Eureka Svart 2.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 ? Men prøv å stak opp, skyll gjennom. Kan jo være ting og tang... kanskje ikke så mye tang... som legger seg der og tetter. Sitér dette innlegget Link to post
Fiala Svart 2.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 (redigert) Skal ned i båten i morgen å prøve! Har du byttet ferskvannstank i din båt, Eureka? Jeg sliter med små plastpartikler i drikkevannet. Og jeg finner ingen god måte å fjerne de på. Har prøvd å skylle god, skrubbe nedi tanken og brukt sånne rensetabletter. Men de små plastbitene fortsetter å komme ut av krana. Virker nesten som hele tanken er i ferd med å gå i oppløsning. Noen som kjenner seg igjen? Redigert 2.Mars.2020 av Fiala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 Har samme tanken. Trekantformet sak under forpiggen. jeg har ikke merket noe til plastpartikker, men bruker bare vannet til oppvask, håndvask og dusj. men seff, ikke bra med partikler. du må vel sage bort glassfiberen under køya for å få den ut. kan det være et alternativ å sage bort en del av tanktoppen og legge en fleksibel tank oppi ? Sitér dette innlegget Link to post
Fiala Svart 4.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2020 Eureka skrev On 3.3.2020 at 11.04: kan det være et alternativ å sage bort en del av tanktoppen og legge en fleksibel tank oppi ? Ja, har tenkt på det selv. Blir nok løsningen jeg går for, men skal prøve litt mer og se om jeg kan få bukt med plastpartiklene. Sette på et filter kanskje. Selv om det ikke er optimalt. Kan jo være mindre partikler også som man ikke ser med det blotte øye som kan komme igjennom. Jeg ble inspirert av toastjernet ditt, Eureka. Måtte kjøpe et =) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2020 Toastjernet ? ? det som kan brukes på stekeplate? Hehe, ja, det ligger kanskje bilde av det i prosjekttråden Sitér dette innlegget Link to post
Fiala Svart 12.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Neste prosjekt er å installere et system for å få revet storseilet. Jeg har sett på mye forskjellig og funnet et som jeg liker godt. Det ser ca sånn ut :: Er det noen som ser noen ulemper med denne patenten? Alt av blokker og tau skal festes langs utsiden av bommen. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Singel-line rev kan være kjekt det, men det kan også bli tungt. Er viktig at det glir lett nok så man får strekt ut seilet i akteliket. Hvordan sitter seilet mot masta? Er det travere under revepunktet må jo disse ut så seilet kommer helt ned. Kan være du bare kan seile med dem helt ute. Hvis du har 2 rev i seilet er det kanskje ikke så lett å finne et godt system for rev 2, men det er ikke sikkert du har det? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Fiala Svart 12.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Ja, det er travere som går i et spor i masta. Godt poeng, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Går kanskje an å ta ut noen av traverene opp til rev-punktet. Sånn at seilet ikke blir liggende like høyt. Er vel ikke så farlig om seilet ikke ligger helt nedpå bommen? Jeg er bare ute i båten for å kose meg, ikke sette fartsrekorder. Jeg har to rev i seilet og jeg tenkte egentlig at jeg kunne legge opp nøyaktig det samme for rev 2 på den andre siden av bommen. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Fiala skrev for 11 timer siden: Ja, det er travere som går i et spor i masta. Godt poeng, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Går kanskje an å ta ut noen av traverene opp til rev-punktet. Sånn at seilet ikke blir liggende like høyt. Er vel ikke så farlig om seilet ikke ligger helt nedpå bommen? Jeg er bare ute i båten for å kose meg, ikke sette fartsrekorder. Jeg har to rev i seilet og jeg tenkte egentlig at jeg kunne legge opp nøyaktig det samme for rev 2 på den andre siden av bommen. Ja, hvis du skal ha 2 rev på den måten, så må jo enda fler travere ut. Jeg vil si det sånn, det er viktig at du får strekt seilet inn mot masten i forliket og akterover i akterliket. Ellers får du et seil med så mye buk i at det blir vanskelig å f.eks. krysse. Det er altså selv om man ikke vil sette fartsrekorder. Det andre er at det fort blir veldig mye liner som henger og slenger og kan