Jump to content

Hvor mange liter diesel pumper min VP TMD40A per minutt?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Vurderer å lage en flow meter måling for min TMD40A, og jeg har diesel retur. Så for å få målt forbruk må jeg ta diesel tur minus diesel retur.

Så blir det vel et lite avvik pga trykk og temperaturforskjell, men det får jeg tåle. Hensikten er ikke å finne vitenskapelig eksakt forbruk, men der motoren drikker minst per nautisk mil.

Og under hele tatt se om forbruket er vesentlig forskjellig på feks 7 og 10 knop. 

Men ulike flow metere har ulik maks måling per minutt. Hvor mange liter dyttes igjennom diselrøret per minutt ved maks pådrag? Noen som vet?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

@seilfred, jeg tenker å bruke to stk. En som måler tur, og en som måler retur. Differansen av de to blir forbruket. 

Så får jeg tåle litt svinn for trykkforskjell og temperaturforskjell. 

Jeg trenger ikke vitenskapelig nøyaktighet, bare å se når forbruket er akseptabelt per nm.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Der var en tråd for en tid tibake da noen laget en slik løsning. Tror dette var på en VP41 motor, dette er mye det samme som din 40. 

Mulig det var i denne tråden:

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Grand Banks jr skrev for 3 timer siden:

@seilfred, jeg tenker å bruke to stk. En som måler tur, og en som måler retur. Differansen av de to blir forbruket. 

Så får jeg tåle litt svinn for trykkforskjell og temperaturforskjell. 

Jeg trenger ikke vitenskapelig nøyaktighet, bare å se når forbruket er akseptabelt per nm.

Skjønner det. Hadde vært artig hvis du fikk til noe smart og forholdsvis billig/enkelt. Det kunne være aktuelt for meg.

Bårdp skrev for 1 time siden:

Er jo bare å kjøpe et system herfra: http://www.floscan.com/html/blue/index.php

Billig og bra.

Ser jo bra ut det der, men finner ikke priser noe sted på siden. Vet du hva de ligger på omtrent @Bårdp??

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Jeg har målt på en slik motor. Hadde to flowmeter og flowcomputer. Flowmeter klarte 50liter PR time men inn flowmeter gikk i metning over ca 3500rpm. Så du må nok bruke et flowmeter som måler ca 100 liter i timen inn og ca 50 ut.

et alternativ er å bruke en gjennomsiktig dunk. Legg tur retur til dunken og merk med tusj ved start måling og stop. Bruk stoppeklokke.

Etterpå setter du dunken på en nøyaktig vekt og måler vektforskjell mellom merkene. Med litt trening og dunken i lodd blir dette brukbart.

Grand Banks jr skrev 3 minutter siden:

Beklager. Kr 7200,- er ikke "billig" i min verden.

Ha, ha, ikke i min verden heller. Tror ikke NAV gir ekstra tilskudd, ikke får jeg den måleren på blå resept heller :-) De første 300 literene av hovedtanken min er rektangulær. 1 cm = 15 liter. Gir ganske eksakte målinger med tommestokkmetoden etter Huldaprinsippet. Kan naturligvis ikke brukes av alle om opplegget ikke kan tilpasses. Og det blir uansett omtrentelig. Hvis propellen får mer motstand, vil et gitt turtall kreve mer suppe, usnsett. Hulda ligger mellom 4- og 9 liter/time på 1700 rpm. Sånn cirka.

17 hours ago, Grand Banks jr said:

Og under hele tatt se om forbruket er vesentlig forskjellig på feks 7 og 10 knop. 

Tommelfinger regelen for mange båttyper er dobbling av forbruket pr time i fartsøkning fra 6.5knop til 8.5knop. (Avhengig av skroglengde mm) Men ikke nødvendigvis dobbling av forbruk i liter pr nm.

Så kan nesten garantere deg at det blir en vesentlig forskjell med en økning fra 7 til 10knop med en halvplaner, bare se på hekkbølgene dine, så ser du hvilke krefter som må i sving for å øke farten over 8knop.

Det finnes målere osv å få kjøpt på ebay osv, men blir litt mekk.

Redigert av Førstefender (see edit history)

@Kweelhouse, jeg fant noen gamle notater i båten nå.

1000 o/min = 6,6 l/ t

2000 = 14,3

2500 = 18,7

3000 = 22,6

3500 = 27,9

3650 = 28,8

Dette er skrevet med skrivemaskin, så det er sikkert 40 år gammelt nå. Fra da båten var ny. Oppgitt knop ved forskjellige o/ min stemmer ikke. 

@Bårdp, ja. Disse er gammeldagse dieselmotorer. Tørste, så jeg ligger stort sett på ca 2600. Da graver ikke båten så mye sjø og jeg innbiller meg at den bruker energien best mtp liter/ nm. 

Fremdeles ca 2,5 liter / nm. Ligger i ca 8 knop ved 2600. 

Ideelt skulle jeg gjerne hatt en moderne diesel som veier halvparten og yter nesten dobbelt, samt bruker mye mindre diesel og bråker mye mindre. Men jeg har ikke 200000 å putte i båten nå. Kommer et godt stykke med 200000 I diesel også... ?

