Jump to content

Batterikapasitet


Allan E

Recommended Posts

Jeg har 2 batterier i båten. De er på 115 Ah. Etter lading måler jeg 12,7 V og nå ønsker jeg å begynne å bruke strøm. Jeg har voltmeter på gps og ser da et når jeg setter på en forbruker synker volten fort. Litt lys og det står 12.2 på voltmeteret. Disse batteriene ble ladet / kokt i en kortere periode med 15,3 volt og jeg måtte etterfylle mer enn 2 liter vann tilsammen. Det jeg har tenkt på nå er å sette disse som en forbruksbank og installere et eget startbatteri.

Når jeg slår av forbrukeren så stiger volten sakte opp igjen.

 

Er dette normalt, eller kan det være for tynn kabel til gps?

Link to post

Jeg tror ikke lednigen til GPS er for tynn. Denne dingsen bruker ikke mye, og det den trenger for å oppfatte spenningen behøver av ledning er minimalt.

 

Har du kokt en 115 Ah slik at du må fylle på 1 liter vann, vil jeg tro at de er godt kokt. Det kan nok være at man har tatt kremen av de batteriene. Det er fornuftig å sette inn ett nytt startbatteri.

 

Hvis jeg var deg, ville jeg tatt en titt på syrevekten.

Link to post

Jeg har 2 batterier i båten. De er på 115 Ah. Etter lading måler jeg 12,7 V og nå ønsker jeg å begynne å bruke strøm. Jeg har voltmeter på gps og ser da et når jeg setter på en forbruker synker volten fort. Litt lys og det står 12.2 på voltmeteret. Disse batteriene ble ladet / kokt i en kortere periode med 15,3 volt og jeg måtte etterfylle mer enn 2 liter vann tilsammen. Det jeg har tenkt på nå er å sette disse som en forbruksbank og installere et eget startbatteri.

Når jeg slår av forbrukeren så stiger volten sakte opp igjen.

 

Er dette normalt, eller kan det være for tynn kabel til gps?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er normalt at spenningen stiger litt sakte etter at belastningen er slått av. Det beste er å måle spenningen direte på batteripolene og ikke via alskens andre tilkoblinger. Siden du lurer på om der er for tynn kabel til GPSen antar jeg at du har voltmeter i den og at det er der du har lest av de nevnte spenninger. GPSen er neppe koblet direkte til batteriet og dermed får du spenningsfall i ledningene når du slår på lys o.l. og dette spenningsfallet måler også GPSen i tillegg til den litt lavere batterispenningen........

En tomgangsspenning på 12,7 volt er veeldig lavt.

<{POST_SNAPBACK}>

Nope. 12.7 er helt normal hvilespenning for et friskt batteri, 12.75 er helt ideelt om batteriet er 100% oppladet.

 

Den delen av blyplatene som har vært tørre kan du regne med at er fortapt. En automatlader KAN hjelpe noe om du lar den stå på i en del uker.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Da var jeg tilbake etter en seiltur på fjorden her 12,7 V ved start i dag. Seilte et par timers tid og da var det 12,3-12,4 å lese på volten. Det som stod på var gps og logg. Loggen er mekanisk-elektrisk VDO og gps er simrad 32 tror jeg. Men hvorfor den skulle dette 0,3 volt kan jeg ikke forstå. Det er så mye snakk om kalibrerte voltmeter, hva da med syremålere. Er de bedre kalibrert, å måler riktig alle sammen?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...