Jump to content

Nyttig duppeditt for fjernovervåkeing av batteri i båten?


Lars H.

Recommended Posts

I høst kjøpte en en såkalt SafeCurrent duppedit (se bilde) for overvåking av batterispenningen på forbruksbanken. Det er en liten enhet som en plasserer på batteriet som måler spenning og temperatur. Disse målingene sendes minst hver 4. time til en server der jeg kan gå inn og se resultatene som kurver for et døgn, en uke eller siste 30 dager.

 

safecurrent3.jpg.1934af4e4dac7ee45634de63552b4894.jpg

 

Selv synes jeg at jeg får god informasjon om spenning og temperatur. På kurven nedenfor har jeg hentet ut data for de siste 30 dagene. Her kan jeg faktisk se bruksmønsteret disse siste dagene.

 

 

safecurrent_30dager.jpg.f89f9b7d02e540a89960a3d5e67cf859.jpg

 

 

Frem til der jeg har skrevet en "A" lå båten i ro i hjemmehavnen med solcellepanel tilkoblet. Her ser en tydelig hvordan spenningen går opp til innstilt vedlikeholdslading på ca. 13,6V om dagen og går ned til 12,6V om natten.

 

Så viser diagrammet spenningen 14,8V kort tid. Det stemmer med at vi gikk til Åsgårdstrand. Min dynamo er satt til å gi 14,8V til batteriene er fulle (eller minst 1 time før spenningen settes ned til 13,65V).

 

Mellom A og B lå vi i Åsgårdstrand med landstrøm. Der ser en at batteriene er fulle og at laderen gir vedlikeholdslading mellom 13,1V og 13,0V alt ettersom vi bruker strøm.

 

Videre frem til "D" gjentar bildet seg da vi lå på Østre Bolæren og så Krukehavnen. Og da vi gikk derfra overtok dynamoen med sin spenning.

 

Mellom D og E lå båten i ro for seg selv i hjemmehavnen med lading fra solcellepanelene.

 

Ved "E" var jeg en sving utpå fjorden for å varmkjøre motoeren litt før oljeskift.

 

Efter det har båten ligget med landstrøm og spenning 13,1V bortsett fra i forgårds, punkt "F" da jeg startet motoren og lot den gå litt etter skifte av dieselfiltre.

 

Om en ser på den blå kurven for temperaturen i batterirommet, ser en også at vi hadde fin sommer de to ukene vi var ute med båten.

 

 

Så, jeg synes jeg får mye interessant info fra en "billig" duppeditt.

 

Lars H.

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Denne enheten gir også posisjonen, men kun ut fra mobilmaster i området. Her blir det jo fort litt feil, men skulle båten bli stjålet, får en jo en pekefinger på hvor den er.

 

safecurrent_pos2.jpg.38ff7c13ed073e3cf479ae4cc5ea94fe.jpg

 

safecurrent_pos2.jpg.c1471528f4537a3fef0beb9da194e2e0.jpg

 

 

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nyttig info du presenterer, har selv lurt på å kjøpe denne dingsen, men først nå ser jeg hvor kjekk den er.

 

Er det noen form for abonnement, el. som fører til ekstrautgifter utover kjøpet av dingsen?

 

Flott med en slik tråd, mye mer interressant, relevant og ikke minst hyggelig med slikt, fremfor disse krangletrådene som går her inne.?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Enheten kan kjøpes hos Seatronic og Maritim, pris kr.899,- og den er basert på innebygget SIM-kort. Du betaler kr.29,- pr. måned som betales og fornyes automatisk en gang pr. år. Mer info om systemet og priser finner du hos https://safecurrent.no/

Du kan også få varsling på sms ved lavt batterinivå, og tempraturendringer, 90øre pr. SMS-varsling

 

Og OBS, - jeg har ingen tilknytning til produsent eller leverandør, - jeg er bare godt fornøyd med produktet.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det fortsatt slik at varsler ved lavt spenningsnivå er inntil 4 timer forsinket? Jeg vurderte denne enheten for å få varsel ved utkobling av landstrøm, men produsenten oppga ved lansering at enheten kun rapporterer inn status hver fjerde time, ikke umiddelbart ved f.eks. spenningsfall. 

 

SafeCurrent er vel ellers et litt misvisende navn. Men navnet skjemmer som kjent ingen.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

 

nomen skrev for 1 time siden:

Ja, var inne å leste på dette, er ikke interressert i å betale 350 kr iåret for dette.

Det er tros alt bare 2-3 måneder det er ineterressant for min del.

 

Vel, 350 kroner er jo 350 kroner, men ikke mer enn dunk rødvin eller havneavgift i en gjestehavn i høysesongen som eksempel.

 

sunnmøre skrev 36 minutter siden:

For å være heilt ærlig, så skjønner eg ikkje heilt vitsen med denne dingsen. Dei fleste er vel ombord i båten ein gong no og då. Det burde vere nok for å halde kontroll med batteria.

 

Når jeg tar båten på land i slutten av oktober og lar den stå der til utsetting når isen går i slutten av mars, kjører jeg ikke tur retur 7 mil hver vei til stadighet for å sjekke spenningen på batteriene i båten. 