trasle seg til.. jeg har selv prøvd. Jeg vil også si det er viktig å få revepunktet helt ned i forliket (der traverne er), ellers får du ulik høyde på revepunktet for og akter. Da får du et seil med en slags brett på, dvs du får ikke strekt det ut ordentlig, og da får du bl.a. betydelig dårligere kryssegenskaper. Ikke bare mister du fart, men du vil ikke kunne gå i nærheten like høyt som du burde, og det er en stor ulempe når man vil frem. Jeg tror på at et singel-line rev kan fungere, men jeg tror det kan bli tricky å få til godt på begge rev. Håper selvfølgelig jeg kan bli motbevist.. Jeg ville ha gått for en annen løsning på rev 2. Ihvertfall intill du får gjort deg noen erfaringer med rev 1. Legg merke til at på tegningen henger det et blokk i forlikets revepunkt. Dette kan være viktig for at det ikke skal bli for mye friksjon. Jeg trakk en gang linen gjennom hullet bare og ned. Det ble for tungt. Dernest ville jeg ha sett på muligheten for å feste et blokk på masten der det står "modified fairlead" for å få trekkraft fremmover og nedover i forliket. Ble mye tekst her, håper det gir mening.... Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
seilfred Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Har du gjennomgående seilpinner forresten? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Nero II Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Jeg har vært og seilt med båt som har et revesystem slik du foreslår. Det er viktig at du får sydd godt rundt hullet der du fester revet akter i seilet. Når det er sagt vil jeg også si at jeg vet ikke hva behov du har for et rev 2. Det skal du bruke når vinden er så hard at du gjør flere knop bare på riggen. Hadde det ikke vært bedre med ei stormfokk, og at du heller tar Storen helt ned? Sitér dette innlegget Link to post
Fiala Svart 13.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Takk for gode innspill! Jeg skal ned i båten i løpet av uka og sette opp en prototype for å se om dette er liv laga. Fokuserer kun på rev 1 enn så lenge. Har tegnet opp en ny skisse av planen så langt. Liker å ha ting visuelt fremfor meg når jeg planlegger. Hvor kraftige blokker bør jeg bruke til noe som dette? Vil f.eks en blokk med max work load på 300-400 kg være nok? seilfred skrev for 3 timer siden: Har du gjennomgående seilpinner forresten? Ja, det har jeg Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 3 hours ago, Nero II said: Når det er sagt vil jeg også si at jeg vet ikke hva behov du har for et rev 2. Det skal du bruke når vinden er så hard at du gjør flere knop bare på riggen. Hadde det ikke vært bedre med ei stormfokk, og at du heller tar Storen helt ned? Her er vi veldig forskjellige, uten at jeg skal påstå at jeg har noen fasit. Kan knapt huske å ha brukt 1. rev for noe annet enn test, mens jeg har brukt rev 2 mye, og har et på kanten til komisk dypt tredjerev som også har vært brukt nok til at linene er byttet en drøss ganger. Synes tanken om reving med én line er besnærende, men reving synes jeg er av de tingene som bør være så solid, enkelt og feilfritt som mulig, og da blir stort sett konklusjonen å ta turen frem på dekk for å huke på en liten krok. Koster ikke mange sekundene, og funker alltid. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Euklid skrev 4 minutter siden: Synes tanken om reving med én line er besnærende, men reving synes jeg er av de tingene som bør være så solid, enkelt og feilfritt som mulig, og da blir stort sett konklusjonen å ta turen frem på dekk for å huke på en liten krok. Koster ikke mange sekundene, og funker alltid. Jeg har det nok litt som deg, men jeg tror samtidig dette kan funke, blir det gjort ordentlig. Det er nok et system som gjør seg bedre på mindre enn på større seil, men jeg tenker comfortens storseil kan være innenfor. Fiala skrev 7 minutter siden: Har tegnet opp en ny skisse av planen så langt. Liker å ha ting visuelt fremfor meg når jeg planlegger. Flott tegning! Det der tror jeg kan funke. Fiala skrev 9 minutter siden: Hvor kraftige blokker bør jeg bruke til noe som dette? Vil f.eks en blokk med max work load på 300-400 kg være nok? Er nok ikke den rette til å svare på akkurat det, men jeg ville tro det holder. Fiala skrev 10 minutter siden: seilfred skrev for 3 timer siden: Har du gjennomgående seilpinner forresten? Ja, det har jeg Hvis den nederste seilpinnen ligger under 1. rev, så har du igjen problematikken med at det nok må ut av mastesporet for å reve skikkelig, men det ser du når du kommer ned. Spennende å følge! Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Fiala Svart 17.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 (redigert) Oppdatering:: Ting tok en krapp sving i dag. Etter å ha lest en helt tilfeldig tråd her inne på Båtplassen kom jeg over følgende bilde:: Men, har ikke jeg også en sånn blank dings på min bom?! Og har ikke jeg et gammalt håndtak liggende i en skuff som jeg ikke vet hva skal brukes til? Måtte bare ned til båten for å sjekke. Og jada. ! haha for en idiot jeg er. Jeg har hatt båten i snart 1 år, men fant først ut nå at jeg har en 60/70-talls rullebom. Er det noen her inne som har erfaring med et sånt system? Er dette ment for å brukes til å reve? Fordeler og ulemper? Jeg regner med at det kanskje er flest ulemper siden denne type bom ikke brukes i nyere båter? Redigert 17.April.2020 av Fiala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Veldig artig sammentreff, for på den båten jeg selv drev å satte opp singel-line rev på, så viste det seg også at det var rullebom! Det var forøvrig en dansk "spækhugger". Et par ting: Hvis du vil bruke rullebom-funksjonen, så sjekk hvordan skjøtet ditt er festet. Det må enten være lett avtagbart (men da kan du ikke reve med det) eller sitte på en slags roterende bomnokk på enden. Ellers ruller du jo bare skjøtet inn i seilet... Det samme gjelder kicken. Den må løsnes for å reve, og det er ikke alltid optimalt. Særlig ikke når du har skjøtet på bomnokken. Du vil gjerne prøve å sentrere bommen på kryss for eksempel. Og du bør ha en line fra bomnokken (bomnokken må da rotere) til mastetoppen for at ikke bommen skal ramle ned når du ruller opp seilet. Personlig synes jeg ikke rullebom-løsningen er god til reving. Alene det at du må ofre kicken er ikke bra, men det er også ganske omstendelig. Jeg ville heller gått for et singel-line rev som du først var inne på. Men, når det er sagt, så kan du jo vurdere om det ville være smart å kunne rulle opp seilet når du skal ligge lenge i havn f.eks. Det er bra for seilet (så lenge det ikke gnager mot for mange beslag på bommen), og det tar mindre plass i et bomkapell, hvis du har et sånt. Ser ut til at du har et tau i forliket som går inn i likrenna? Det er isåfall godt nytt for revesystemet, for da behøver du ikke tenke på travere som skal ut. Dvs., du har et helt trinnløst system. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Fiala Svart 18.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Bomnokk roterer fritt. Jo, det er travere i masta som må ut. Men da må jeg åpne opp sporet over bommen. Jeg vet ikke om den tidligere eieren har "lukket" sporet eller flyttet bommen litt høyere opp. Har sendt han en melding om det. Kicken er lett å ta av. Den bare sklir ut av et spor. Kan gjøres med to fingre. Jeg har lenge stusset over denne, men nå gir den plutselig veldig mye mening. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Skjønner, Det virker rart at du ikke kan få ut traverne. Er det ikke et litt bredere spor der ca 30 cm over bommen hvor de kommer ut med litt lirk? Du har jo hvertfall bare 1 som skal ut for å reve 1. rev. Den kan du jo i prinsippet bare seile løst med. Er ganske sikker på at når dette var nytt, så var det tenkt til seil med tau i forliket. Du har jo et tau der, så seilet er sikkert modifisert. Ville det være mulig å plukke vekk traverne helt å bruke forlikstauet istedet? Da har du bedre forutsetninger for både singel-line rev og rullebom. Med litt silikonspray så glir seilet fint i likrenna, og så kan du sette på en slik så du enkelt forer forliket inn i likrennen: Men det kan være det ikke går med de gjennomgående seilpinnene?? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
