Jump to content

Rens av innvendig skrog


Dalton

Recommended Posts

Hvilke metoder er mest effektive for å fjerne ALLE rester av olje, lakk, tjære, maling og annen f....skap innvendig i skroget. Ok, jeg kan jo skrape og slipe, men... Tenkte i retning av malingsfjerner etc. kombinert med høyttrykkspyler. Vil gjerne ha det skikkelig rent før jeg starter på ombyggingen til vinteren. :smash:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Tenkte i retning av malingsfjerner etc. kombinert med høyttrykkspyler.

<{POST_SNAPBACK}>

Disse to tingene er vel omtrent det verste du kan bruke på tre.. Resultatet blir lett et forferdelig griseri samt mye oppfliset trevirke. Jeg ville heller ha brukt varmluftpistol og en god skrape, så slipper du i alle fall å ødelegge noe.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har hørt om en som brukte en blanding av vannbasert tapetklister og kaustisk soda. Spylte det av med vann etter en stund. Høres vel litt skummelt ut... :eek: Saken er den at innvendig i Matilda er det brukt noe som heter ico... et eller annet. Ligger som en blank, tykk og seig hinne på treverket og er noe dritt å skrape. Det løser seg opp i whitespirit, men da trekker det seg bare inn i treverket. Vet ikke om flytende asfalt er ålreit som impregnering... :confused: Det er greit nok å få det vekk der det er plass til å komme til med skrape, men det er ikke alle plasser dette er så enkelt. :headbang:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Har hørt om en som brukte en blanding av vannbasert tapetklister og kaustisk soda.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er en velkjent oppskrift på billig malingfjerner, gjerne også tilsatt en liten skvett Zalo. Problemet er bare at innvendig i en båt med overbygg så blir dette et utrolig søl, særlig i kombinasjon med høytrykkspyler.

 

Men hvis du velger å gjøre det på denne måten så må du i alle fall beskytte deg med skikkelig verneutstyr, for dette etser som besatt! Det er også viktig å nøytralisere luten etterpå med eddik og mengder med rent vann, da lut spiser opp bindemiddelet i treverket. Jeg tror jeg ville prøvd alle andre muligheter først før jeg satte i gang med malingsfjerner.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kjemikalier i båt, fungerer desverre dårlig. Enten angriper det trevirke, eller nagler osv, samt at der blir alt for mye gris. Du må også huske på at alle kjemikalier skal ut av båten, hvordan skal du klare det. Tror neppe du klarer det med å vaske dette ut......

 

Høyttrykkspyler anbefaler jeg heller ikke. Har du noen gang gjort det på terasse med vanlig dyse? Det fliser veldig opp på trevirke da....

 

Beklagligvis er det varmluftpistol og skrape, god musikk samt kaffe og røyk samt en god porsjon tålmodighet som skal til.

 

Lykke til....

Link to post
Share on other sites

..... malingsfjerner etc. kombinert med høyttrykkspyler.

:nonod:

Hørtes SKUMMELT ut, spør du meg!

Malingsfjerner er noe griseri og høytrykksspyler - :eek: - enda mere griseri alle andre steder, hvor du IKKE hadde griseri fra før!

 

Tror at "god gammeldags skrape og varmluftspistol er eneste "gangbar medisin" på en trebåt. Stod selv foran denne avgjørelsen isommer. Hadde et tett malt innerskrog --->

Bilde

 

...og fant ut at "elbowgrease" er det eneste som er skånsom mot treverk.

 

Ferdig skrapt - det var mange lag med maling. Minst tre forskjellige grønnfarger + en grå!

Bilde

 

Ferdig slipt - slet ut en deltasliper på dette...... :rolleyes:

Bilde

 

Alt er nå satt inn med 12 strøk Owatrol D-1 og forseilet med Benarolje blank. (mangler bilde). Du blir ihvertfall kjent med båten på denne måten! :smiley:

 

Lykke til!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...og fant ut at "elbowgrease" er det eneste som er skånsom mot treverk.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Og du har som vanlig, Walter_S meget godt dokumentert arbeidet ditt.

