Jump to content

Lading av to batteribanker fra én ladekilde. Hva trenger jeg?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Husker å ha lest om et type relé som kan brukes. Men husker ikke hva det heter.

 

Jeg har solcellepanel (2x 50W), og det er koplet direkte på forbruksbanken (to batterier på til sammen ca 150Ah). I tillegg har jeg et batteri på 110Ah til start, baugpropell og ankervinsj. 

 

Solcellepanelet leverer 13,8V når solen står greit til. Forbruksbanken lader derfor greit i hjemmehavn, og er stadig fullt.

 

Hva slags relé kan jeg montere for å begynne å lade startbatteriet når forbruksbanken har høy nok volt? Og hvilken volt bør det kople over?

 

Fungerer det slik at det da svitsjer fra en batteribank til en annen, eller sammenkopler det bare?

 

Under drift sa forrige eier at jeg må sette batteribryter til 1 og 2, slik at begge batteripakkene får lading. 

 

Samtlige batterier er av type "wet". Dvs standard 12V batteri. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke. Husker nå at jeg leste her i forumet om et type relé som jeg tror koplet sammen batterier ved volt over et visst nivå.

 

Husker også at noen hadde testet en Biltema-variant. Kan det være denne? https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/installasjonsmaterial/skillerele-2000042018

 

Hvis jeg har forstått det riktig så kopler den sammen to batterier dersom volten i det ene er høyere enn 13,3V , og bryter kontakten ved volt lavere enn 12,8V.

 

Da vil, etter det jeg forstår, startbatteriet bli koplet i parallell med forbruksbanken ved spenning over 13,3V på forbruksbanken,  og koples fra ved volt lavere enn 12,8V.

 

Føler den på begge batterier, eller kun det ene (som i mitt tilfelle ville være forbruksbanken)?

 

Er dette en budsjettløsning som vil fungere for meg?

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Fant en gammel tråd om dette releet.  

 

Betyr dette at jeg må la ladestrøm fra dynamo gå igjennom releet, eller kan det forbli koplet som i dag (via bryter)? 

 

Kan jeg altså la det kun være strøm fra solcellepanel som går til startbatteri via forbruksbatteri? Eller blir det problematisk?

 

Edit: Kjeles postet i mellomtiden.

 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ja, nettopp @Faxen.

 

Da kan dette brukes for å lade startbatteri automatisk når forbruksbanken er full (13,3V eller mer), ikke sant?

 

Så da kan jeg la resten av oppsettet slik det er i dag forbli slik det er?

 

Målet mitt er å få til at solcellene lader startbatteriet når forbruksbanken er full.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Følger gjerne tråden. Jeg har det samme oppsett som TS. Forbruksbank og startbatteri. Solceller som lader forbruk. Ladning til start kommer fra dynamo. Jeg satt inn en VSR lik den fra Biltema men den er «toveis» (dual sense) mellom pusspolene på start og forbruk. Når VSR’n kjenner 13.3 volt på startbanken så kobler den inn forbruksbanken slik at den også få ladestrøm fra dynamo. Det har fungert fint i 2 sesonger men jeg er usikker på om «duel sense» var det riktig valg. Ser at motoren starter litt treg dersom vi ligger i uthavn i flere dager. Da lurer jeg på om forbruksbanken stjeler litt strøm fra start via VSR.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev Just now:

Ja, nettopp @Faxen.

 

Da kan dette brukes for å lade startbatteri automatisk når forbruksbanken er full (13,3V eller mer), ikke sant?

 

Så da kan jeg la resten av oppsettet slik det er i dag forbli slik det er?

 

Målet mitt er å få til at solcellene lader startbatteriet når forbruksbanken er full.

Det fungerar inte riktigt så.

Med skiljerelät så kopplar den in startbatteriet i ditt fall, när solcellspanelen börjar ladda oavsett om förbrukningsbatterierna är fullladdade eller inte.

Link to post
Share on other sites

Gå for DVSR. Det måler spenning på begge batteribanker. I din båt vil det være en fordel da du har batterivalgbryter. Da vil alle batteri lades enten den står på 1,2 eller 1+2. Enten det er solceller eller dynamo som lader. Du slipper og slå bryter over på 1+2 etter start slik du må nå.   Om du bruker et vanlig VSR som bare måler spenning på et av batteriene må du etter start passe på at bryter står slik at alle batteri lades. Enten du velger det ene eller andre releet ,må du fremdeles passe på hva bryter står på når du skal overnatte. Det må du uansett gjøre så lenge du har batterivalgbryter. Det enkleste er og laste ned monteringsanvisningen til begge typer. Da tror jeg du ser fordelen med DVSR fremfor VSR siden du har batterivalgbryter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...