Jump to content

40hk Honda, makser på 3500rpm ifølge måleren


niram

Recommended Posts

Hei,

Har en Honda bf40 06 modell som det må være noe rart med. Ifølge måleren i båten går den ikke lenger enn 3500 rpm på fullt pådrag, og den skal være god for 5-6000. 

 

Følgelig er båten (rana 530) ekstremt tung å få i plan. Med to personer vil den ikke opp fra vannet, noe som gjør at jeg faktisk må stå for i det hele tatt å ha utsikt fremover. Det skal vel være enklere å få denne i plan?

 

Vil tro det har en sammenheng, men jeg er helt fersk og har lite kunnskap om motorer. Hvor begynner jeg? Synes forsåvidt båten går relativt ok, men er slitsomt at den er så "bratt" og ikke vil i plan.

 

Håper noen snille sjeler kan gi meg noen råd! Fortsatt god sommer :) 

Link to post
Share on other sites

akkurat kjøpt båten?  Kan være at propellen som står på er alt for stor i stigning, slik at den jobber alt for tungt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det står noen tall på propellen. Ta bilde av dem, samt bilde av propell og legg dem inn her. 

 

Da kan du få konkrete svar herfra, og sannsynliggjøre om propellen er feil eller ikke 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

niram skrev for 5 timer siden:

Kan feil propell utgjøre 2000 rpm? Best å skru den av og ta den med i butikken da?

 

Det kan utgjøre så mye i noen tilfeller. Båtens motstand i vannet er størst akkurat når den skal i plan. Og dersom motoren jobber for tungt pga stor propell så vil den ikke ha krefter nok til å komme over denne "kneika" 

Hondaen er en flott motor på alle måter, men en typisk totakter vil som regel ha litt ekstra trøkk akkurat i mellomregisteret - en 4T har gjerne en flatere momentkurve 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har båten tatt inn vann og blitt tung?  Siden den tidligere har fungert normalt, mener jeg.  

Har du fått vann i eventuell dobbeltbunn må du ta båten opp på land og tømme via dreneringsproppen nederst på akterspeilet.

Kjenner ikke din båt, har den skum i skroget som kan ha trukket vann??

Link to post
Share on other sites

Før du gjør noe mer. @ArvidKa tar opp et viktig punkt. Er det vann i bunnen et sted?

 

Hvis det er vann i dobbeltbunn så vil det både være tungt , men også bevege seg bakover når båten skal opp i plan og trykke bakenden ennå lenger ned. 

 

Ikke begynn med propellbytte før dette er sjekket. 

 

Har forrige eier hatt den oppe i høyere hastighet?

 

Er bunnen under ren, eller er den begrodd?

 

Post gjerne mange bilder, så får du konkrete svar. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Igjen, takk for mange gode innspill. Setter stor pris på dette forumet! 

 

Tror ikke det er dobbeltbunn i denne båten, utifra hva jeg kan lese på google. Det er en luke i gulvet bak som pumpen ligger under, her samler det seg litt vann men ikke vesentlig tror jeg. Pumper det også ut med jevne mellomrom (manuell pumpe).

 

Forrige eier omsatte vel egentlig bare båten og hadde så vidt prøvd den. Bunnen under er ren så vidt meg bekjent, båten går på Mjøsa og har ikke vært i saltvann i mitt eie.

 

Så langt synes jeg det virker som at  ny propell virker mest fornuftig.

 

Tok opp en video i dag under akselerasjon, om det er noe hjelp i det. Ser hvertfall hvordan hekkbølgen er, og at rpm-måleren stopper på ca 3500 rpm.

 

https://youtu.be/STCwgO_VhGc

Redigert av niram (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror du vil få bedre og raskere akselerasjon opp i plan med ny propell. Når det gjelder turtallet, lurer jeg på om turtelleren er helt nøyaktig. Ville kanskje ikke stolt helt på den. Det pleier å være noen forskjellige innstillinger på disse turtellerne alt etter hvilken motor de blir koblet til. Jeg ville kanskje sjekket hvordan turtelleren er koblet i samme slengen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...