Jump to content

Fiala - Comfort 30

Fiala

Recommended Posts

Hei folkens 

Jeg har nylig kjøpt meg en Comfort 30 fra 1976. Jeg har null erfaring med seiling, båter eller livet på sjøen forøvrig, så derfor lager jeg denne tråden som jeg vil bruke til å stille dere en haug med spørsmål! 

1. Båten ligger for tiden i Risør. Og jeg skulle gjerne ha hatt noen kyndige til å se over alt som har med rigg å gjøre. Er det noen som vet om et bra sted her på Sørlandet som tilbyr slike tjenester? 

2. Fallene til hovedseil og forseil er i form av en vaiere som  går fra seilet og opp i toppen av masta, men den kommer ut som et tau i bunnen. Er dette vanlig? 
  Jeg ønsker å føre alle skjøter bakover til cockpiten og for å gjøre det må skjøtene være lengre enn de er nå. Så jeg lurer på om jeg bare kan erstatte tau og vaier med et helt nytt tau. Eller burde jeg feste       nytt  tau på vaieren inne i masta?  

01.jpg

02.jpg

Redigert av Fiala (see edit history)

Før brukte man kombinasjon wire og tau. De er spleiset sammen. Tau var ikke like strekkfast før. Moderne tau er noe helt annet. Den dagen de ryker, oppdager du det ? tauet slites der det ligger over hjulet i toppen av masten. 

Bytter du til nye fall-tau, må/ bør du også bytte hjulene i toppen av masten, da sporet har en annen form. Muligens en jobb som bør gjøres med masta nede. 

Wire/tau funker, så lenge det ikke er fare for det ryker. Sjekk at det ikke er brudd i wire kordeller i endene. Blir fort kuttskader av det. 

Generelt vil du har strekkfaste tau som fall, så du ikke må etterstramme oftere enn nødvendig. 

Skal du føre bak til cockpit må det jo byttes. Dog, det er godt mulig du får kjøpt nye tau-wire fall. Men du må nok over på svenske nettsider for å finne det. 

Så var det dette med liv og lære... 

jeg har bytta til tau hele veien, fra wire-tau. -uten å enda ha bytta hjul i masta... ?

Jeg lærer mer på 2 minutter her inne på båtplassen enn 2 timer på youtube : D

Ok. Da prøver jeg å erstatte wire-tau med et ferskt og moderne tau. 
Så hjulene i toppen av masta er ikke like de som er på bunnen? 

Hvis det har funket for deg uten å bytte hjul, så krysser jeg fingrene for at det holder på min også :P
I hvert fall til jeg finner noen som kan se over/forbedre riggen. 

Hva gjør du når du klatrer opp i masta? Bruker du en sånn sele/stol og heiser deg selv opp. Eller har du maste-trinn? 

Disse trinsene i masta trenger ikke alltids koste stort, mens et nytt fall kan bli ganske dyrt. Faren ved å beholde de gamle trinsene er at du kan gnage i stykker de nye fallene.

Rent generelt er jeg ikke sikker på om du gjør lurt i å flytte alle fall bakover. Dette baller fort på seg med avlastere, vinsjer og annen moro. Mye jobb jeg i det minste ville utsatt til du har blitt bedre kjent med båten.

Er hjulene/trinsene i toppen av masta mye smalere enn de som er på bunnen? Er det derfor de kan komme til å gnage på fallene?  

Er det da kanskje lurere å velge et litt tynnere tau?  

Jeg hadde min første "langtur" fra Oslo til Risør alene nå i juli. Turen gikk veldig greit, men jeg kom ut for litt større sjø og kraftigere vind en jeg var komfortabel med, og da var det ganske stress å ligge foran på dekk for å få ned fokken. Jeg seiler 99% av tiden alene, så derfor prioriterer jeg å legge skjøter til cockpit. Har prøvd andre båter som har dette og føler de er litt lettere/tryggere å seile.
Blokker, avlastere og vinsj er allerede bestilt = )

For å få ned forseilet (ikke rulleseil) i litt vind så må det trekkes ned, slik at du uansett må på fordekk.

Jeg løste dette ved å feste en snor i øverste seilkrok (evt i en løkke over denne). Snoren gikk da langs forseilstaget via en trinse på dekk tilbake til cockpiten.

Da kunne jeg hale ned forseilet fra cockpit. Sørget samtidig for å ha stramt skjøte og da kunne seilet ligge slik langs dekk til man kom til land eller i roligere sjø.

