Jump to content

VP HS1A 1,96:1 gir (KAD42), reparasjon, brukt, overhalt eller nytt?


Elwaro 9000-87

Recommended Posts

Kad 42 med stiv aksel og gir. Har et gir som trolig har lekket olje og trolig gått med for lite olje. Får giret, (driver propellen forover og bakover),  men den gir ikke framdrift på båten når turtall økes.

Noen som har erfaring med overhaling, kontra bytte. Har du kjennskap om noen som selger brukte overhalte slike gir?

Link to post

Har du sjekket at det ikke er noe mekanisk som slipper, feks om akslingen roterer i klemflensen?

 

Har du riktig oljenivå på kassa nå? Det må oljetrykk til for at clutchene skal ta tak. Har du mulighet til å montere et manometer og sjekke oljetrykket?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Sjekket klemflensen  tidligere i dag, og den virket ok, fikk ikke dratt til mer, og den satt fast.

 

Oppdage nå at det ikke var olje, så har ikke fylt opp med olje og prøvd den med påfylt olje.

Tror du de kan være håp når giret virker, selv om det er kjørt uten olje?

 

Link to post

Jeg ville i allefall prøvd. Kostet ikke noe mer enn noen liter olje. 

 

Prøv å sette et tusjmerke mot aksling og klemflens. Da ser du om noe beveger seg. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Nå har jeg ikke erfaring med akkurat dette giret, men antar det er omlag samme konstruksjon som mitt ZF80A gir. Det er vel ZF som har produsert HS1 girene også tror jeg. 

 

Om du ikke har synlig oljesøl på/under giret er oljekjøleren å mistenke. Denne kan i så fall trykktestes for å bekrefte/avkrefte. Om det er synlig oljesøl må du forsøke å tørke rent og følge med hvor det kommer olje. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Det kan også skyldes defekt demperplate. Men da må gir ut for å sjekke.

Hadde tilsvarende symptom selv, men på en annen motor/gir. I fri så alt normalt ut med riktig oljetrykk på girkasse, men når giret ble satt i for eller bakover ble motstanden for stor slik at demperplata glapp. Aksel roterte da bare sakte rundt. Oljetrykket falt også.

 

HS1 giret har vel ikke oljetrykksmåler som standard, så da blir det kanskje vanskelig å få sjekket oljetrykket. 

 

Har også hatt en TAMD31 med HS1 gir, og der var demperplate byttet en gang før jeg overtok båten.

Er det demperplata må gir demonteres for å komme til.

Link to post

Ja fylte på olje og testet. Motoren er en KAMD42. Venter på dommen denne uken, da verksted skal ta ut giret denne uken.

Giret virket fint forover og bakover og ingen ulyder, men "glipper helt når jeg passerer" ca 1200 omdrininger.

Link to post

Er du sikker på at det er giret som glipper og ikke aksling/flens?

 

Ble oljefilter også byttet?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Gearet kan nok overhalast / reparerast.

- viktig å finna folk med kompetanse / erfaring, då desse geara er ein del år gamle og treng ein del spesialverktøy.

Truleg vil ei full overhaling med bytte av lager og lamellpakke koma på 30-40.000,-

nytt tilsvarande gear kostar over 100.000,-

Eg ville ha trykktesta oljekjølaren før eg starta demontering av gearet. Denne kostar nok også nokre kroner..?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...