Jump to content

Uttern D51, skruen til feste av stangen til kalesjen brakk.

peterka

Recommended Posts

ToreKn skrev for 3 timer siden:

Synes det ser ut som 1/4“ UNC gjenger. 

Enig :yesnod:  1/4" UNC er i utgangspunktet 6,35mm, men ofte er diameter noe mindre enn nominelt. Stigningen avgjør det. Men ut fra bildet tror jeg at jeg kan si med 99% sikkhet at dette er UNC. Den har grovere stigning enn M6.

peterka skrev for 1 time siden:

... korleis finner eg stigningen?

Med et gjengelære. Men med litt godt øyemål går det også med skyvelære. Still inn skyvelret på 1/2 tomme (12,7mm) og hold kjefteneover over gjengetoppene. Så skyver du sammen skyvelæret mens du teller gjenger. Tallet du får ganger du med fire.

peterka skrev 42 minutter siden:

viss eg bryter på med ein M6 skruenkva skjer da?

Da skjærer gjengene seg. Et bedre alternativ er å dra gjennom en M6 gjengetapp først. Men det vil gi dårlig holdfasthet. Som andre nevner over er det mulig å få tak i en 1/4" skrue. Løsningen med å bore opp til M8 blir enda bedre om du har plass. Gjengebor for M8 er 6,8mm, men 7 går også fint. 

Komodo skrev for 16 timer siden:

Med et gjengelære. Men med litt godt øyemål går det også med skyvelære. Still inn skyvelret på 1/2 tomme (12,7mm) og hold kjefteneover over gjengetoppene. Så skyver du sammen skyvelæret mens du teller gjenger. Tallet du får ganger du med fire.

Ganger 4 ? 

Blir det ikke ganger 2, når du måler med 1/2 tomme som utgangspunkt ? 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Jo. Skulle bare sjekke at du fulgte med her @VegJoh :blush: 

Ellers er det jo mange måter å fikse en slik skrue på. Kan jo dreie ned en M8 og gjenge opp f.eks. 

LENB skrev for 4 timer siden:

Den er i A2 kvalitet. Ikke allverden. Får du tak i A4 er det langt bedre.

Ja, men til en kalesjebøyle holder A2 lenge :thumbsup:

Komodo skrev for 1 time siden:

Jo. Skulle bare sjekke at du fulgte med her @VegJoh :blush: 

Haha, ja jeg så at du hadde tasta feil i farta.

det er jo du som har lært meg det jeg kan om gjenger, så vet at du har stålkontroll på dette :yesnod:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Komodo skrev for 2 timer siden:

Ellers er det jo mange måter å fikse en slik skrue på. Kan jo dreie ned en M8 og gjenge opp f.eks. 

Eller en kan gå til Whurt og kjøpe en  1/4" sekskantskrue og mutter lodde/lime fast mutteren hvis en kan leve med 6 kant hode og kutte vekk det som er for mye.

Mens en venter på varen fra China

https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=+1%2F4+unc&_trksid=p2484217.m4323.l4&_trkparms=5926%3AKEYWORD|5079%3A0

Produktbild Sexkantsskruv UNC 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...