Jump to content

Max motor på 12 fot with


Whit12

Recommended Posts

Jeg snakket med en nå denne uken som påstod at han har kjørt With 12 med 70 hk. Fylte rommet i bauen med sand. Motoren stod montert på en egenlaget brakett. Kjørte kun på flatt vann.

 

Dette var tilbake på det glade 80-tallet en gang, og var motor uten powertrim. Og med en stålpropell.

 

Han jeg snakket med var typen til å utfordre fornuften med ekstrem motorisering.

 

 

Link to post
Share on other sites

30/40 yamaha er fint på with'n.

 

Men du har svært mye fart og løft og hente med en skikkelig propell. Det alugreiene som står der nå, er såvidt verdt og ha som reserve. Også kan du jo bytte forgasseren, innsug og reedventiler, så får du 35hk :) 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Whit12 said:

Men når jeg sitter aleine så får jeg ikke kjørt på full gass da den graver seg ned i front. Men med 1 person til bak så går den som bare det. 

 

Har du prøvd å tilte motoren ut et hakk eller to? Det hjelper for å løfte nesa litt. 

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med @ivar. Flytt den (tilt-pinnen) ut så langt at båten er vanskelig å få i plan alene, eller at den begynner å "hoppe. Hvis den hopper eller bare reiser seg, still den ett hakk tilbake. 

 

Gjør det samme hver gang du har annen type last ombord og du skal kjøre et stykke. 

 

Generelt kan du flytte den utover når du laster mer fremme i baugen, og motsatt. 

 

"Sweet spot " er der du er fornøyd.  

 

Jo lenger inn pinnen er, jo raskere i plan men mer "plog" blir båten i høyere hastigheter. 

 

Jeg liker aller best når båten min flyr mest mulig, men ikke hopper. Med power tilt kan man finjustere dette,  og det er hovedgrunnen til at jeg digger power tilt.

 

Med Dromedille blir båten også mindre "våt" når den løftes ut av vannet. Noe den etter mitt syn trenger.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tåler eller godkjent for?

Husker en gang i nittenpilogbue (det er omtrent så lenge siden begynnelsen av 80 åra, det var jo forrige årtusen), da hadde jeg ei 8 fots with jolle av tidlig årgang. Enkelt skrog (tynt som papir) og dobbel bunn. Det var i tiden før godkjenninger og sertifiseringer og den slags (var morro og «lærerikt» å være ung da) Vi hekta på en 20 hk mercury på jolla, men ettersom båten ble baktung, den var nok litt i overkant motorisert, så sank den da en hekkbølge tok oss igjen og fylte båten med vann når vi slapp av farten. Om vi lærte av det? Ja jøss! Det neste drivverket vi fikk fatt på var en 50 hk mercury, enda eldre og tyngre. Den ble påmontert etter at jolla ble fiska opp, og vi la utpå i friskt pågangsmot to ville guttunger. Lærte mye om fart, skrekk, båt og hvordan egenskapene endrer seg dramatisk med noen knops forskjell på den turen......

Nå aner jeg ikke farta vi fikk på den, men i alle år etter har jeg hatt snekke....

-og jolla? Joda den ble landsatt med pen plan fart på ei lang grunn sandstrand. Den klarte seg fint. Vi solgte båt og motor hver for seg og båten levde mange gode år etterpå med en 6 hk evinrude.

Så for å ta det først, båten tålte både bading og stor motor, eieren var langt mindre begeistret for opplevelsen. Og det andre, -godkjent?, det ville det neppe vært med noen av motorforsøkene etter gårdagens eller dagens regler. 

 

Så et tips; sjekk at du ikke har vann i dobbelbunnen eller i skroget på båten din,  -den komboen du har der skal i utgangspunktet flytte deg ganske greit i bra fart, og gjerne med en el to til i båten.

Redigert av Vantro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Den har dobbel bund men den er hul. Så den blir det bare litt vann i. Men ser at den er litt buet under på den siste meteren. Så tror dette er problemet med at den graver seg ned. For mer vekt jeg har bak jo bedre går båten. Så får prøve å fikse dette. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...