Jump to content

Hastighet, bølger - lover og regler.


saga

Recommended Posts

Vi hadde en diskusjon på jobben rundt hastighetsbegrensninger, fart og bølger til sjøs. Det ble av enkelte med nylig avlagt kystskippersertifikat (ikke Røkke-versjon) påstått at utenom de steder som har hastighetsbegrensninger som havner, steder som er merket med gjennom landemerker/hastighetsskilt og lokale forskrifter, o.l. så var det fritt å holde den farten man selv ville uansett andre fartøy og omgivelsene ellers.

 

Mener å ha lest at det er klare regler på at man skal holde en fart som ikke påfører andre sjenanse og skader i form av bølger og at man er erstatningsplikt hvis man har f.eks har påført andre skader i form av hekkbølger. Jeg har imidlertid ikke funnet disse spesifikke lovene/reglene. Er det noen her som kan vise til disse reglene?

Link to post
Share on other sites

Hei Saga,

 

Dine kolleger kan jo begynne med å se på regel 2, "Ansvarsparagrafen", som bl.a. sier:

 

a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, dets reder, fører eller mannskap for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi. (b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

 

Deretter kan de se på regel 6, "Sikker fart", som bl.a. sier:

 

Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold.

Ved fastsettelse av sikker fart skal det blant annet tas hensyn til følgende faktorer:

 

(a) Av alle fartøy:

(i) Siktforholdene.

(ii) Trafikktettheten innbefattet konsentrasjoner av fiskefartøy eller hvilke som helst andre fartøy.

(iii) Fartøyets manøvreringsevne spesielt med hensyn til stoppedistanse og svingeevne under de rådende forhold. (iv) Om natten mulig bakgrunnsbelysning slik som lys på land eller atmosfærisk refleks fra fartøyets egne lanterner.

(v) Vind-, sjø- og strømforhold samt nærliggende farer for seilasen.

(vi) Dypgående i forhold til den tilgjengelige farvannsdybde.

 

 

De kan gjerne også kikke på regel 43, "Små fartøy", som bl.a. sier:

 

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

 

 

- - - -

 

Dette var bare noen klipp fra Sjøveisreglene, i tillegg har Sjøloven bestemmelser som kommer til anvendelse - så der er nok å ta av for dem som ønsker å plassere ansvaret der hvor det hører hjemme . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Så er der jo Straffeloven § 418 nr. 3:

 

§ 418.

 

Med bøter straffes den som forsettlig eller uaktsomt,

1. overtrer forskrift gitt i medhold av sjøloven § 506 nr. 1 og 2,

2. overtrer forskrifter gitt av Kongen om sjøfarten i norsk territorialfarvann, eller

3. under navigeringen handler slik at fartøyer volder eller utsettes for fare eller skade.

 

Foreligger skjerpende forhold, er straffen bøter eller fengsel inntil 3 måneder.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Disse reglene kom til anvending den gangen Oslo ble traffikert av "Amerikabåtene". Mener det var "Oslofjord" som hadde det for travelt inn Vestfjorden og slang en del båter på land og ødela noen badehus. Dette må ha vært på 1950-tallet. Rederiet måtte dekke skadene.

 

Senere, på slutten av 1970-tallet, passerte det en fraktebåt mellom Sauholmene og Son Marina. Han fikk politiet på besøk, selv om loggen hans bekreftet 5 knop. Bølgene fra båten (noen tusen tonn) ga skader på båter som lå fortøyd.

 

Så dette er nok ikke bare sovende paragrafer.

Link to post
Share on other sites

Senere, på slutten av 1970-tallet, passerte det en fraktebåt mellom Sauholmene og Son Marina. Han fikk politiet på besøk, selv om loggen hans bekreftet 5 knop. Bølgene fra båten (noen tusen tonn) ga skader på båter som lå fortøyd.

Vi som har hatt båt liggende i dette farvannet husker jo fortsatt med skrekkblandet fryd bølgene fra danskebåten hver kveld kl 19. Morsomt å stupe i fra fjellet - men akk så urolig for båtene. Det hendte faktisk at vi tok en tur på fjorden for å unngå de største bølgene
Link to post
Share on other sites

Jeg overhørte for noen år siden en av fergene i indre Oslofjord, som fikk så hatten passet over VHF for uvettig kjøring og store bølger. Kapteinens kommentar var at han hadde en rute som han skulle følge, så det så... :crazy:

 

Jeg ble ikke overvettes imponert over "sjømannskapet" hans.

