Grand Banks jr Startet 21.Juli.2019 Del på Facebook Startet 21.Juli.2019 Husker å ha lest om et type relé som kan brukes. Men husker ikke hva det heter. Jeg har solcellepanel (2x 50W), og det er koplet direkte på forbruksbanken (to batterier på til sammen ca 150Ah). I tillegg har jeg et batteri på 110Ah til start, baugpropell og ankervinsj. Solcellepanelet leverer 13,8V når solen står greit til. Forbruksbanken lader derfor greit i hjemmehavn, og er stadig fullt. Hva slags relé kan jeg montere for å begynne å lade startbatteriet når forbruksbanken har høy nok volt? Og hvilken volt bør det kople over? Fungerer det slik at det da svitsjer fra en batteribank til en annen, eller sammenkopler det bare? Under drift sa forrige eier at jeg må sette batteribryter til 1 og 2, slik at begge batteripakkene får lading. Samtlige batterier er av type "wet". Dvs standard 12V batteri. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Redfish Svart 21.Juli.2019 Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 Mener du en slik? https://seatronic.no/sesongtilbud/quick-ladeseparator-160a Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 Jeg vet ikke. Husker nå at jeg leste her i forumet om et type relé som jeg tror koplet sammen batterier ved volt over et visst nivå. Husker også at noen hadde testet en Biltema-variant. Kan det være denne? https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/installasjonsmaterial/skillerele-2000042018 Hvis jeg har forstått det riktig så kopler den sammen to batterier dersom volten i det ene er høyere enn 13,3V , og bryter kontakten ved volt lavere enn 12,8V. Da vil, etter det jeg forstår, startbatteriet bli koplet i parallell med forbruksbanken ved spenning over 13,3V på forbruksbanken, og koples fra ved volt lavere enn 12,8V. Føler den på begge batterier, eller kun det ene (som i mitt tilfelle ville være forbruksbanken)? Er dette en budsjettløsning som vil fungere for meg? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kjeles Svart 21.Juli.2019 Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 (redigert) Her er en test og diskusjon om temaet: https://baatplassen.no/i/topic/77293-funksjonstest-biltemas-nye-voltsensitive-skillerele/?tab=comments#comment-1093461 Redigert 21.Juli.2019 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 (redigert) Fant en gammel tråd om dette releet. Betyr dette at jeg må la ladestrøm fra dynamo gå igjennom releet, eller kan det forbli koplet som i dag (via bryter)? Kan jeg altså la det kun være strøm fra solcellepanel som går til startbatteri via forbruksbatteri? Eller blir det problematisk? Edit: Kjeles postet i mellomtiden. Redigert 21.Juli.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Faxen Svart 21.Juli.2019 Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 Skillereleet kopler kun sammen to bateribanker. Altså en bryter mellom pluss på to banker intet mer. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 Ja, nettopp @Faxen. Da kan dette brukes for å lade startbatteri automatisk når forbruksbanken er full (13,3V eller mer), ikke sant? Så da kan jeg la resten av oppsettet slik det er i dag forbli slik det er? Målet mitt er å få til at solcellene lader startbatteriet når forbruksbanken er full. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sequoia Svart 21.Juli.2019 Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 Avhengig av hvordan du kobler den kan du prioritere enten start eller forbruksbank. Så ja den vil fungere slik jeg oppfatter du ønsker det skal være. Jeg har brukt disse skillereléene med utelukkende gode erfaringer i flere år. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 21.Juli.2019 Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 Følger gjerne tråden. Jeg har det samme oppsett som TS. Forbruksbank og startbatteri. Solceller som lader forbruk. Ladning til start kommer fra dynamo. Jeg satt inn en VSR lik den fra Biltema men den er «toveis» (dual sense) mellom pusspolene på start og forbruk. Når VSR’n kjenner 13.3 volt på startbanken så kobler den inn forbruksbanken slik at den også få ladestrøm fra dynamo. Det har fungert fint i 2 sesonger men jeg er usikker på om «duel sense» var det riktig valg. Ser at motoren starter litt treg dersom vi ligger i uthavn i flere dager. Da lurer jeg på om forbruksbanken stjeler litt strøm fra start via VSR. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Ekberg Svart 21.Juli.2019 Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 Grand Banks jr skrev Just now: Ja, nettopp @Faxen. Da kan dette brukes for å lade startbatteri automatisk når forbruksbanken er full (13,3V eller mer), ikke sant? Så da kan jeg la resten av oppsettet slik det er i dag forbli slik det er? Målet mitt er å få til at solcellene lader startbatteriet når forbruksbanken er full. Det fungerar inte riktigt så. Med skiljerelät så kopplar den in startbatteriet i ditt fall, när solcellspanelen börjar ladda oavsett om förbrukningsbatterierna är fullladdade eller inte. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Juli.2019 Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 Gå for DVSR. Det måler spenning på begge batteribanker. I din båt vil det være en fordel da du har batterivalgbryter. Da vil alle batteri lades enten den står på 1,2 eller 1+2. Enten det er solceller eller dynamo som lader. Du slipper og slå bryter over på 1+2 etter start slik du må nå. Om du bruker et vanlig VSR som bare måler spenning på et av batteriene må du etter start passe på at bryter står slik at alle batteri lades. Enten du velger det ene eller andre releet ,må du fremdeles passe på hva bryter står på når du skal overnatte. Det må du uansett gjøre så lenge du har batterivalgbryter. Det enkleste er og laste ned monteringsanvisningen til begge typer. Da tror jeg du ser fordelen med DVSR fremfor VSR siden du har batterivalgbryter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.