TMM Startet 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2019 Hei, Er på jakt etter nytt anker til vår 27- fots cabincruiser på ca 3,5 tonn. Generelt virker det som folk er fornøyde med Bruce-kopiene, mens tilbakemeldingene på delta virker temmelig negative.. noen som har feedback på sistnevnte? Ser for meg 10 kg er rett størrelse, men Biltema har kun delta på lager. Er klar over at Rocna/Vulcan sikkert er best, men tror vi satser på en rimeligere løsning. Tips mht. kjetting og tau mottas forøvrig med takk, heller mot 5 m 8mm kjetting og 35 m tau (usikker på type). Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Det er flere tråder om det her. Stay away :) Jula og andre har også Brucekopier. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Hvorfor ikke gå for originalt Bruce? Vet om et 10 kg for salg... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
TMM Svart 22.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Fordi det mest sannsynlig befinner seg et annet sted i landet (?) og vi trenger det asap... Rolf skrev 22 minutter siden: Hvorfor ikke gå for originalt Bruce? Vet om et 10 kg for salg... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Bruce har sluttet å støpe småankere. Kopien til Biltema ser OK ut for meg. Jeg har et par 20 kg kopier fra et annet sted, også helt likt originalen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Prøvde Biltema sitt Deltaanker i fjor, totalt ubrukelig. Brucekopien er bra dersom man ankrer på leire uten for mye gress... Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Brukte Biltema sin kopi av bruceanker på 15 kg for tre-fire år siden. Litt vanskelig å få feste, men satt godt når det først fikk satt seg. Det var ikke skarpt nok i front. Brukte det som hekkanker med baug i land. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Jeg ville ikke nødvendigvis ha spart på pengene når det gjelder anker til båten. Det har blåst 12-14 idag og i sydvesten la vi til i le på Arholmen med et Rocna på 20 kg med 8mm kjetting. Som det var meldt, og som vi var klar over, dreide det så mot syd, og jeg fant ut at det ble mer sideveis bevegelse på båten akterut enn det jeg trodde mot en grunne. Men Rocnaen sitter fortsatt fast, men ikke nok til å holde båten i komfortabel distanse fra grunna. Ting ble litt verre også av at både vind og strøm tilsynelatende dro seg rundt holmen, og det virket som om vi fikk det rett i siden istedet for rett forfra som da vi la til. Har vært en ukoselig kveld. Guttungen og jeg brukte etterhvert delta ankeret på 16 kg forut. Jeg slapp det ned i jolla, samt noen meter med kjetting, hektet på en kjetting krok og festet et tau. Deretter backet guttungen jolla for full motor utover på siden ved hekken så langt jeg klarte å holde ankeret samtidig som jeg kjørte ut kjetting med fjernkontrollen. Deretter hektet jeg på 5 kg med manual vekter som jeg sendt ned tauet, før jeg dro hekken hekken ut fra grunna. Etter det ble det bedre. Nå har det løyet, og jeg tror jeg kan gå og legge meg endelig. Tauet til delta ankeret henger slapt ned. Jeg har lyst til å stramme det, men tror ikke det er lurt da det holdt båten da det sto på, og fordi jeg har ikke lyst til å få for bratt vinkel på tauet. Jeg savnet et ekstra anker i båten idag. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Rolf Svart 23.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2019 TMM skrev for 3 timer siden: Fordi det mest sannsynlig befinner seg et annet sted i landet (?) og vi trenger det asap... Hehe, Bodø og Kristiansand er definitivt ikke samme sted i landet nei... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
EiSvIn Svart 23.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2019 Er det ikke bare å kjøpe et og prøve selv? Det er jo ikke snakk om mange pengene for et slikt anker. Så får du testet det for dine bunnforhold der du skal ligge. Om du ikke er fornøyd så har du et reserveanker som kan legges ut når meteorologene varsler gruff. Hvilket anker som er "best" er jo bare avhengig av hvilken test du leser. Er det drittforhold så er det ikke noe som holder, bortsett fra "mer". Har selv 2 x Bruce 15 kg om bord, med 5 meter kjetting og tau. I tillegg har jeg en daumann på 10-15 kg som jeg kan henge på. I de leirebunnsforholdene jeg har seilt i så langt har den største utfordringen vært å få det opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 23.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2019 Det er vel flere en biltema som selger Bruce kopier...sjekk båtforettninger... Sitér dette innlegget Link to post