Redigert av Bidevind (see edit history)

Når jeg skal føre skjøtene til cockpiten så må de over eller igjennom en kant som går foran sprayhooden. Er det noen andre her inne med Comfort 30 eller andre båter som har samme problemet som kan si litt om hvordan de har løst dette? 
Jeg har sett på flere andre Comfort-båter at de fleste bare borrer hull og det er vel kanskje det enkleste og beste , men hvis man gjør det må man ikke fylle innsiden av disse hullene på noen måte så ikke regn og sjøsprut trenger inn? Og isåfall hva er best egnet til dette? Holder det å bare smøre på et lag med Tec7 eller lignende? 

Det bildet med hull og avlastere er ikke fra min båt...

03.jpg

fraFacebook.jpg

Er nok best å lage hull til fall gjennom kanten. Tipper det er satt inn et plastrør. 

Ang å ta ned forseilet, du må uansett frem å sikre det. Jeg har en strikk langs fotlisten som jeg sikrer seilet med. Så det er ulempen med å føre forseilfall til cockpit, frigjøre og løpe fort frem for å berge. 

Har du autopilot? 

23 hours ago, Fiala said:

Er hjulene/trinsene i toppen av masta mye smalere enn de som er på bunnen? Er det derfor de kan komme til å gnage på fallene?  

Er det da kanskje lurere å velge et litt tynnere tau?

Blokker, avlastere og vinsj er allerede bestilt = )

Trinsene kan nok være av samme dimensjon, men wiren har gjerne gnagd litt på trinsene. Ugreit om denne gnagingen så fører til gnaging på de nye fallene. Men mulig det ser helt ok ut, er bare å ta en titt der oppe.

Når du allerede har tatt utgiften med oppgraderingen blir dette sikkert veldig bra. Hva slags vinsjer har du kjøpt? Ville ikke bekymret meg for det lille vannet som kan komme inn i cockpit. De gangene det spruter såpass kommer det gjerne vann i cockpit også fra andre kanter.

Oppgradering av vinduene gjorde seg virkelig! Hvor fikk du tak i materialene til dette? Min har noen felt det knapt er mulig å se gjennom.

Ja, håper det. Men jeg leste i en bok at man ikke bør prøve å heise seg selv opp i masta ved å bruke wire-tau...? Det stod at skjøten mellom wire og tau var et svakt punkt. Så jeg må evt bytte det ene wire-tauet med et helt nytt tau. Og så bruke det for å komme meg opp i masta. Men må finne ut av beste måten å gjøre dette på. 
Har sett noen bruker taustige. Dette burde vel funke greit så lenge båten ligger til brygga? 

Jeg kjøpte små Anderson vinsjer. Ikke noe fancy. 
Nei, jeg tenker ikke på vannet som kommer ned i cockpiten, men jeg  tenker på "veggen" inne i hullene som jeg skal bore.
Har kjøpt noen smø plastrør på Biltema i dag som jeg tror skal løse dette.

Jeg leverte inn sprayhooden til "Industrisøm" på Stoa i Arendal. De fikst det på et par timer. 2 vinduer og en liten rift.
Jeg prøvde flere ganger å vaske/rense de gamle vinduene, men gav opp.

http://industrisom.no/

Du vet, gjennom trinsa i bunnen av masta vil det så godt som aldri være wire som løper gjennom. Derfor tenker jeg at sporet der er tilpasset til tau på feks 10 mm. 

Det vil bli mindre friksjon å føre tau i rør gjennom kanten ved sprayhood. Mindre friksjon gjør det lettere å heise seil/ trimme og faktisk også senke seil iom tauet ikke kommer i klem mellom kanten på sprayhood og kanten. Dessuten blir det ikke slitasje på gelcoat. 

Mine er ikke ført gjennom, storseilfallet må av og til ha litt hjelp for å løpe fritt over kanten. 

Det sto en gang på arbeidslista mi... 

men det var mye annet å prioritere på båten, enn dette. 

Er båten din stort sett tipp tipp ellers? 

Redigert av Eureka (see edit history)

Redigerte på forrige innlegg. 

Se på båtmodellen på  udkik.dk. Der får du opp antall meter og dimensjoner. 

Tynne tau er mindre behagelig å jobbe med enn tykkere. 

