ORK Startet 23.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2019 Hei Har en Volvo Penta D4 med DPH drev, når jeg kjører drevet opp stopper det på 7 og ned stopper det på -5, det stopper ikke der jeg selv ønsker feks på 0, pumpa henger seg opp på en måte, er det noen som har noen tips til hva denne feilen kan være, det er nok olje på tanken, jeg lurer på om det kan være tilt bryteren, men har ikke hatt tid til å sjekke dette enda da jeg ikke er hjemme. MVH ORK Link to post
Bårdp Svart 23.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2019 Om pumpa går en stund etter at du har sluppet knappen kunne en jo tenke seg at det er releene som begynner å bli brent men rart det skulle skje både opp og ned samtidig. Om derimot verdien på indikatoren hopper nærmest direkte fra -5 til 7 er det vel posisjonsgiveren som fusker. Link to post
ORK Svart 23.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2019 Den hopper ikke fra -5 til 7, den teller greit opp og ned, om motoren ikke går fungerer det fint de fleste gangene jeg prøver, men tuller mye ved kjøring Link to post
Sjøbliss Svart 23.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2019 Flytter den seg av seg selv under gange eller står den stabilt om du har fått stoppet den ved 0? Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Gabi Svart 23.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2019 Du kan jo, for sjekkens skyld, å ta en kalibrering av drevet. Sålenge du ikke har fått en alarm på et eller annet så kan det være verdt et forsøk. Mine 2 D6-310 kommer ut av synk et par ganger i sesongen og må kalibreres.men ikke slik som dine men varierer i verdi. Link to post
ORK Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Drevet holder seg i ro ved kjøring, får bare ikke stoppet det der jeg vil. Har ikke hatt noen alarm heller, men mulig jeg kan fikse dette ved kalibrering, jeg får ta en grundig sjekk når jeg er hjemme igjen om en ukes tid, takk for tilbakemeldinger alle mann. Link to post
Ar83 Svart 31.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2022 Jeg antar dette er løst, men for fremtidige lesere vil jeg anta at det skyldes gamle releer ved hydraulikkpumpen. Der står det to stk. Inne i relet er det en liten fjær som drar bryteren tilbake når styringsstrømmen går av. Om fjæren er sliten eller røket kan bryteren bli hengende på. I fart vil vibrasjoner påvirke relet slik at adferden blir annerledes. Relene er vel såkalt vekslingsrele og kan kjøpes rimelig mange steder. Du kan også kjøpe de dyrt fra VP Link to post
Ar83 Svart 3.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2022 Legger også til i denne tråden en utfordring jeg fikk med power trim nå i sesongstart. Power trim fungerte begge drev ca en uke etter sjøsetting. Så ville bb drev kun trimme innover. Jeg feilsøkte ved å bytte om deler mellom bb og sb. Viste seg at det var korrosjon inne i selve trimbryteren. Denne er nok ikke lagd for å tas fra hverandre, men det var mulig å demontere denne, rense/pusse og sette sammen igjen. Var ikke store jobben. Utfordringen var hodebryet med å avdekke feil. Det sparte ‘nededager’ og ca 2000kr Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn