jørn Startet 22.Juli.2019 Del på Facebook Startet 22.Juli.2019 Hei På nybåten er det vinsj akter med kjetting og ikke frifall. Jeg har alltid hatt tau og med fritfall. Slik jeg gjorde før var da å slippe ankeret 2-3båtlengder fra holmen, la båten drive inn og fortøye og stramme ankerlina. Hvordan er det enklest uten frittfall? Hvordan vet jeg om ankeret i det heletatt har nådd bunnen og hvor mye kjetting jeg har lagt ut? Klar over at man kan montere kjettingteller, men det blir ikke i år. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 22.Juli.2019 Del på Facebook Svart 22.Juli.2019 Kan du ikke merke kjettingen, så vet du hvor mye du slipper? Finnes egne plastdingser for formålet, ellers fungerer strips en god stund. Kan i tillegg være greit å time dette med stoppeklokke en gang du kjører ut kjettingen, så vet du omtrent hva du har å forholde deg til. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 22.Juli.2019 Del på Facebook Svart 22.Juli.2019 Jeg teller antall meter jeg slipper ut. 20m = 20 sek. Noen stopper automatisk etter 20m kjetting. Se i manualen for din winch. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
NilsPils Svart 23.Juli.2019 Del på Facebook Svart 23.Juli.2019 (redigert) Jeg ser på klokka da jeg vet hvor mye som går ut pr minutt. Det vil du normalt finne i manualen for ankervinsjen din. Slipper vanligvis ut litt mer enn nødvendig og strammer inn når jeg nærmer meg holmen. Jeg har også merker på kjettingen, men det er mest for å kunne sjekke når hele lengden snart er ute. Da ankeret når bunnen fortere i fritt fall bør du nok starte med å sette ankeret litt tideliger enn du er vant til, avhengig av dybden og farten på båten. Det finnes også fjernkontroller som slipper ut et visst antall sekunder per trykk. Jeg har også en sånn, men den virker desverre bare av og til . . Redigert 23.Juli.2019 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
jørn Svart 23.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2019 Takk for mange gode tips :) Jeg tenker jeg merker for hver 5meter, og prøver meg litt frem. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 23.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2019 Bruker folket å avlaste vinsjen med eget tau? Står så i veiledingen, men aldri sett noen gjøre det. Underveis har jeg alltid gjort det, men ikke når ankret ligger ute. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Juli.2019 Del på Facebook Svart 23.Juli.2019 Tror det er standard å la båten henge etter eget tau, ikke vinsjen, i hvertfall blant seilere. Vinsjen er ikke laget for å holde båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.