Jump to content

cabincruiser 23 wellcraft aft.diesel.


b-e-p

Recommended Posts

Hei alle sammen..

 

Har planer om å reise å se på en 23 fots Wellcraft med bmw d530 turbodiesel på 150 hk med hekkageregat. Dette er en 1986 mod. båt med ny motor i fjor.

 

Noen som vet noe om denne type båt?? Amrikanske båter før 1990 har jo et noe frynsete rykte, stemmer dette med Wellcraft også. :wink:

Hvordan er de i sjøen osv.

Og hva med BMW turbo diesel er dette bra motorer?

 

Noe spesielt jeg bør se etter.?

 

Takker for alle svar.

 

Hilsen

Bjørn E. :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen kjennskap til Wellcraft's 23-foter, men jeg har hört/lest en del historier om Wellcrafts 30+ fots cruisere fra 80-tallet.  En del problemer med råte/vannintregning i skroget og stringere.  En av de lureste tingene du kan gjöre er å gå nöye over skroget og sjekke for vanninntregning og tegn på råte.  Hvis du ikke föler deg kompetent til dette selv, få noen med deg som er.

 

Kåre

http://www.boatered.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36969

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med:

At du i det hele tatt vil se på en slik båt/motor tyder på at den er MEGET rimelig..

 

Vet du noen jeg ikke vet ??

 

Båten er forøvrig ny lakert for et år siden, opp pusset inni og ny motor i fjor.

Hva mener dere den kan være vert,?  ( jeg tengte å by 160 000 )

 

Har hørt at BMW hadde en del kjøle problemer, stemmer det.?

 

Bjørn E. :nonod::wink:

Link to post
Share on other sites

Med fare for å tråkke enkelte kondisjonerte på tærne; hvor mange gamle BMW'er ser du på veien? Og hvis du ser en, har den blå røyk i eksosen?

 

Jeg kjenner ikke BMW's dieselmotorer, men noen anerkjent produsent for det marine miljø er BMW, så langt jeg kan forstå, ikke. Derfra til å si at denne spesielle motoren er et dårlig kjøp....det kan man jo ikke. Hva med deler, service, kunnskap? Må impeller spesialbestilles med seks ukers ventetid f.eks.?

 

Så langt jeg har forstått, bør det i båt helst stå Volvo (selv om det også er en smule omdiskutert), Mercruiser, Yanmar eller noe fra Detroit, og sikkert et par merker jeg ikke kommer på i farten  :wink:

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Jeg synes båten ser fin ut - kjempegod plass for en 23  foter også.   Men jeg kan bare gjenta hva jeg sa tidligere, - hvis du blir nödt til å bytte hele akterspeilet pga råteskade blir båtkjöpet fort snudd fra glede til mareritt.  Vær 110% sikker på at båtens strukturelle tilstand er akseptabel.  Virker også litt merkelig at forrige eier putter så mye penger i båten for så umiddelbart å selge den.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Største problemet du vil få er å skaffe deler til drevet, hvis du er så heldig og få tak i noe i det hele tatt er neste utfordring og finne noen som er villige til  å reparer et BMW drev.

Motorene er vel ikke det største problemet, basis motoren er VM motor fra Italia samme som mercruiser bruker i en del av sine utgaver.

Men jeg ville ha styrt unna alt som heter BMW hekkagregat.  :nono:

Link to post
Share on other sites

Uten å tråkke noen på tærne så har jeg til dags dato aldri hørt noe positivt om BMW i båt..  Har en venn som hadde det i sin forrige båt og han sa at han aldri skulle ha det igjen.

 

Og Marna  :headbang:  Du glemte å nevne Marna motor og Saab  :smiley:

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Takker for alle meninger men båten ble solgt til en annen i går. Vet ikke for hvor mye.

 

Så da får jeg lete videre.. Jeg har tidligere hatt bensin motor både Volvo aq 140 og aq145 samt amerikansk v8 alle bruker for mye bensin til min lommebok, så nå skal det være diesel for alle penga.

 

Bjørn E.

Link to post
Share on other sites

Og Marna  :headbang:  Du glemte å nevne Marna motor og Saab  :smiley:

 

Mvh

 

Pjolter

Jepp, det glemte jeg, inte bra inte  :headbang:

 

Men b-e-p, jeg tror du skal være relativt glad for at Wellcraft'en ikke er din. Motstanden var ganske så massiv, synes jeg. Og dette med diesel kan jeg meget godt forstå. Lykke til med letingen.

 

mvh

 

M

Marna

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...