TMM Svart 23.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2019 Joda kan alltids teste, det er vel for det meste snakk om sandbunn der delta muligens funker bra.. men hadde vært kjekt å ha et som også trolig funker som nødanker og kan gripe fast i annet. Dennrick, håper det ble litt søvn og at dere våknet i samme kommune :) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 23.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2019 Alt vel-våknet til blikk still vann, sol og på samme sted☀️? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Euklid Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Hadde et par netter på svai i en relativt populær bukt i Sverige nå nettopp, ispedd en del vind i perioder. Mye fjonge båter med kjipe ankre, som brukte mange forsøk på å få feste. Et godt anker hadde nok i alle disse tilfellene kostet mindre enn 1% av båtens verdi – jeg klarer ikke med all mulig velvilje på plass skjønne at det er her det skal spares. Ellers synes jeg 5+35 meter høres litt snaut ut, med mindre det er alltid vil være grunt der dere ankrer. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Heilt enig Euklid. Eg kan heller ikkje begripe eller skjønne at folk ikkje vil bruke pittelitt penger på eit skikkelig anker. Ein ting er all verdien på enden av kjettingen, for å ikkje snakke om folka ombord. Den andre tingen er at når dei dregger, så er potensialet stort for at dei også ødelegger for andre som også ligger til anker. Når eg ligger til anker, og ser andre som ankrer, følger eg godt med på type anker og korleis dei ankrer. Om dei ikkje ankrer fornuftig så flytter eg meg om det skulle komme litt vind, så slepper eg å få min tur ødelagt av andre. Men det skal også seiast at ein kan ankre med eit bruce eller andre gamle anker. Men då må ein veta litt kva ein gjer, slik at det setter seg. Det er viktig at folk ikkje berre hiver desse uti og trur at dei sitter. Var ikkje meininga og ver uhøflig i tråden din TMM. Eg hadde berre ein del frustrasjon innestengt over lang tid, hehe. Men når du trenger anker asap, så skjønner eg jo at du tar det beste og nermasta av anker. Så kan ein heller bestille eit skikkelig som ligger og venter til ein kjem "heim igjen". Ja bruk tyngst mulig vekt i form av kjetting nede med ankeret. Du skriver ikkje om du har winch eller drar for hand. Om ein drar for hand er det vel kansje vela tungt med mykkje stor kjetting. Men 5m er minimum. Og bruk også ein god dødmann. Når det gjelder tau, ville eg brukt nylon tau. Dette er sterkt, tåler ein del gnag da det er veldig glatt, pluss at det er veldig god strekk i det. Ellers står det ein del fint om ankring i denne: https://www.wikihow.com/Anchor-a-Boat Eg har desverre ingen erfaring med "delta" ankeret til Biltema. Men håper du finner ein god løysing. Ha ein fin ferie. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Euklid Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 1 hour ago, Steini said: Om ein drar for hand er det vel kansje vela tungt med mykkje stor kjetting. Men 5m er minimum. Med anker og kjetting i denne størrelsen går det greit å trekke kjetting og anker for hånd inntil ca 15 meter dybde. Stort dypere blir litt ugreit – men da er det gjerne for dypt til at en har nok kjetting uansett. ... men tror ikke du skal prøve å trekke opp kjettingen på Nauticaten deres for hånd. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 (redigert) Jeg likte tipset til EiSvin over om «mer». Jeg tok også en jolletur rundt på holmen igår og tittet litt, og fant litt inspirasjon. Mange hadde flere anker ute i ulike vinkler. Endte med at jeg tok scooteren inn til Seasea i Strömstad siden vinden skulle pendle mellom SV og S og SØ (7-8) på kvelden og natten (rett i skutesiden mot overfornevnte grunne). Jeg ville ikke ha en ny kjip kveld med «luring». Kjøpte 15kg Bruce kopi, 3m kjetting, og 40m blytau. Fordelen med tauet er jo at det er lett å få langt ut med jolla. Kunne jo ha flyttet oss, men er sammen med et par andre båter. Vi gliste heller litt av at jeg brukte 24 timer på å fortøye før jeg var fornøyd? Redigert 24.Juli.2019 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
TMM Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Takker for innspill folkens. Steini, valget av «billiganker» skyldes både behov og ønske om rask tilgjengelighet. Det er stort sett snakk om ankring ved øde strender/bukter på relativt grunt vann, ikke ved travle «campingholmer» sørpå.. og det skal trekkes opp for hånd ja :) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Har 15 kg litt grovt tilhøggd Bruce-kopi m. 8m grov kjetting og Ankarolina på hekken. Som andre skriver sliter Bruce med sjøgress, men ellers funker det greit til mitt feriebruk, så på billigfronten vil jeg si Bruce-kopi er greit nok. Når det først sitter så sitter det, selv om jeg nok ville hatt kun kjetting i kuling. MEN; titter man litt på YouTube på praktiske tester ser det ut som de syrefaste Bruce-variantene setter seg raskere, så det kan jo være noe å tenke på. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Jeg har ikke prøvd kopien, men det orginale Delta-ankeret er et meget godt anker, har selv veldig gode erfaringer med det. Diverse tester viser at det er bedre enn Bruce men ikke så godt som Spade eller Rocna, men nå skal man ta disse testene med en klype salt. Uansett ser jo kopien relativt lik ut som orginalen, og jeg tipper du får et helt greit anker. Men som alltid med ankring: jo tyngre ankrer jo bedre, og jo mer kjetting (eller tau) du legger ut jo bedre. 3x dybden er absolutt minimum, du bør legge mer om det er plass. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.