder til Servo pumpe. Og blir mye hydraulikk resonans når jeg kjører og beholder er nesten full. D4 300 med DPH. 

Link to post
1 minute ago, Noblige said:


Hei Tottit. 
fant du ut av dette problemet? Min Høyttrykkslange fra pumpa røyk i vår. All olje i kjølen. Slitt veldig med luft etter bytte av slange og bygger seg opp trykk i beholder til Servo pumpe. Og blir mye hydraulikk resonans når jeg kjører og beholder er nesten full. D4 300 med DPH. 

Litt historikk……Sliter med luft i styresystemet på båten min. Har servopumpe på motoren, Oljetank i hekken, pluss oljetank på styrepumpa. Når det er for mye olje på tanken i hekken, så vibrerer det og skikkelig hydraulikk resonans, men når jeg rører rattet så gir det seg litt. Kobler av hurtigkoblingen på tank lokket før jeg tømmer den lille tanken. Tapper jeg av olje fra tanken så funker styringa, uten noe Hydraulikk resonans, men etter hvert minker det tilsvarende på oljetanken på rattet/hellen, og blir meget lett på styringa….og oljenivået stiger dertil igjen i tanken bak i maskinrommet…..
Det sirkulerer godt i tanken når jeg kjører på cruising speed, men akkurat som den ikke blir kvitt evt overtrykk….

Hadde et slangebrudd fra høyttrykkspumpa tidligere i vår, og tømte ALT i kjølen. måtte skru av koblinga på pumpa med tilhørende ventil og fjær. For å få av slangen. 
Har slitt litt med luft etc. men ser ut til at jeg har fått bort det meste. 
Påfylling i ratthelmen er med en flaske og en klar slange skrudd fast i helmen. 

Link to post
  • 8 måneder senere...

Ok, så dette er en jobb jeg kan grue meg til med andre ord. (D4-260, DPH) Er det servopumpa som lager problemer? Jeg har fylt på olje på båt med aksel, men der går det rett på styresylinder på roret. Samme prosedyre men det ordner seg ganske raskt. På D4, skal det kun fylles på rattpumpa? Og ikke på den lille tanken bak? Og hvorfor går det en slange fra tank og tilbake til rattpumpa? Er det for å sende evt luft tilbake til rattpumpa slik at det luftes ut der? Ser for meg å bruke påfyllingstrakt man skrur fast i rattpumpa. Da vil det jo luftes samtidig som man kan etterfylle. Med kanneslangen det vises til, så får man vel ikke luftet og fylt på samtidig?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...