Jump to content

Batterikapasitet


Allan E

Recommended Posts

Jeg har 2 batterier i båten. De er på 115 Ah. Etter lading måler jeg 12,7 V og nå ønsker jeg å begynne å bruke strøm. Jeg har voltmeter på gps og ser da et når jeg setter på en forbruker synker volten fort. Litt lys og det står 12.2 på voltmeteret. Disse batteriene ble ladet / kokt i en kortere periode med 15,3 volt og jeg måtte etterfylle mer enn 2 liter vann tilsammen. Det jeg har tenkt på nå er å sette disse som en forbruksbank og installere et eget startbatteri.

Når jeg slår av forbrukeren så stiger volten sakte opp igjen.

 

Er dette normalt, eller kan det være for tynn kabel til gps?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke lednigen til GPS er for tynn. Denne dingsen bruker ikke mye, og det den trenger for å oppfatte spenningen behøver av ledning er minimalt.

 

Har du kokt en 115 Ah slik at du må fylle på 1 liter vann, vil jeg tro at de er godt kokt. Det kan nok være at man har tatt kremen av de batteriene. Det er fornuftig å sette inn ett nytt startbatteri.

 

Hvis jeg var deg, ville jeg tatt en titt på syrevekten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 batterier i båten. De er på 115 Ah. Etter lading måler jeg 12,7 V og nå ønsker jeg å begynne å bruke strøm. Jeg har voltmeter på gps og ser da et når jeg setter på en forbruker synker volten fort. Litt lys og det står 12.2 på voltmeteret. Disse batteriene ble ladet / kokt i en kortere periode med 15,3 volt og jeg måtte etterfylle mer enn 2 liter vann tilsammen. Det jeg har tenkt på nå er å sette disse som en forbruksbank og installere et eget startbatteri.

Når jeg slår av forbrukeren så stiger volten sakte opp igjen.

 

Er dette normalt, eller kan det være for tynn kabel til gps?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er normalt at spenningen stiger litt sakte etter at belastningen er slått av. Det beste er å måle spenningen direte på batteripolene og ikke via alskens andre tilkoblinger. Siden du lurer på om der er for tynn kabel til GPSen antar jeg at du har voltmeter i den og at det er der du har lest av de nevnte spenninger. GPSen er neppe koblet direkte til batteriet og dermed får du spenningsfall i ledningene når du slår på lys o.l. og dette spenningsfallet måler også GPSen i tillegg til den litt lavere batterispenningen........

En tomgangsspenning på 12,7 volt er veeldig lavt.

<{POST_SNAPBACK}>

Nope. 12.7 er helt normal hvilespenning for et friskt batteri, 12.75 er helt ideelt om batteriet er 100% oppladet.

 

Den delen av blyplatene som har vært tørre kan du regne med at er fortapt. En automatlader KAN hjelpe noe om du lar den stå på i en del uker.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Da var jeg tilbake etter en seiltur på fjorden her 12,7 V ved start i dag. Seilte et par timers tid og da var det 12,3-12,4 å lese på volten. Det som stod på var gps og logg. Loggen er mekanisk-elektrisk VDO og gps er simrad 32 tror jeg. Men hvorfor den skulle dette 0,3 volt kan jeg ikke forstå. Det er så mye snakk om kalibrerte voltmeter, hva da med syremålere. Er de bedre kalibrert, å måler riktig alle sammen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...