 

torkelmj skrev 38 minutter siden:

Er det fortsatt slik at varsler ved lavt spenningsnivå er inntil 4 timer forsinket?

 

Det har jeg ingen erfaring med da jeg ikke har tatt denne funksjonen i bruk. Men jeg vil tro, og jeg gjentar tro, at slik SMS sendes umiddelbart. Det er jo SMS'er en betaler ekstra for. Kanskje en ide å kontakte firmaet og spørre om dette dersom en er interessert i denne funksjonen?

 

Lagt til:

Jeg ble litt nysgjerrig på dette med ekstra SMS'er at jeg lette litt på hjemmesiden til Safecurrent. Og der står det i FAQ'en deres::

 

safecurrent_faq.gif.8511dd331378e2e504b923c49e0e86b7.gif

 

Så dersom spenningen eller temperaturen synker under valgte nivåer skal en få umiddelbare varsler.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 28 minutter siden:

 

 

Vel, 350 kroner er jo 350 kroner, men ikke mer enn dunk rødvin eller havneavgift i en gjestehavn i høysesongen som eksempel.

 

 

Når jeg tar båten på land i slutten av oktober og lar den stå der til utsetting når isen går i slutten av mars, kjører jeg ikke tur retur 7 mil hver vei til stadighet for å sjekke spenningen på batteriene i båten. 

 

 

Det har jeg ingen erfaring med da jeg ikke har tatt denne funksjonen i bruk. Men jeg vil tro, og jeg gjentar tro, at slik SMS sendes umiddelbart. Det er jo SMS'er en betaler ekstra for. Kanskje en ide å kontakte firmaet og spørre om dette dersom en er interessert i denne funksjonen?

 

Lagt til:

Jeg ble litt nysgjerrig på dette med ekstra SMS'er at jeg lette litt på hjemmesiden til Safecurrent. Og der står det i FAQ'en deres::

 

safecurrent_faq.gif.8511dd331378e2e504b923c49e0e86b7.gif

 

Så dersom spenningen eller temperaturen synker under valgte nivåer skal en få umiddelbare varsler.

 

Men du har no vel ikkje batteria tilkomla til nokon straumforbrukarar i denne perioden? Om du har batteria fullada og fråkobla, og forlot dei slik ombord burde det vee uproblematisk. Eg håper og trur at du ser etter båten din nokre gongar om vinteren, då tek det ikkje så mange sekunda å sjekke om batteria har det bra. 

Etter mitt syn bør «dingsar» ombord ha ein nytteverdi. Denne dingsen har etter mitt syn ein svært marginal nytteverdi. 

Link to post
Share on other sites

Jeg lar så klart steintunge batterier stå i båten om vinteren, der har de det godt og kalt med derpå liten selvutlading. Det beste hadde nok vært å fullade de, ta de med hjem og plassert de i fryseren. Men da tror jeg fruen hadde blitt arg!

 

Jeg har ikke annet tilkoblet enn alarmen og Safecurrent duppeditten. Jeg har lys kalesje slik at solcellepanelene skal kunne gi nok strøm til å holde unna for selvutlading, alarm og Safecurrent duppeditten. 230V har jeg også inn i båten slik at jeg ved fjernstyring kan slå på laderen om Safecurrent'n viser at spenningen blir lav. Og jeg ser selvfølgelig til båten en del ganger i løpet av vinteren, men ikke "stadig vekk".

 

Om en duppedings har nytteverdi, er vel opp til øynene som ser.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 9 minutter siden:

Jeg lar så klart steintunge batterier stå i båten om vinteren, der har de det godt og kalt med derpå liten selvutlading. Det beste hadde nok vært å fullade de, ta de med hjem og plassert de i fryseren. Men da tror jeg fruen hadde blitt arg!

 

Jeg har ikke annet tilkoblet enn alarmen og Safecurrent duppeditten. Jeg har lys kalesje slik at solcellepanelene skal kunne gi nok strøm til å holde unna for selvutlading, alarm og Safecurrent duppeditten. 230V har jeg også inn i båten slik at jeg ved fjernstyring kan slå på laderen om Safecurrent'n viser at spenningen blir lav. Og jeg ser selvfølgelig til båten en del ganger i løpet av vinteren, men ikke "stadig vekk".

 

Om en duppedings har nytteverdi, er vel opp til øynene som ser.

ok,

du har solcelleladning på

og fjernkontroll på 230Vdings12v  fett

da ville jeg også hatt en slik duppeditt som viser batteristatus hver 4. time

 

(alternativet er jo ellers å flytte til Son)

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Fjernstyringen av laderen er en Vera W15 WiFi hyttestyring med app på mobilen og en Huffameg minirouter. For at routeren og Vara'n skal klare seg når det blir 2-sifrede blå grader, står de ved siden av en 45W frostvakt Jeg skulle gjerne hatt et av de små gamle husene i Son, men når det en sjelden gang er noe til salgs, er nok ikke prisen for en pensjonist.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...