Jump to content

Power trim på DPH drev stopper ikke når jeg vil at den skal


ORK

Recommended Posts

Hei

Har en Volvo Penta D4 med DPH drev, når jeg kjører drevet opp stopper det på 7 og ned stopper det på -5, det stopper ikke der jeg selv ønsker feks på 0, pumpa henger seg opp på en måte, er det noen som har noen tips til hva denne feilen kan være, det er nok olje på tanken, jeg lurer på om det kan være tilt bryteren, men har ikke hatt tid til å sjekke dette enda da jeg ikke er hjemme.

MVH

ORK

Link to post
  • 2 år senere...

Jeg antar dette er løst, men for fremtidige lesere vil jeg anta at det skyldes gamle releer ved hydraulikkpumpen. Der står det to stk. Inne i relet er det en liten fjær som drar bryteren tilbake når styringsstrømmen går av. Om fjæren er sliten eller røket kan bryteren bli hengende på. I fart vil vibrasjoner påvirke relet slik at adferden blir annerledes. Relene er vel såkalt vekslingsrele og kan kjøpes rimelig mange steder. Du kan også kjøpe de dyrt fra VP

Link to post

Legger også til i denne tråden en utfordring jeg fikk med power trim nå i sesongstart. Power trim fungerte begge drev ca en uke etter sjøsetting. Så ville bb drev kun trimme innover. Jeg feilsøkte ved å bytte om deler mellom bb og sb. Viste seg at det var korrosjon inne i selve trimbryteren. Denne er nok ikke lagd for å tas fra hverandre, men det var mulig å demontere denne, rense/pusse og sette sammen igjen. Var ikke store jobben. Utfordringen var hodebryet med å avdekke feil. Det sparte ‘nededager’ og ca 2000kr

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...