25 minutes ago, Grand Banks jr said:

@Bårdp, ja. Disse er gammeldagse dieselmotorer. Tørste, så jeg ligger stort sett på ca 2600. Da graver ikke båten så mye sjø og jeg innbiller meg at den bruker energien best mtp liter/ nm. 

Ideelt skulle jeg gjerne hatt en moderne diesel som veier halvparten og yter nesten dobbelt, samt bruker mye mindre diesel og bråker mye mindre. Men jeg har ikke 200000 å putte i båten nå. Kommer et godt stykke med 200000 I diesel også... ?

Det var da voldsomt til forbruk, skulle tro at båten din gled lettere i vannet en ei snekke. Ser de veier det samme.

Related image

18 minutes ago, Grand Banks jr said:

Du kunne kanskje spart forbruk på vekta, men moderene diesel`er bruker minimalt mindre ved samme effektuttak..

2,5liter pr nm er jo litt, tipper du er nede i rundt 1liter pr nm ved 6knop.

Jeg bruker rundt 3-3,5liter pr nm i 24 knop, men da er time forbruket ca 80liter ;) 

19 minutes ago, Førstefender said:

Du kunne kanskje spart forbruk på vekta, men moderene diesel`er bruker minimalt mindre ved samme effektuttak..

2,5liter pr nm er jo litt, tipper du er nede i rundt 1liter pr nm ved 6knop.

Jeg bruker rundt 3-3,5liter pr nm i 24 knop, men da er time forbruket ca 80liter ;) 

Jeg var egentlig ikke helt enig med deg, helt til jeg sammenlignet TMD40A(124hk) med en Yanmar 4JH3-DTE(125hk) så skiller det faktisk bare 3 liter i timen på fullt.

Vektforskjellen er 200kg...... 

@Førstefender, synes ikke det er ille med en V42. Jeg vokste opp med én Concorde 9000 med 245 hk Iveco, og den drakk 50 liter i timen i ca 16 knop hvis jeg ikke husker feil.

Trodde de nye diselene brukte vesentlig mindre. Uansett ville det nok gått mindre hvis jeg kunne lagt båten i 14-15 knop, for da slipper den vannet bedre.

Men jeg tusler mye rundt i 5-7 knop. Er bare på litt åpne strekk at jeg drar på litt, og de har vi ikke så mange av her.

Motorene bruker et sted mellom 0,15- og 0,2 liter pr time pr hk. Uintelligente forkammermotorer uten turbo kommer dårligst ut. Hulda ligger i feil ende. Hulda kan sammenlignes med en snekke på 17 tonn. Når det går pent for seg, 5 knop, 5 liter i timen. Altså 1 liter pr. nm. Og da tar jeg ut mellom 10- og 14 hk av motoren. Dette er universelle tall. Det er rett og slett en energibetraktning. Selv de mest moderne supermotorer må følge disse lovene. Så hvis liten forskjell i forbruk forbauser,  så er det nok uansett slik det er. Vekt og skrogform med hastighet teller mest.

On 7/22/2019 at 10:09 AM, Grand Banks jr said:

20 hours ago, Førstefender said:

Tommelfinger regelen for mange båttyper er dobbling av forbruket pr time i fartsøkning fra 6.5knop til 8.5knop. (Avhengig av skroglengde mm) Men ikke nødvendigvis dobbling av forbruk i liter pr nm.

Interessant og aktuelt tema i disse dager. Mye tro ute å går ang forbruk.  Det gjelder å vite om målet er å spare på dråpene.   

Kan gi et eksempel fra egen båt, en trawler med semi depl skrog, på ca 37 fot og 12 tonn med 230 hk Cummins CR motor med forbruksmåler.  

5,0 knop, ca 4 l/t

6,7 knop, ca 6,7 l/t (vanlig cruisingfart)

7,5 knop, ca 12 l/t

8,5 knop, ca 27 l/t

9,8 knop, ca 44 l/t (WOT).  

Jeg får altså en nær dobling av forbruk på 0,7 kn økning fra 6,7 til 7,5 kn. Ser noenlunde det samme på andre båter jeg jeg har kjørt hvor 1 - 1,5 knop økning fra optimal skrogfart kan gi en dobling av forbruket.  

Man ser det tydelig på bølgene man lager også. 6,7 kn gir ca 0,3mm slake bølger, mens 7,5 kn gir krapp sjø på ca 0,5m. Kommer aldri i plan, så lite å vinne på å øke farten bortsett fra litt bedre komfort i sjøgang.  

Mange med større båter kjører ofte «sakte» i god tro for å spare fuel i dag.  Mange av de hadde helt klart hatt nytte av forbruksmåler da det ofte går litt for fort i forhold til skrogfart.

Skal man tenke drivstofføkonomi på motorbåt tipper jeg  (litt ut fra erfaring også) en typisk 30 foter dobler på mellom 6 og 7 , og en typisk 40 foter på 7 til 8,5 kn.  

Gjelder å se på hekksjøen om man ikke har eller vil koste på seg en måler. Vann er tungt.  

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...