Link to post
Share on other sites

Jeg overhørte for noen år siden en av fergene i indre Oslofjord, som fikk så hatten passet over VHF for uvettig kjøring og store bølger. Kapteinens kommentar var at han hadde en rute som han skulle følge, så det så...  :crazy:

 

Jeg ble ikke overvettes imponert over "sjømannskapet" hans.

<{POST_SNAPBACK}>

JEg har i en 26 fots seilbåt på høyde med Færder møtt en MTB skvadron i 30 knop + på 50 meters avstand fra oss. Og for dere som liker hekkbølger - dette er kongen av hekkbølger. Jeg vet ikke hva de hadde ETA på - men det var i de dager det var "kald krig" så kanskje russerne kom inn i Skagerak. Ikke vet jeg - men sjøvett var det ikke etter min mening.

 

Min aggresjon over MTB'er var deretter ganske så høy - men etter å ha lekeskutt en halv MTB skvadron i senk under øvelse i Vestfjorden forsvant det opparbeidede sinnet. Hehe - vi lurte MTB'ene ved å legge oss tett opptil en malmbåt på vei inn fjorden - så vi forsvant fra radaren Så sjøsatte vi gummibåten og sendte dem til de evige hekkbølgers dal.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At de paragrafene er høyst aktuelle, det kan nok også marinens MTB-våpen bekrefte  -  med erfaring fra diverse erstatningssmeller opp gjennom årene......

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jepp, hatt noen saker på dette i Marinen ja. Imidlertid ble det i den ene store saken for noen år siden gitt medhold til skvadronssjefen som var på tiltalebenken. Argumentet var at skadene var oppstått på et fartøy som var fortøyd langs en av hovedledene syd for Bergen, og det var påregnelig med bølger fra forbipasserende båter.

 

Ikke ment som en forsvaring av mine kollegaer, men for å peke på at det ikke alltid er helt sort/hvitt selv om det kan synes slik i et lovverk.

Oso

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Drar opp denne litt...har et spørsmål som noen sikkert kan svare på.

 

Eg har båten min liggendes ved en ny-oppført flytebrygge i et smalt sund(ca.70-100m bredt). Lengst inne rett bakom min plass er hovedkaien med skilt om max 5 knop. Men dette skiltet er som sagt rett bak mitt bryggeanlegg,og derfor raser de fleste båtene forbi i god fart,og lager dertil j..ligt mye sjø,har holdt på å reise på sjøen flere ganger.

 

Hva er lovverket rundt dette mht fart,bølger osv når det er en viss bredde/avstand på sundet og til brygger?? Hvem har ansvar for eventuelt flytte skiltingen lenger ut i sundet? Hvem skal,om nødvendigt,eventuelle lovbrudd mht fart osv anmeldes til(politi?)?

 

Takker for svar :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Men dette visste du nok før du la ut bryggen. Du har ikkje så mye å fare med før en skade oppstår. Da kan du evt prøve kreve erstatning fra den uaktsomme hvis du er der akkurat da og ser hvem.... Om der ikkje er generelle fartsbegrensning for heile området så blir det tilbake til den med ansvar ja.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra friluftsloven:

 

§ 11. (Ferdselskultur og eierens bortvisingsrett.)

 

Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre, eller påføre miljøet skade. Han plikter å se etter at han ikke etterlater seg stedet i en tilstand som kan virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen.

 

Grunnens eier eller bruker har rett til å vise bort folk som opptrer hensynsløst eller ved utilbørlig atferd utsetter eiendommen eller berettigete interesser for skade eller ulempe.

 

Endret ved lov 21 juni 1996 nr. 37.

 

§ 12. (Erstatning for skade og ulempe.)

 

For skade og ulempe som noen volder under ferdsel eller opphold på annen manns grunn, gjelder alminnelige erstatningsregler.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Loven er nok mest aktuell innaskjærs, der de største problemene også er.

ØØøøh, det var altså et forsøk på å ta en litt morsom vri, jeg pleier sjelden å ankre opp lang til havs ... men altså innaskjærs, hvor lang «rekkevidde» har grunneier utover sjøen? F.eks. om man skal ligge på svai i en bukt, hvor langt ut strekker «sjøen utenfor» seg?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...