Avlasterene dine avgjør delvis tykkelsen. 

Har ikke vært oppe i masta. Men dette med bytte av trinse er en gjenganger her når det snakkes im å bytte til tau hele veien . 

Sitat

Se på båtmodellen på  udkik.dk. Der får du opp antall meter og dimensjoner. 

Takk for den!

Avlasterene jeg har bestilt kan ta ta 8-12 mm. 

Båten er langt ifra tipp topp, men alt funker. Skal poste noen flere bilder av båten etter hvert så kan dere se. 
Det er egentlig bare riggen jeg er bekymret for.  Er så mange ubesvarte spørsmål med den. Men tror jeg vil finne mange svar hvis jeg bare kommer meg opp i den. Climbing the mast to enlightenment 

• 3 uker senere...

Her er noen bilder av båten for de som er interessert i Comfort 30.
703_616960772.jpg.bf8ffbf865d1627cb627c235352f4c61.jpg703_93684833.jpg.cdfb9a966249edfe108a1fef99674086.jpg703_1851239664.jpg.73523c5c4cf7719bec76521c717aaf92.jpg703_1856131038.jpg.873a8295881f517602c437ed67dd1611.jpg

I løpet av juli fikk jeg satt på bryteblokker, et par avlastere og en vinsj, så turen tilbake til Oslo gikk mye lettere. Gøy å heise begge seil fra cockpiten. Jeg fikk også byttet ut gamle wire-tau med nye, friske tau. 
0-02-05-368562e6d05a5b57a01b2044bac8699f65aebb0e2fdc22f0d7415675727af0e3_f0e40c8c.jpg.4640408c82ba29a1c9de465d3e028315.jpg

Neste prosjekt blir å isolere båten. Planlegger å ligge i boblehavn i vinter( og kanskje bo der).
Har bestilt en rull med hvit Low-E isolasjon. Skal rive den gamle rutete..tapeten(?) og erstatte med isolasjon.

Noen som har erfaring med Low-E i båt? 

Jeg leser meg litt opp på forskjellige typer bunnstoff og lurer på hva folk her inne helst bruker. Er det stor forskjell på selvpolerende / mer porøse og de som er helt harde?   

Jeg er også ganske opptatt av miljø og har sett at man får kjøpt bunnstoff helt uten gift. 
Noen som har prøvd dette? 
NeptuneFormula.jpg.f42a4dcc399edc9b10ae620eaf1d0b68.jpg

Jeg driver aktivt med fridykking og har alltid våtdrakt, svømmeføtter og maske liggende i båten. 
Pusset av alt som hadde startet å gro under båten i sommer mens den lå på vannet. Brukte bare en liten børste. Det tok ikke mer enn 15-20 minutter. Jeg ser for meg at dette er mye bedre å gjøre regelmessig før groa rekker å sette seg. At det sparer både bunnstoffet og lommeboka.
Hvordan er det med groe på vinteren? Vil tro det er mye mindre? 

• 5 måneder senere...

Takk for det. 
Ja, jeg har isolert ferdig ca 85%. De bitene som ikke er isolert enda er bak septiktanken, bak vanntank og andre små områder som er litt vanskeligere å komme til. Men skal få tatt de også før sesongen starter.  Effekten er stor! Det er mye lunere i båten nå. Båten ligger i boblehavn med landstrøm, og i vinter har jeg bare hatt en liten frostvakt på 500w som har gitt varme til hele båten. Har åpnet alle luker og inn til motorrom. Med -6 ute er det ca +6 inne. Luftfuktighet ligger på ca 55 - 65%. Så har ikke hatt behov for en luftavfukter. 

Men om Low-E er bedre enn annen isolasjon vet jeg ikke. Den er bare 6mm tjukk så jeg var veldig skeptisk i starten på om dette ville være nok. Ser at annen isolasjon som selges til båt og caravans er en del feitere. Men Low-E er  veldig lett å jobbe med. Den trekker ikke vann og brenner ikke. Er bare å måle opp, klippe ut og lime fast. Og så bruke en spesiell Low-E tape med samme farge for å dekke over skjøtene. 

isolasjon_before.jpg.58a0e56161c6b1ec2edb49526885b847.jpg

klippOgLim.jpg.7a0b29d861a7b7323607c2a2400f1ab5.jpg

isolasjon_after.jpg.eb956842ac0f94f14447ad0d6771789b.jpg

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...