Bårdp Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Jeg monterte en slik Floscan forbruksmåler i den forrige båten jeg hadde en Bavaria 40 ac seilbåt med en Volvo D2 55 motor i. På det instrumentet koblet jeg også til GPS og kunne da avlese forbruket direkte i l/nm i tillegg til l/t. Om jeg gikk med 6 kn brukte jeg 3 l/t, 0,5 l/nm. Med 7 kn 5 l/t, 0,71 l/nm. Med 8 kn 9 l/t 1,25 l/nm. Med 8,7 kn 15 l/t 1,72 l/nm. Full gass. Hadde stor nytte av dette Floscan forbruksmålersystemet særlig var det morsomt å følge med forbruket når jeg motorseilte. Da kunne jeg se hvor mye jeg kjente på å bruke seilene i tillegg til motoren når det ikke var slike forhold at jeg oppnådde ønsket fart men kun seilene. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 (redigert) @sap_2000, veldig interessant. Formålet er å finne økonomifart og "høy økonomifart". I følge notatene som jeg fant i båten min bruker den minst diesel per nm ved ca 3000 o/min. Da 1,61 l/nm. Hvilket er belaget på "jugeknop". Ikke den farten jeg måler med GPS i alle fall. Kanskje det hadde stemt med tomme tanker, tom båt og alt strøkent. Men det er ikke sannheten. Når jeg fører båten i slikt vær som i går (Fevik - Grimstad) med svalpete sjø, dønninger og diverse hekkbølger så må jeg opp i ca 8 knop for å unngå for mye sprut på dekk. I 11 knop er båten helt tørr. Så det er mer komforten enn hasten som får meg til å gasse på. En av mine favorittbåter slikt sett er Nordhavn, med sin gyro. Tusle i 7 knop med gyro høres deilig ut... @Bårdp, det høres riktig ut. Virker som om logaritmisk graf er nærmere sannheten enn lineær i alle fall. Jeg kan ikke så mye om hydrodynamikk, men luftmotstanden er jo ganske slik. Bare å se på forbruket på en elbil i 30, 50, 70 og 100 km/t. Øker vesentlig. Redigert 24.Juli.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ulyden Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 De aller fleste nye dieselmotorer ligger på 220 til 240gram PR kWh. Store motorer minst. Har ikke sett at dette har forandret seg mye etter at direkteinnsprøytede motorer kom. Selv motorer fra 80 tallet lå på dette når de var ny. Drivstoff besparelse ved å kjøpe ny motor er ofte marginal. Største besparelse ligger ofte i at man kjøper en motor som er kraftigere og kan ligge på et gunstigere belastningspunkt på den nye. Så litt på forbruk på 31 motoren kontra D3. Kun 1-2% forskjell på fullt. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Joda men 31 motoren er direkteinnsprøytet i motsetning til 40 motoren som er en forkammermotor. Det er stor forskjell på effektiviteten fra 40 motoren til 41 motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.