Jump to content

4,3 l Mercruiser stoppet ved gasspådrag


Kompass83

Recommended Posts

Hei

 

Har en Bayliner Ciera 2355 med 4,3 l Mercruiser. Blokka var ny i 2017, resten av delene er fra den originale motoren. Den er godt kjørt inn og har vært i proffe hender. I dag kjørte jeg min tredje tur med den, og når jeg ga på litt, var det akkurat som den døde litt, men så kom den seg igjen. Det var akkurat som om jeg kjapt ga mindre gass, og så tok gass-spaken frem igjen. Etter dette gikk motoren fint i ca 10 minutter. Vi lå og marsjet i 20 knop. Så, ca 10 minutter senere, skulle jeg gi på bånn gass for å imponere litt. Da stoppet den. Rett før den stoppet var det akkurat som om turtallet gikk litt ekstra høyt. Vanskelig å beskrive, men det var en slags "intens lyd". Men ikke noe smell. Samtidig døde plotteren og tv-en. Det som skjedde krevde tydeligvis en del strøm. Fikk derfor inntrykket av at det kan være noe elektrisk.

 

Kan gi litt ekstra bakgrunnsinfo: Byttet det ene batteriet i går, da det forrige var dødt. Er ikke sikker, men tror det er et ladeproblem med laderen som sitter i, så nå lader jeg batteriene enkeltvis med en annen lader. Sliter noen ganger med å få start, men om jeg tilter motoren helt opp, starter den med en gang. 

 

Mens jeg skriver får jeg inntrykk av at det kan være plugger, plugg-kabler eller fordeler-lokk. Eller kan det være noe mystisk som bare skjer en gang, og at det ikke er noe stort problem? Bensinfilter? Hva tror dere? 

 

Saken er at jeg har tenkt meg på langtur fra Fredrikstad til Stavern så fort som mulig. Helst i morra. Er 40 % handy, så kan nok få til en del selv. Har de fleste delene.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er LongBlock. Blokka er fra 2017,

antar at resten er fra 1995, for båten er fra da. Har ikke noe serienr, men fant et bilde. 

 

Tenker å skifte bensinfilteret i morgen, fylle tanken smekk full, samt ha i litt kondensfjerner, så ta en runde og se åssen den ter seg.

 

+

D473566E-AACA-4996-8BCD-1AFA8A642560.jpeg

Redigert av Kompass83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei veit du ka, sjølvsagt får den ikkje det. Heller tvert imot. Ikkje skal motoren startes når drevet er tiltet heilt  opp heller. Hvor i all verden har du lest noe sånt lurer eg på? det er tydeligvis ikkje n plass å lese noe som helst av verdi.

Det høres ut som du har to problemer slik det beskrives. Det eine må være en dårlig kontakt på hovedstrøm eller whatever for at kartplotteren dør et øyeblikk og motoren stopper samt du ikkje får start. Hva du nå legger i ikkje får start- er det ikkje liv i starteren eller tørner motor fint men bare ikkje tenner?? Det andre er at motoren gir seg over et gitt turtall. Det kan være når andre trinnet på forgasseren slår inn eller rett og slett bensinmangel. Putt en slange i ei kanne

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er bra liv i starteren. Det virker som den gjør jobben sin. Motoren tenner vel ikke, nei. Men når jeg tilter opp drevet, tenner den. 

 

Hadde riktignok kvart tank når motoren stoppa. Kan det gjøre at det rett og slett var bensinmangel? ? var rolig sjø med noe dønninger.

 

Slange i en kanne? Skjønner ikke hva du mener? 

Link to post
Share on other sites

Tok en test i dag også. Fikk fint start på den uten å tilte osv.

 

Helte på en halv flaske kondensfjerner, og ti liter bensin fra en kanne. Hadde ikke bensinfilter allikevel. Kjørte for å fylle opp tanken, mens den stoppet på veien etter ca 10-15 minutter. Prøvde å starte, starteren gikk, men den tente ikke. Prøvde så et par ganger til, så startet den, men den døde ut. Prøvde igjen og ga en del gass denne gangen, og da gikk det fint. Kjørte tilbake til båtplassen igjen. 

 

Jeg holder en knapp på drivstofftilførselen/kondens. Tenker å bytte bensinfilter i løpet av de nærmeste dagene, fylle tanken og ha på kondensfjerner. 

Link to post
Share on other sites

Det ligger nok på drivstoffsiden.Du kjører gasser tom for drivstoff etter litt kjøring.Da tar det tid før du får fyllt kammerne igjen og motoren starter.Skift filter og blås ren drivstoffrør/slanger bakover til tank.Kan ligge rusk mot sil i tanken også.Mulig dårlig bensinpumpe også.

Link to post
Share on other sites

Råd:

1 vær kritisk til dine kilder. 

2 alle båter og motorer har sine greier. Erkjenn det og lær deg din motor. 

3 skal du ha motor så må du som et minimum vite hva den heter og når den er produsert... 

4 ikke ha båt til bruk på sjøen uten å ha bensinfilter. 

5 vann og smuss følger med bensin når du fyller. Lær den å rense tank og flotørkammer på forgasser eller betal noen for å gjøre det. Regelmessig. 

6 Lurium. Kondensfjerner kan under gitte omstendigheter emulgere fuktighet i drivstoff. Det vil dermed dra med seg vann og drift enda lenger inn i forgasseren. 

Kondensfjerner vil ALDRI erstatte vedlikehold av motoren din.

7 kan ikke riktig startprosedyre for din motor så må du få noen til å lære deg det...

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for flere utviklende råd og tips. Har nok overvurdert driftsikkerheten litt, og Innser at jeg må bli litt «hobby-mekaniker», og enda bedre kjent med motoren. 

 

Blokka er i hvertfall fra Minges. Skal ellers følge tipsa dine, Tskjei.

 

Flott det løste seg, Ravis! Kjipt når det står på. 

Link to post
Share on other sites

Fikk skiftet bensinfilteret/vannutskilleren, og der var det mye rart. Ca en spiseskje vann, og en del rusk. Skiftet filter, og nå går den som en klokke. Renser tanken til vintern. Motoren starter mye lettere, trenger ikke pumpe med gassen som jeg måtte før. Plottern funker også knakende bra. Så virker som alt var relatert til et ganske tett filter.

 

Har også en noen filtre i reserve, plugger mm, fått oversikt over serienr på motoren osv, så nå er jeg bedre rustet fremover.

 

Takk igjen for alle tips!

Link to post
Share on other sites

De fleste båter med bensin innenbords har to filtre. Først en vannutskiller, og deretter et finfilter. Dersom din båt ikke har det, anbefaler jeg deg å installere det når du setter igang med tanken til høsten. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...