Jump to content

To kuleventiler til tømming av septik, en sitter fast på Scand Atlantic


wilma

Recommended Posts

Har nylig kjøpt oss båt, og finner ut at kuleventiler på diverse skroggjennomføringer stort sett må ha stått åpne av tidligere eier. Flere gikk tregt og to, begge med septikslanger, satt fast. Har fått løsnet den ene, men på den andre fikk jeg antageligvis stengt den, så virker det som om armen ikke lenger har kontakt, den beveger seg nå uten motstand begge veier. Virker som noe har knekt, Aksel og arm beveger seg altfor lett nå. Har forstått av brukerhåndboken at båten har både manuell og elektrisk tømming. Kjører jeg tømmepumpen bobler det livlig under båten, så antar at elektrisk tømming er ok som før. Spørsmålet er da, er den manuelle tømmingen bare ment som backup, og ferieturen kan gå som planlagt. At jeg får byttet kuleventil til høsten når båten skal på land. 

Link to post
Share on other sites

Du må "krype" alle slanger og lage deg en tegning over systemet.

Da svært få her er synske er det umulig å vite om du stenget ventilen eller ikke, 

Hvis du fikk stengte den var da frittfall funksjonen i bruk??

Eller er det en ventil  eller to  til??

Det kan bli overraskelser  til høsten hvis du ikke har en god plan.

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ikke uvanlig å la kuleventilen til septiktømming står åpen på Sand Baltic og jeg antar at Atlantic har det samme systemet.  Da slipper men å måtte flytte på madrass og bunnplate for å åpne ventilene før tømming. Men det forutsetter at det finns en tilbakeslagsventil mellom gjennomføringen og tanken ellers så vil sjøvann siger inn og delvis fyller septiktanken.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Hvis toalettet pumper til tanken og den elektriske tømmer tanken, kan du leve godt  med  den elektriske  til den tar kvelden. det er da den  manuelle  er  kjekt å ha.

PiperBill@ er det ejector tømming  siden bare  1/2 tanken er over vann speilet? ( må ha fart på båten for tømming)

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Nei ikke ejector tømming. Jabsco kværne/pumpe. Jeg satt in en Trudesign enveis ventil rett etter pumpa men den har litt for mye motstand. Jeg skal bytte den ut med en Jabsco tilbakeslags ventil etter hvert.

Et lite tips.. sett in en inspeksjonsluke i bunnplate rett over skroggjennomføringen som må åpnes for tømming. Da er det bare å brette madrassen over, åpne luke og rekke ned til ventilen. Slipper å dra opp hele bunnplata.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 1 time siden:

Ikke uvanlig å la kuleventilen til septiktømming står åpen på Sand Baltic og jeg antar at Atlantic har det samme systemet.  Da slipper men å måtte flytte på madrass og bunnplate for å åpne ventilene før tømming. Men det forutsetter at det finns en tilbakeslagsventil mellom gjennomføringen og tanken ellers så vil sjøvann siger inn og delvis fyller septiktanken.

Forstår det slik at noe av tanken er under vannspeilet? 

Og hvordan virker frittfall da?  uten ejector.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev 53 minutter siden:

Har aldri brukt manuell tømming på min Baltic. Den er der i tilfelle el.tøming ikke virker.

 

Roger jo skrev 50 minutter siden:

Hvis toalettet pumper til tanken og den elektriske tømmer tanken, kan du leve godt  med  den elektriske  til den tar kvelden. det er da den  manuelle  er  kjekt å ha.

 

Takk for svar og engasjement. Da satser jeg på elektrisk tømming, evt tømmestasjoner for septik, så blir det nok båtferie med begge toalettene i bruk. ?

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 1 time siden:

Forstår det slik at noe av tanken er under vannspeilet? 

Og hvordan virker frittfall da?  uten ejector.

 

Nei vet ikke helt jeg. Bare å trykke på bryteren og så er tømmes tanken etter 2 - 3 minutter. :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...