Kompass83 Startet 20.Juli.2019 Del på Facebook Startet 20.Juli.2019 Hei Har en Bayliner Ciera 2355 med 4,3 l Mercruiser. Blokka var ny i 2017, resten av delene er fra den originale motoren. Den er godt kjørt inn og har vært i proffe hender. I dag kjørte jeg min tredje tur med den, og når jeg ga på litt, var det akkurat som den døde litt, men så kom den seg igjen. Det var akkurat som om jeg kjapt ga mindre gass, og så tok gass-spaken frem igjen. Etter dette gikk motoren fint i ca 10 minutter. Vi lå og marsjet i 20 knop. Så, ca 10 minutter senere, skulle jeg gi på bånn gass for å imponere litt. Da stoppet den. Rett før den stoppet var det akkurat som om turtallet gikk litt ekstra høyt. Vanskelig å beskrive, men det var en slags "intens lyd". Men ikke noe smell. Samtidig døde plotteren og tv-en. Det som skjedde krevde tydeligvis en del strøm. Fikk derfor inntrykket av at det kan være noe elektrisk. Kan gi litt ekstra bakgrunnsinfo: Byttet det ene batteriet i går, da det forrige var dødt. Er ikke sikker, men tror det er et ladeproblem med laderen som sitter i, så nå lader jeg batteriene enkeltvis med en annen lader. Sliter noen ganger med å få start, men om jeg tilter motoren helt opp, starter den med en gang. Mens jeg skriver får jeg inntrykk av at det kan være plugger, plugg-kabler eller fordeler-lokk. Eller kan det være noe mystisk som bare skjer en gang, og at det ikke er noe stort problem? Bensinfilter? Hva tror dere? Saken er at jeg har tenkt meg på langtur fra Fredrikstad til Stavern så fort som mulig. Helst i morra. Er 40 % handy, så kan nok få til en del selv. Har de fleste delene. Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 20.Juli.2019 Del på Facebook Svart 20.Juli.2019 For meg så virker det som om du har problemer med drivstofftilførselen. Men det er verd bryet å ta ut pluggene og sjekke gnist. Kan være coilen, men de dør bare, stort sett. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 20.Juli.2019 Del på Facebook Svart 20.Juli.2019 Har du en bedre beskrivelse av motor? Årsmodell? Serienummer? Det er så mange varianter at det er vanskelig å hjelpe uten å vite mer. Sitér dette innlegget Link to post
Kompass83 Svart 20.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2019 (redigert) Det er LongBlock. Blokka er fra 2017, antar at resten er fra 1995, for båten er fra da. Har ikke noe serienr, men fant et bilde. Tenker å skifte bensinfilteret i morgen, fylle tanken smekk full, samt ha i litt kondensfjerner, så ta en runde og se åssen den ter seg. + Redigert 20.Juli.2019 av Kompass83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 21.Juli.2019 Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 Hva mener du med å tilte motoren helt opp? Mener du drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 21.Juli.2019 Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 (redigert) Kan du få lånt en annen lader, eller få testet den på noen måte? Søk diagnosing alternator på Youtube om det er noe nyttig der. Trimmet du drevet da den stoppet? Redigert 21.Juli.2019 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kompass83 Svart 21.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 (redigert) Menter at jeg trimmet drevet ja. Leste et sted at da får motoren mindre motstand og starter lettere. Det stemmer på min. ja, jeg har en annen lader, så det ser ut til å løse seg fint. Redigert 21.Juli.2019 av Kompass83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 21.Juli.2019 Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 (redigert) Nei veit du ka, sjølvsagt får den ikkje det. Heller tvert imot. Ikkje skal motoren startes når drevet er tiltet heilt opp heller. Hvor i all verden har du lest noe sånt lurer eg på? det er tydeligvis ikkje n plass å lese noe som helst av verdi. Det høres ut som du har to problemer slik det beskrives. Det eine må være en dårlig kontakt på hovedstrøm eller whatever for at kartplotteren dør et øyeblikk og motoren stopper samt du ikkje får start. Hva du nå legger i ikkje får start- er det ikkje liv i starteren eller tørner motor fint men bare ikkje tenner?? Det andre er at motoren gir seg over et gitt turtall. Det kan være når andre trinnet på forgasseren slår inn eller rett og slett bensinmangel. Putt en slange i ei kanne Redigert 21.Juli.2019 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kompass83 Svart 21.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 Det er bra liv i starteren. Det virker som den gjør jobben sin. Motoren tenner vel ikke, nei. Men når jeg tilter opp drevet, tenner den. Hadde riktignok kvart tank når motoren stoppa. Kan det gjøre at det rett og slett var bensinmangel? ? var rolig sjø med noe dønninger. Slange i en kanne? Skjønner ikke hva du mener? Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 21.Juli.2019 Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 Jeg ville koblet fra trimenheten og prøvd med ny lader og sjekket da. Kanskje trimenheten kortslutter på en eller annen måte og sammen med dårlig lader blir det for mye og resten får ikke nok strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Kompass83 Svart 21.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 Tok en test i dag også. Fikk fint start på den uten å tilte osv. Helte på en halv flaske kondensfjerner, og ti liter bensin fra en kanne. Hadde ikke bensinfilter allikevel. Kjørte for å fylle opp tanken, mens den stoppet på veien etter ca 10-15 minutter. Prøvde å starte, starteren gikk, men den tente ikke. Prøvde så et par ganger til, så startet den, men den døde ut. Prøvde igjen og ga en del gass denne gangen, og da gikk det fint. Kjørte tilbake til båtplassen igjen. Jeg holder en knapp på drivstofftilførselen/kondens. Tenker å bytte bensinfilter i løpet av de nærmeste dagene, fylle tanken og ha på kondensfjerner. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 21.Juli.2019 Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 Det ligger nok på drivstoffsiden.Du kjører gasser tom for drivstoff etter litt kjøring.Da tar det tid før du får fyllt kammerne igjen og motoren starter.Skift filter og blås ren drivstoffrør/slanger bakover til tank.Kan ligge rusk mot sil i tanken også.Mulig dårlig bensinpumpe også. Sitér dette innlegget Link to post
Kompass83 Svart 21.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 Takk for tips! Skal prøve det til uka, drar bort noen dager nå. Er ganske fersk i dette, må nok bare få bygd opp litt kunnskap :-) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.Juli.2019 Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 (redigert) Råd: 1 vær kritisk til dine kilder. 2 alle båter og motorer har sine greier. Erkjenn det og lær deg din motor. 3 skal du ha motor så må du som et minimum vite hva den heter og når den er produsert... 4 ikke ha båt til bruk på sjøen uten å ha bensinfilter. 5 vann og smuss følger med bensin når du fyller. Lær den å rense tank og flotørkammer på forgasser eller betal noen for å gjøre det. Regelmessig. 6 Lurium. Kondensfjerner kan under gitte omstendigheter emulgere fuktighet i drivstoff. Det vil dermed dra med seg vann og drift enda lenger inn i forgasseren. Kondensfjerner vil ALDRI erstatte vedlikehold av motoren din. 7 kan ikke riktig startprosedyre for din motor så må du få noen til å lære deg det... Redigert 21.Juli.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 21.Juli.2019 Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 Hvor kjøpte du den longblokka fra?Ser ut som alu innsug? Sitér dette innlegget Link to post
Ravis Svart 21.Juli.2019 Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 Dette skjedde med meg også i dag! Askeladden C61, 2018 modell. Det viste seg å være sikringen i en boks på den ene ledningen til batteriet. Rett ved en av polene. Heldigvis inneholdt boksen hos meg en sikring i reserve Sitér dette innlegget Link to post
Kompass83 Svart 21.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 Takk for flere utviklende råd og tips. Har nok overvurdert driftsikkerheten litt, og Innser at jeg må bli litt «hobby-mekaniker», og enda bedre kjent med motoren. Blokka er i hvertfall fra Minges. Skal ellers følge tipsa dine, Tskjei. Flott det løste seg, Ravis! Kjipt når det står på. Sitér dette innlegget Link to post
Kompass83 Svart 23.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2019 Fikk skiftet bensinfilteret/vannutskilleren, og der var det mye rart. Ca en spiseskje vann, og en del rusk. Skiftet filter, og nå går den som en klokke. Renser tanken til vintern. Motoren starter mye lettere, trenger ikke pumpe med gassen som jeg måtte før. Plottern funker også knakende bra. Så virker som alt var relatert til et ganske tett filter. Har også en noen filtre i reserve, plugger mm, fått oversikt over serienr på motoren osv, så nå er jeg bedre rustet fremover. Takk igjen for alle tips! Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 24.Juli.2019 Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 De fleste båter med bensin innenbords har to filtre. Først en vannutskiller, og deretter et finfilter. Dersom din båt ikke har det, anbefaler jeg deg å installere det når du setter igang med tanken til høsten. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.