Jump to content

Sabb 10hk - Sylindertopp og stempelringer


Walter_S

Recommended Posts

Walter_S: Glimrende beskrivelse med gode bilder. Gratulerer med vel utført jobb :cheers:

Må si Sabben ser veldig enkel ut i konstruksjon.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er jo veldig oversiktlig med bare en sylinder men nå skal jeg røpe en godt bevart hemmelighet: Andre konvensjonelle dieselmotorer som VP, Perkins, Yanmar +++ er ikke mer komplisert, der er bare flere komponenter, gang det meste med antall sylindre.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

....Enkel sak, men for en lyd da mann

Ja, lyden til en SABB er noe spesiellt! Jeg kaller den for "Lyden av Norge"!! :wink:

 

Hvis noen er interessert så har jeg en liten lydfil på 63 kb - <<Sabb G-modell.wav>> som kan sendes per e-post. Høyr på Sabb'en sin song........dunk-dunk-dunk

 

Send meg din e-post adresse, så sender jeg lydfilen tilbake! :yesnod:

 

Litt synd at det ikke går an å legge ut lydfiler på baatplassen.no

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Andre konvensjonelle dieselmotorer som VP, Perkins, Yanmar +++ er ikke mer komplisert, der er bare flere komponenter, gang det meste med antall sylindre.

Hei SveinHa,

 

jo, jeg kan være delvis enig. Men noe av det som skiller SABBen fra andre motorer er at man har lagt vekt på å gjøre ting bastant, tilkommelig, passende for fiskere med "spett og slegge". Samtidig er Sabben velsignet fri for "dill-dall" som enkelt andre henger på sine motorer for å kunne skryte av "årets nyhet" og alle andre "nyutviklinger" som i realiteten er bare "innviklinger" - og unødvendige feilkilder.

 

SABB'en er motorutgaven av den personifiserte vestlendingen: enkel, robust, seig og pålitelig, men kan til sine tider være noe støyende. At noen også øker forbruket av flytende stoff kan ha sammenheng med slitasje, men dette problemet kan ofte unngås med en regelmessig livsførsel og ellers godt stell. :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

SABB'en er motorutgaven av den personifiserte vestlendingen: enkel, robust, seig og pålitelig, men kan til sine tider være noe støyende. At noen også øker forbruket av flytende stoff kan ha sammenheng med slitasje, men dette problemet kan ofte unngås med en regelmessig livsførsel og ellers godt stell.  :wink:  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Veldig godt sagt!!! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

jo, jeg kan være delvis enig.

<{POST_SNAPBACK}>

Joda, jeg er enig med deg også, Poseidon. Det jeg prøver å få frem er at de som har normalt antall tommeltotter og manglende hjernemasse ikke kompensert med muskler klarer det meste på en hvilken som helst motor. Vha. verkstedsmanualen kan en lære ganske så mye om egen motor og det kan en spare enorme summer på den dagen noe virkelig går galt. Bruk tid og tenk deg om underveis så går det som regel rimelig bra.

 

Det som er avansert teknologi (også delvis i en Sabb) går mer på materialvalg, toleranser og slikt som vi hobbyskruere normalt ikke trenger å tenke så mye på.

 

Der er jo mange vandrehistorier fra semidieselens tid der en har brukt en ullvott til rammelager, brukket sylinderfeste erstattet av avstempling mot maskinromstak o.l. Dette er helt klart ting som ikke går i en moderne diesel og Sabben er vel i en mellmklasse her.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ja, lyden til en SABB er noe spesiellt! Jeg kaller den for "Lyden av Norge"!!  :wink:

 

Hvis noen er interessert så har jeg en liten lydfil på 63 kb - <<Sabb G-modell.wav>> som kan sendes per e-post. Høyr på Sabb'en sin song........dunk-dunk-dunk

 

Send meg din e-post adresse, så sender jeg lydfilen tilbake!  :yesnod:

 

Litt synd at det ikke går an å legge ut lydfiler på baatplassen.no

<{POST_SNAPBACK}>

Hei !

 

Jeg har også en sjark med denne 10Hk Sabb'en, så det har vært artig å følge med dine detaljerte rep.erfaringer. ( Den er ferskvannskjølt og har fungert uten problemer av noe slag siden den ble anskaffet i -79, - kun med oljeskift og annet vanlig stell)

 

Regner med at din Sabb også går som en drøm nå, og at du er fornøyd med konverteringen til ferskvannkjøling ?

 

Har en kamerat som har sjøvannskjølt, og som har vegret seg for å bygge den om etter alle år med saltvann, da noen hevder at det kan oppstå mere tæring/ andre problemstillinger når den plutselig skal gå på varmere temperatur-nivå?

 

Hva er dine erfaringer og vurderinger så langt,Walter_S?

 

 

NB!

Sendte for noen dager siden en IM til deg, ang. den lydfilen med Sabb-lyden.

Det hadde vært fint om du kunne sende den på oppgitt epost-adresse, trenger den til et bildeshow.

 

På forhånd takk!

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Ja, denne overhalingen var det koselig å følge. Det vekket gode, nostalgiske følelser fra barndommen, men er det ikke gode følelser vi lever for - og på? Jeg har selv skrudd på motorer, og bl.a. gjort lignende jobb flere ganger da jeg var 16 år, men siden ble det mer "avanserte" motorer. Jeg har en 5-9 SABB, men den har ikke vært overhalt de siste 30 år. Det er ingen grunn til det heller. Når den er startet, går den og tøffer fra første slag. Noen stilte visst et forsiktig spørsmål angående stripene i stemplet ditt, men da tenkte de kanskje ikke på at det er stempelringene som tetter mot gasstrykket - ikke stemplet. Så lenge klaringen ikke er så stor at du får skjørtebank, er det ingen grunn til å skifte stempel. I det hele tatt så synes jeg det er alt for mye som skiftes unødvendig. Stempler, båter, biler, ektefeller....

 

Og så leste jeg et godt råd om å sørge for at ringgapene var fordelt med 120 grader. Jeg lærte som gutt at det skulle være 180 grader. Men som forsker oppdaget jeg at ringene roterer opptil 90 grader på en time. (Meget interessant metode vi brukte for å se det!). Det betyr at enkelte ganger er f.eks. tre ringer posisjonert slik at deres gap er rett over hverandre. Da kan godstemperaturen i sylinderforingen bli 60 grader høyere enn normalt i den sektoren på grunn av gjennomstrømmende gasser (men det heter ikke gjennomslag da). Disse temperaturangivelsene gjelder moderne dieselmotorer - ikke SABB.

Link to post
Share on other sites

... Noen stilte visst et forsiktig spørsmål angående stripene i stemplet ditt, men da tenkte de kanskje ikke på at det er stempelringene som tetter mot gasstrykket - ikke stemplet. Så lenge klaringen ikke er så stor at du får skjørtebank, er det ingen grunn til å skifte stempel. I det hele tatt så synes jeg det er alt for mye som skiftes unødvendig. Stempler, båter, biler, ektefeller....

 

Og så leste jeg et godt råd om å sørge for at ringgapene var fordelt med 120 grader.

<{POST_SNAPBACK}>

Merker at motoren går nå som en drøm. Det er helt topp å starte den og den slår :smash: som man skulle tro den var ny. :yesnod: Det er helt utrolig, vi (håper jeg snakker for Walter også) har fått en ny følese til motoren og tillitt. Det med ripene kan ikke ha noe å si, for kompresjonen er så bra at vi kan ikke uten videre utelukke at den er perfekt. :wink:

 

Villy var mannen som snudde og sørget for at riktig fordeling på ringgapene og det han gjorde var nesten, eller var det helt lik det motordoktoren sa?

 

Utrolig artig jobb med mye blod, svette og noe banning. :flag:

 

Jibb!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Walter!

 

Som tidligere skrevet: Alltid like imponerende å lese/se dine beskrivelser, jeg koser meg gløg ih... hver gang. Gratulerer med "ny" motor.

 

 

 

SABB'en er motorutgaven av den personifiserte vestlendingen: enkel, robust, seig og pålitelig, men kan til sine tider være noe støyende. At noen også øker forbruket av flytende stoff kan ha sammenheng med slitasje, men dette problemet kan ofte unngås med en regelmessig livsførsel og ellers godt stell.  :wink:  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

:lol::lol::lol: Denne skal jeg huske.

 

Go' helg allesammen :cheers::drink:

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...