Jump to content

VP HS1A 1,96:1 gir (KAD42), reparasjon, brukt, overhalt eller nytt?

Elwaro 9000-87

Recommended Posts

Kad 42 med stiv aksel og gir. Har et gir som trolig har lekket olje og trolig gått med for lite olje. Får giret, (driver propellen forover og bakover),  men den gir ikke framdrift på båten når turtall økes.

Noen som har erfaring med overhaling, kontra bytte. Har du kjennskap om noen som selger brukte overhalte slike gir?

Har du sjekket at det ikke er noe mekanisk som slipper, feks om akslingen roterer i klemflensen?

Har du riktig oljenivå på kassa nå? Det må oljetrykk til for at clutchene skal ta tak. Har du mulighet til å montere et manometer og sjekke oljetrykket?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Sjekket klemflensen  tidligere i dag, og den virket ok, fikk ikke dratt til mer, og den satt fast.

Oppdage nå at det ikke var olje, så har ikke fylt opp med olje og prøvd den med påfylt olje.

Tror du de kan være håp når giret virker, selv om det er kjørt uten olje?

Jeg ville i allefall prøvd. Kostet ikke noe mer enn noen liter olje. 

Prøv å sette et tusjmerke mot aksling og klemflens. Da ser du om noe beveger seg. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Nå har jeg ikke erfaring med akkurat dette giret, men antar det er omlag samme konstruksjon som mitt ZF80A gir. Det er vel ZF som har produsert HS1 girene også tror jeg. 

Om du ikke har synlig oljesøl på/under giret er oljekjøleren å mistenke. Denne kan i så fall trykktestes for å bekrefte/avkrefte. Om det er synlig oljesøl må du forsøke å tørke rent og følge med hvor det kommer olje. 

Det kan også skyldes defekt demperplate. Men da må gir ut for å sjekke.

Hadde tilsvarende symptom selv, men på en annen motor/gir. I fri så alt normalt ut med riktig oljetrykk på girkasse, men når giret ble satt i for eller bakover ble motstanden for stor slik at demperplata glapp. Aksel roterte da bare sakte rundt. Oljetrykket falt også.

HS1 giret har vel ikke oljetrykksmåler som standard, så da blir det kanskje vanskelig å få sjekket oljetrykket. 

Har også hatt en TAMD31 med HS1 gir, og der var demperplate byttet en gang før jeg overtok båten.

Er det demperplata må gir demonteres for å komme til.

Gearet kan nok overhalast / reparerast.

- viktig å finna folk med kompetanse / erfaring, då desse geara er ein del år gamle og treng ein del spesialverktøy.

Truleg vil ei full overhaling med bytte av lager og lamellpakke koma på 30-40.000,-

nytt tilsvarande gear kostar over 100.000,-

Eg ville ha trykktesta oljekjølaren før eg starta demontering av gearet. Denne kostar nok også nokre kroner..?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...