 

Kan du fortelle hvordan "elbowgrease" fungerer, hvor det fåes tak i, erfaringene med dette etc?

 

Nå i ettertid, ville du fortsatt gå for "elbowgrease" eller BARE varmepistol og skrape ?

 

Tok denne "elbowgrease" og "renset" trevirket også, slik vi har sett andre luriumer tidligere også kan gjøre?

Link to post
Share on other sites

.......Kan du fortelle hvordan "elbowgrease" fungerer, hvor det fåes tak i, erfaringene med dette etc?

 

Nå i ettertid, ville du fortsatt gå for "elbowgrease" eller BARE varmepistol og skrape ?

 

Tok denne "elbowgrease" og "renset" trevirket også, slik vi har sett andre luriumer tidligere også kan gjøre?

Nå er jeg ganske så usikker på om du spøker med meg, Perlen.

 

Hvis ikke, så må jeg vel forklare at uttrykket "elbowgrease" er noe jeg har tatt med meg da jeg jobbet for et amerikansk fima i Lybia (og i Nordsjøen forøvrig) - der var "elbowgrease" (albuefett) ikke noe annet en hardt, manuellt jobbing - altså ikke noe lurium, men håndkraft! :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Med varmluftspistol og god skrape går det ganske fort å skrape en hel båt. Jeg har gjort det en del ganger nå, og etter skrapinga begynner jeg å pusse med grovt papir (korning 40) for så å gå over til finere papir. Jeg har prøvd og bruke malingsfjærner men det er noe svineri, og noe jeg aldri mer skal kjøpe. Høytrykkspyler er døden for båten, jeg har ikke gjort det selv men sett andre som har gjort det på utsia av skroget, helt oppfliset.

Link to post
Share on other sites

Kjemi med masse kaustik soda i (f.eks. røykeovnsvask) tar maling og ikke minst tjære veldig godt. Må spyles med varmt vann (høytrykkssteam). Gjentaes til det kjedsommelige. Kjemien er ikke farlig hvis bare virketiden er kort, høytrykken gjør ikke skade hvis bare avstanden er stor nok...

 

Her er eksempel på det jeg snakker om, her er en oselver anskaffet med mye maling og tjærebredd i 70 år:

Bilde

 

Her er vasken startet. Legg merke til at tjæren som har rent ned på bakken...

Bilde

 

Oselveren er ferdig, men våt:

Bilde

 

En tørr oselver klar til videre resaurering:

Bilde

Link to post
Share on other sites

:nonod:

...og fant ut at "elbowgrease" er det eneste som er skånsom mot treverk.

<{POST_SNAPBACK}>

Elbowgrease... Ja,ja. Da blir det fram igjen med varmepistol og skrape igjen da. Tok hele båten utvendig i fjor, etter bygging av nytt kabintak og akterdekk. Skal senke dørken i vinter, da det er veldig lavt under taket i kabinen. Må lage meg ordentlig styreplass også, pluss nytt tak over styrhuset. Satt og kikket litt tilbake på prosjektet til Bastard, og må si at jeg gleder meg til å begynne. :smash:

Jeg har hentet mange tips og mye inspirasjon siden jeg meldte meg inn på Båtplassen.

Takk for gode råd... :wink:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

OT

 

"elbowgrease" kommer vel i samme kategori som "sleggefett" og "grønne overledninger"

<{POST_SNAPBACK}>

Nå har jeg mønstert på en god del fartøyer som "har" både sleggefett, grønne overledninger og lanternevann i storen (alt mann kan finne på for å ha de gøy på andres "bekostnig"), Men hadde jeg mønstret på ett fartøy og blitt bedt om å gå etter elbowegreasen tror jeg muligens jeg hadde hoppet over bord... (og til de som aldri har hørt om det: elbowgrease = "smøremiddel" for hyggelig sammvær med fruen) (og nei jeg vil ikke vite hvordan de fant ut det navnet...) :lol: Redigert av `Laffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...