seilfred Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 (redigert) Kan legge til at jeg selv endte med å rulle seilet opp og ned, men hadde singel line rev på spekkhuggeren. Det funka greit. En fordel med å rulle ned, er at seilet ikke faller ned i en stor uoversiktlig klump som faller ned fra bommen osv., men du må frem på masten for å gjøre det. Alt i alt kan jeg for egen del konkludere med at det jeg har vært mest fornøyd med er lazybag og slab-reef som jeg har nå. Et velfungerende singel line hadde heller ikke vært å forakte. Du må forresten ta av lazyjacks om du skal rulle, så det er litt et "enten eller" spørsmål.. Et singel-line reef kan du muligens rulle inn med seilet, det var sånn jeg gjorde det den gang.., men jeg er ikke sikker på jeg sterkt vil anbefale det. Redigert 18.April.2020 av seilfred (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Fiala Svart 18.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Har snakket med forrige eier som sa at han har endret sporet i masta da han gikk over til slab-reefing for lenge siden. Den gang med tau i forliket. Du hadde helt rett seilfred. Så nå sitter jeg å lurer på hvordan jeg enklest kan få åpnet det opp igjen. Har veldig lyst til å se denne bommen i action Kicken Den orginale åpningen i masta var ca der hvor de to hullene er nå Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Akkurat, Hvordan er det gjort på likrenna? Er det sveist på deler, eller sitter de på annen måte? Litt vanskelig å se ut fra bilder. Det virker som du står ovenfor et veivalg: 1. Gå for rullebom. Det innebærer bl.a. å -åpne likrenna, -sjekke om tauet i forliket passer i likrenna (det kan du sikkert spørre forrige eier om. er det det samme seilet??) -undersøke om det kan la seg gjøre med gjennomgående seilpinner, evt sy seilet om hos en seilmaker. -evt ordne et singel-line rev som du kan rulle opp med seilet, hvis du ikke vil reve med rulling. 2. Videreutvikle på det du har. innebærer bl.a. -Ordne et singelline rev, skaffe blokker, lang reveline osv Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt. Helt klart videreutvikle på det du har. Hvis poenget er å gjøre ting håndterbart fra cockpit, så er det nesten den eneste løsningen. Rullebom innebærer at du MÅ opp på dekk. Hvis du i tillegg må sy om seilet, ville jeg heller putta de pengene i en sparekasse til en lazybag. Med litt silikonspray på traverne, faller seilet nærmest ned av seg selv når du slipper det fra cockpit, og så trenger du ikke annet enn å lukke posen når du kommer i havn. Framfor alt, så trenger du ikke å modifisere hverken seil , mast eller noe som helst for å prøve deg litt fram med det. Skjønner at tanken om rullebom er besnærende og nostalgisk, men jeg er ikke sikker på at det er den beste løsningen. Ta det fra en som har prøvd... Men dette må du selvfølgelig finne ut helt på egenhånd Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Fiala Svart 19.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 seilfred skrev for 2 timer siden: Det virker som du står ovenfor et veivalg: Yep. Jeg har brukt halve natta på å lese på diverse forums om folk som har brukt dette gamle rullebom-systemet, og ca 99% sier at de har gått over til å reve med tau. Så da blir det nok for meg å jobbe videre med single-line systemet. Blokker og tau er bestilt! Takk for all hjelpen seilfred lazybag høres veldig fancy ut. Skal undersøkes = ) Sitér dette innlegget Link to post
Fiala Svart 21.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2020 (redigert) Noe av arbeidet som ble gjort i helga. Fikk endelig kjøpt meg et bor som var stort nok til å lage hull til skjøtene som går til cockpiten. Disse har tidligere bare gått over kanten. noe som gav mer friksjon og slitasje på sprayhooden. Satt inn plastrør i hullene Første runde med sparkel. Trenger litt mer jobb, men det var så langt jeg rakk denne gangen. Redigert 21.April.2020 av Fiala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiala Svart 2.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Er det vanlig at dette skjer fra tid til annen når man bruker popnagler? Den tynne pinnen knekker ca på midten så nå er den for kort til at nagletanga kan få tak i den. 2 av 4 ble sånn når jeg monterte denne blokka. Er dette på grunn av dårlig verktøy? Jeg bruker en ganske billig nagletang kjøpt på Biltema. Naglene er 4,8mm monel. Noen som har tips til hvordan få resten av pinen ut? Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Har ikke vært borti lignende, men jeg ser et singel line reef in the making?... Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.