Jump to content

Mercruiser d183 får ikke turtall på motor i gir

Elmann

Recommended Posts

Hei, etter å ha byttet den ene toppen på min Mercruiser D183 får eg ikkje motoren over 1800 omdreininger i gir. Den går fint visst eg har den i fri. Båten har lagt på sjøen i 1 år pga toppen ble ødelagt så er ikkje sikkert det har nåke sammenheng med topp byttet mitt.. Kommer forøvrig litt svart røyk visst eg prøver å gi meir gass og den ikkje går fortere enn 1800 rpm

Elmann skrev 1 minutt siden:

Groe er det nok godt med men da kommer den fortsatt opp i fart, bare ikkje like raskt. Eg kommer knapt opp i 7 knop og skal klare opp i 25

Stemmer ikke med min erfaring. Med mye groe får du verken fart eller turtall.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Skipp-r-en skrev 1 time siden:

Har den ligget på tomgang lenger enn 15 minutter sammenhengende?

Ja 

index skrev 1 time siden:

Stemmer ikke med min erfaring. Med mye groe får du verken fart eller turtall.

Hadde lignende i fjor, da hadde også båten lagt 1 år. Men når eg fekk orden på den igjen så kom den seg opp i fart til slutt, tok bare lang tid. 

Førstefender skrev On 24.7.2019 at 19.31:

Haug med plannende båter som er grodd som ikke kommer i plan mot slutten av sesongen. Ville tatt den opp og en kjapp høytrykkspyling før jeg hadde begynt å skru på noe som kanskje er i orden!

Har allerede sagt at det ikke er groe som er problemet.. Det er motoren 

Ok, hadde tidligere planende 35foter med 500hk som klarte knapt 12knop pga ligget ubrukt i 4-5mnd.. topphastighet var normalt 37knop. Så ikke spes grodd ut heller, men slim og noe gro naturligvis.

Siden det er svartrøyk får den nok diesel, da ville jeg sett på luft siden, siden du mener turbo er i orden, er det litt vanskelig å se hvor du kan begynne lete.. 

Rusning i fri sier svært lite, de vil den klare uansett med liten dieselmengde eller dårlig lufttilgang.

Førstefender skrev for 1 time siden:

Ok, hadde tidligere planende 35foter med 500hk som klarte knapt 12knop pga ligget ubrukt i 4-5mnd.. topphastighet var normalt 37knop. Så ikke spes grodd ut heller, men slim og noe gro naturligvis.

Siden det er svartrøyk får den nok diesel, da ville jeg sett på luft siden, siden du mener turbo er i orden, er det litt vanskelig å se hvor du kan begynne lete.. 

Rusning i fri sier svært lite, de vil den klare uansett med liten dieselmengde eller dårlig lufttilgang.

Nå sjekka eg turboen igjen og den står pinn.. Klarer ikkje rikke på den for hånd

asunde skrev On 26.7.2019 at 22.24:

Da sitter den på ekssosiden.

Ta av eksosbendet slik at du kommer til skovelen og prøv å fjerne koks forsiktig uten å skade skovelen.

Måtte gjøre det hver vår på min bmw samme motor som din

Standar symtom ved svart røyk over 1900 omdreininger.

Klarte å løsne turbinhjulet og såg da med motoren i gang at den gjekk fint rundt så tok ein tur. Holdt ikkje så lenge så må nok av med eksosbendet ja..

asunde skrev On 26.7.2019 at 22.24:

Da sitter den på ekssosiden.

Ta av eksosbendet slik at du kommer til skovelen og prøv å fjerne koks forsiktig uten å skade skovelen.

Måtte gjøre det hver vår på min bmw samme motor som din

Standar symtom ved svart røyk over 1900 omdreininger.

Er det alt dette dritet du vil eg skal ta vekk? Isåfall, kordan? 

IMG_20190803_131500.jpg

asunde skrev for 22 timer siden:

Antar dette er eksosen ut av båten. Ser vann og et spjell. Spjellet er muligens for å hindre vann å komme inn i turbo? Sikkert normalt men ville sjekket at spjellet ikke står fast og hindrer eksos ut. Jeg hadde bmw drev på min så ikke likt.

Ja stemmer, er eksosen. Syns bare det så ut som spjeldet var knekt i 2 men skal vel kanskje være sånn? Den bevegte seg fint vertfall. Og turboen spinner greit no, men har ikkje vært ute å testet enda. 

• 2 uker senere...
Elmann skrev On 3.8.2019 at 13.32:

Er det alt dette dritet du vil eg skal ta vekk? Isåfall, kordan? 

IMG_20190803_131500.jpg

Når jeg så kommentaren din over bildet ditt så slo det meg at det kanskje ikke var noen som hadde fortalt deg at det fort vekk kan gå med noen timer hvert år til vedlikehold...

(kommentaren er ment humor-ironisk og er også litt selvironisk :sweat: )

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...